Tar upp (och lånar) tråden.

Är ute efter det trådskaparen önskade men tänker ha väggfästa högtalare istället. Är inte heller ute efter det perfekta ljudet utan ett enkelt (och relativt billigt) sätt att styra volymen i flera rum. Kommer att ha en stereo i vardagsrummet där jag spelar musiken och där ha vanliga högtalare. I köket tänker jag ha små vägghängda högtalare. På uteplatsen två vattentäta högtalare (gärna http://www.jamo.se/Default.aspx?ID=5929&M=Shop&PID=17176&ProductID=17893). Och slutligen inbyggda högtalare i de båda badrummen. Vill ha en separat volymknapp i varje rum. Vill inte ha någon högtalarväxlare i vardagsrummet utan vill jag lyssna på musik så vrider jag upp volymen i det rummet jag är i.

Är som ni förstår helt grön på ljud och vet inte riktigt var jag ska börja! Kan man beställa färdiga system eller plockar man ihop delarna själv? Skulle vara otroligt tacksam för alla tips!
 
Jag håller med:

Vi renoverar ett hus där vi tänkte ställa en tv-radio-internet-central i en garderob där tv, nerladdade filmer och all musik samt radio med bra signal distridueras ut i huset. Sedan högtalare i de lerklinade vägarna. Vi ska lerklina ytskikt om någon månad och därför borde vi beställa nu så kablarna kan läggas innanför ytskiktet.

Jag och min man är inte det minsta audiofila utan vill bara kunna lyssna på saker (helst tom tvljudet) i olika rum. Kan tänka mig att lägga 10 000 kronor. Vill ha högtalare vid den "riktiga" tvn dvs duk i vardagsrummet, samt någon (dvs två stycken?) i badrummet och någon (dvs två stycken igen?) i köket (där en liten tv finns).

Hur gör man? Kan man koppla ihop allt på detta vis. Rekommenderat köp?

Tacksam för tips!
 
Fastnade för "Breathe Audio BA-2430S 2 Source 4 Zone System" på http://www.outdoorspeakerdepot.com/ba2so4zosy.html

Kruxet är att de inte har några 230V-varianter. Skapade en tråd ang detta på http://www.byggahus.se/forum/el/88206-120v-foerstaerkare.html#post611293

Vi tänkte ha "vanliga" stereoenheten i vardagsrummet som vanligt men koppla från utgången till BreathAudioförstärkaren som ska stå nere i källaren. Därifrån drar jag högtalarkabel och styrkabel till högtalarna och volymreglagen.

/Jon
 
JON; Vad kostade det?
Berättar du hur ljudet blir? Om du blir nöjd...

Vad tycker du /ni om idéen att ha en "central" (=hårddisk samt ngt mer?) med "alla" funktioner från dem?
Fungerar det att göra så?
Håller en begränsning på 10000 eller är det bättre att göra ngt mer konventionellt isf?
 
Jag har inte ritkigt räknat på det men runt 10.000 tror jag jag hamnar. Lite beroende på om jag måste betala tull eller inte. Återkommer när jag fått systmetet.
 
På BiWi ITS i Växjö har dom nu kampanjer på Bla.

Xantechs BXAUDIO4X4SYS då ingår det en 4X4 zonförstärkare + 4st styrpaneler/vägg + 4st Ir ögon + 4st fjärrkontroller + 4 par/st in-wall eller inceiling högtalare ur XC-serien till priset av
25 200kr (Ord pris 30 380kr)
http://www.xantech.com/products/av_distribution/BXAUDIO4X4SYS.htm

Niles ZR-4 med 4X4 zonförstärkare + 4st styrpaneler/vägg + 4st Ir ögon + 1st multi fjärrkontroll till priset av
18 290kr (Ord pris 24 600kr)
http://www.nilesaudio.com/product.p...=Multizone Products&catcdID=2&prdcdID=FG01431

