Den omvandlar inte frekvensen, men förstärkaren är troligtvis inte känslig för det.
 
så länge det inte sitter någon klocka eller nåt annat som räknar TID i elektronisk utrustning så BRUKAR det inte vara Hz känsligt, (elmotorer går dock långsammare på 50hz) men en förstärkare borde ju innehålla en tramsformator som sänker nätspänningen och dessutom finns det säkert en likriktare direkt efter trafon så då finns det inget som ens kommer känna av den felaktiga frekvensen.
men hör med säljaren först ändå!
tänk på att förstärkare drar en hel del ström, så köp en transformator som klarar av strömmen, och vill du i framtiden köpa fler förstärkare i USA, så är det ide att du skaffar dig en rejäl transformator redan från början, så att du kan driva allt via den, istället för att köpa en trafo för varje apparat, det blir dyrt.
 
gick in och kollade på länken, trodde det var en gitarrförstärkare du menade först, men den där drar ju inte mycket ström.. men som sagt, vet du att du ska köa mer senare, ta till rejält på trafon!
 
Tack för snabba svar!
Det är detdär "troligtvis" och "borde" som man vill ha uppklarat innan man beställer. Har skickat ett mail till dom och frågat.
Kommer inte att ansluta några fler amerikanska enheter till den (iallfall inte i närheten där den ska stå) så jag köper en trafo som klarar den men inte så mkt mer. Ser i specifikationen att den drar upp till 166W om man maxbelastar den. Ändras det något när jag ändrar från 120V->230V ?

/Jon
 
en trafo på 200w bör då vara lämplig.
effekten ändras inte, drar apparaten 200W vid 120v efter trafon så kommer den dra 200W från vägguttaget med,
däremot blir strömmen som går genom kabeln större, när spänningen sjunker, om man bibehåller effekten.
en modern trafo har mer än 95% verkningsgrad så de sista 5% blir värmeutveckling, ställ då trafon där du kan få nytta av värmen (inomhus) men det är bara när den går på fullbelastning som värmeförlusterna ökar, om den är helt obelastad drar den nära inpå inget alls även om den sitter i väggen.
 
Trafon kommer att stå i källaren så där behövs det lite extra värme.
Synd då bara att jag inte verkar behöva den längre efter mycke_nus svar ;-)
Tack för det!
Jag pratade tom med BreatheAudio över telefon men de sa att det inte fanns i 230V variant.. Men personen jag pratade med lät lite flummig iof.
Köper kittet och visar det sig att jag behöver en trafo köper jag det sen. Tack för alla hjälpsamma svar!
 
hur blir det med brumm i högtalare?

eller andra udda fel som kan uppkomma..

Bara spekulerar...
 
jon skrev:
Trafon kommer att stå i källaren så där behövs det lite extra värme.
Synd då bara att jag inte verkar behöva den längre efter mycke_nus svar ;-)
Tack för det!
Jag pratade tom med BreatheAudio över telefon men de sa att det inte fanns i 230V variant.. Men personen jag pratade med lät lite flummig iof.
Köper kittet och visar det sig att jag behöver en trafo köper jag det sen. Tack för alla hjälpsamma svar!
Kvalitén på säljare i USA lämnar oftast en hel del övrigt att önska.. det är inte ovanligt att få 3-4 olika svar på samma fråga. :mad:

BreatheAudio's officiella data blad http://www.breatheaudio.com/documents/ba_elevate_specs.pdf säger oxo 240 V. :) Lycka Till!
 
Jon, hur har det gått. Funkade stärkaren rakt av med 240V?
Lurar lite på att beställa samma förstärkare.
:)
 
Paketen kom till arlanda i natt så jag hoppas på leverens imorgon! Återkommer med en recension.
 
Fick allt igår men fick inte igång förstärkaren =(. I produktbladet (samma som mycke_nu länkar till) står det 240V så jag kopplade in den i väggen men den var stendöd. Kollade säkringen och den var svart. Vet tyvärr inte om den var trasig innan. Var köper man säkringar enklast? Har inte alla specifikationer just nu med det var iallfall 250V.
 
Din lokale TV&Radio-reparatör har garanterat en dylik säkring.

Du kollade inte märkskylten på baksidan om det verkligen står 240VAC?
 
Hur går det med förstärkaren ?

Vill bara flagga upp för faran med att använda grejer utanför EU (ej CE-märkta).
USA grejer brukar inte ordentligt med isolering mm så kolla noga hur det verkar vara med det.

Blir det strulmed en brasa i huset så kan försäkringar och sådant bli ett problem.

Har "viss" erfarenhet av ljudteknik eftersom jag jobbat med PA och studios i unga år.

// P
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.