ChannelPlus MDS-6A KIT med 6X6 zonförstärkare + 4st styrpaneler/vägg Model MCS-1A + 2st styrpaneler/vägg Model MCS-2A + 6st Ir ögon till priset av
19 200kr (Ord pris 21 890kr)
http://www.channelplus.com/product_detail.php?productId=136

Där finns inbyggnads högtalare från 500kr /par
Högtalare från bla.
TruAudio
Niles
Terra
Triad
Parasound
Amina

www.biwiits.se
 
Lite för dyrt för min smak...
Jag hamnar på 5000:- ex frakt och tull för förstärkare, högtalare och kablar.
 
ChannelPlus MDS-6A KIT kostar $1000 i USA idag, med en dollarkurs på 6 kr så inser man snabbt var man handlar det bäst...heller 6000 kr än 19200 kr på extrapris i sveige för samma kit...

jag köpte mitt i USA:..
 
Mitt paket ifrån outdoorspeakerdepot kom idag med en ChannelPlus MDS-6A KIT och några högtalare

Givetvis tog jag fram skruvmejseln innan strömmen kopplades in :)
Och vad finner jag där? Jo, en omkopplare för 110->220 som i den internationella varianten (som jag köpte) stod på 220 läget.
Man kan undra om 110v varianten också har en omkopplare för 220->110?

Mitt paket gick med DHL och kom fram på fyra dagar.
Killen som sålde var mycket trevligt, jag pratade lite med honom och mailade en hel del. Han hjälpte till och fixade ner priset ytterligare mot vad som visades på hemsidan

Tyvärr kan jag inte installera allt ännu, huset är inte klart förrän om en bra tag.. men högtalarna provade jag, dom kommer duga till sitt syfte (att sprida skvalmusik)
 
lyfter denna tråden då jag är väldigt intresserad av att höra om någon fått igång sina högtalare från outdoorspeakerdepot och hur de låter?
 
Tryckte precis iväg en order på allehanda högtalare från outdoorspeakerdepot.com. Återkommer med recension då dom är på plats!
 
znitz skrev:
Mitt paket ifrån outdoorspeakerdepot kom idag med en ChannelPlus MDS-6A KIT och några högtalare

Givetvis tog jag fram skruvmejseln innan strömmen kopplades in :)
Och vad finner jag där? Jo, en omkopplare för 110->220 som i den internationella varianten (som jag köpte) stod på 220 läget.
Man kan undra om 110v varianten också har en omkopplare för 220->110?

Mitt paket gick med DHL och kom fram på fyra dagar.
Killen som sålde var mycket trevligt, jag pratade lite med honom och mailade en hel del. Han hjälpte till och fixade ner priset ytterligare mot vad som visades på hemsidan

Tyvärr kan jag inte installera allt ännu, huset är inte klart förrän om en bra tag.. men högtalarna provade jag, dom kommer duga till sitt syfte (att sprida skvalmusik)
Det finns 2 olika kit att köpa, vilket valde du och varför?
:)
 
Jag köpte kittet med två lite mer avancerade väggpanelerna och fyra "vanliga".
Så här i efteråt kanske det skulle räcka med sex vanliga väggpaneler, men det är alltid kul med lite lull-lull :)
 
Funderar på att montera högtalare i taket i mitt badrum. Måste man bygga en låda till elementet eller kan mellanrum mellan nytt och gammalt undertak agera "låda" ?
 
Bloink skrev:
Funderar på att montera högtalare i taket i mitt badrum. Måste man bygga en låda till elementet eller kan mellanrum mellan nytt och gammalt undertak agera "låda" ?
Bäst blir det om du har en exakt avstämd låda anpassat till elementet, men finessen med inbyggnadshögtalare är just att du ska slippa lådbygget då mellanrummet blir din låda. Det kan kanske löna sig att lägga in lite dämp material i mellarummet. Detta kanske någon annan vet mer om, är det nån ide att lägga in dämp ull i hålet i taket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.