Har också lagt min order nu. 6 st 8 tummare + teminaler och kontakter. Frakten hamnade på 245 $
Outdoorspeakerdepot var mycket hjälpsamma.
 
Hej

Mitt problem är att jag inte vet vad jag ska välja! Hur vet man att det låter bra?

Rummet är 3.60 brett, 5.80 långt och 2.5 i takhöjd, stort valv där bak som går till matrum.

Tänker mej 4 satelliter, en center samt någon bas historia. Skall låta bra till rock o pop och hyffsad suroundkänsla till film

Någon som har några råd? Vill ju inte köpa saker för 2-3000.- från USA o sen montera och så låter det knas.....


/Joakim

Har oxo tittat på dessa, http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=521&iItemId=133413
(OBS! Är ingen audiofil alls! Har 2 ombyggda 90w jamo idag som är uppskrämda till 150w och det låter kanon :) )
 
drakbane skrev:
Hej

Mitt problem är att jag inte vet vad jag ska välja! Hur vet man att det låter bra?

Rummet är 3.60 brett, 5.80 långt och 2.5 i takhöjd, stort valv där bak som går till matrum.

Tänker mej 4 satelliter, en center samt någon bas historia. Skall låta bra till rock o pop och hyffsad suroundkänsla till film

Någon som har några råd? Vill ju inte köpa saker för 2-3000.- från USA o sen montera och så låter det knas.....


/Joakim

Har oxo tittat på dessa, [länk]
(OBS! Är ingen audiofil alls! Har 2 ombyggda 90w jamo idag som är uppskrämda till 150w och det låter kanon :) )
Man får chansa lite, 2-3000 är fortfarande en låg summa mot vad inbyggnadshögtalare i Sverige kostar. Men det är riktigt, man vet inte riktigt vilken nivå av deras högtalare man skall lägga sig på. Jag hade DLS-högtalare för för 1500/paret som alternativ och nu får jag dubbelt så många för samma peng... Men det är en chansning.
 
Trinn skrev:
Man får chansa lite, 2-3000 är fortfarande en låg summa mot vad inbyggnadshögtalare i Sverige kostar. Men det är riktigt, man vet inte riktigt vilken nivå av deras högtalare man skall lägga sig på. Jag hade DLS-högtalare för för 1500/paret som alternativ och nu får jag dubbelt så många för samma peng... Men det är en chansning.
Om man nu väljer att chansa bör man se till att måtten på högtalarna är så pass standard att man kan ersätta med andra högtalare om det inte funkar. Trist med hålen i väggen/taket annars.
 
Smokehead skrev:
Har också lagt min order nu. 6 st 8 tummare + teminaler och kontakter. Frakten hamnade på 245 $
Outdoorspeakerdepot var mycket hjälpsamma.
Har du fått dina högtalare än?
Jag väntar ännu...
 
Jepp, kom faktiskt idag. Tog 7 arbetsdagar. Såg riktigt gedigna ut, men blir intressant när dom skall börja spelas på. Tyvärr får jag vänta till April när huset står klart.
Återkommer med en rapport då.
 
Har ni klarat er undan skatter och sånt när ni beställde från USA?

Jag tänkte köra ett enkelt system med max 3-4 zoner i huset. En ljudkälla (min vanliga receiver) + sedan en högtalarväljare.
1 - finns det enkla högtalarväljare man kan bygga in i väggen eller blir det ytterligare en mojäng i stereobänken?
2- måste man ha volymkontroll i varje rum eller är det mer en "lyxgrej"?
3- hur skall själva kopplingen gå till från receivern till högtalarväljaren? Helst skulle jag vilja ha en ingång för ljudkällan direkt i väggen som sedan kopplas vidare till zonväljaren - så lite sladdar som möjligt. Går det utan att bli ruinerad? Vilka mer prylar behöver jag för att få till ett "komplett" system?

Hur gör ni som inte kör en komplett multiroomlösning? Tacksam för massor av tips!

Jag tänkte köra dessa högtalare:
http://outdoorspeakerdepot.com/pgincespico.html
 
Jag betalade skatterna, blev ju ändå så himla billigt med dagens låga dollarkurs. Nej, man måste inte ha en volymkontroll i varje rum, faktum är att jag i efterhand tagit bort vissa volymkontroller och har de vid förstärkaren istället (som jag har byggt in under trappan hemma). Jag har mina ljudkällor direkt vid multi-room förstärkaren
 
Tack! Då skippar jag volymkontrollen!

Vad säger ni om zonväljare och anslutningen från receiver till denna?
Tacksam för hjälp!
 
Tjenare Kokoskungen! Jag kommer att förbereda för kontrollpaneler genom att dra VP-rör med Cat-6 kabel i. Innan jag köper multiroomförstärkaren får jag springa och höja/sänka från vardagsrummet, där all elektronik hamnar. Får bygga ut systemet när jag får tillåtelse av regeringen... Det var tydligen viktigare att köpa gardiner, kuddar och annat "bra att ha" till huset ;)

Har själv köpt från Staterna och en butik som heter hifitrader.com. (Mellan en tredjedel och halva priset jämfört med samma produkt i Sverige). Återkommer med recension av hifitrader.com när varorna har anlänt...
 
Tjena Sam! Skall du också ha en sådan lösning!?
Jag tänker också köra CAT-6 kabel i huset och har bett Götenehus förbereda huset med grövre tomrör där själva nätverket till triple play skall gå. Är det samma som VP-rör eller kör du separata?
Jag är inte alls hemma på detta område - skall du skicka musiken via nätverket och vad gör panelerna?
Hur har du lagt upp det hela? Vore jättekul att hör hur du tänkt....
 
Vänta nu...CAT-6 kanske inte är synonymt med nätverkssladd......ehrm. Som sagt, detta är inte mitt område men jag håller på och läser på just nu. JAg behöver all hjälp jag kan få ;-)

Systemet får jag bekosta helt själv ändå utan stöd från frugan, varken med eller utan multiroom :(
Hon tycker att transistorradio duger.....
 
Mmm...jag misstänkte det. Såg dock att CAT-5 används flitigt inom homeaudio-sfären. CAT-5 är ju även en den en nätverkssladd så det råder nog lite vilda vestern i terminologin.
Jag skall själv använda CAT-6 för nätverket hemma.

Jag har nu fått rätt bra koll på min "multiroom"-lösning. En fråga kvarstår:
Om jag inte vill ha en högtalarväljare ovan min receiver (vill absolut inte ha sladd för varje zon in i väggen - är det någon som testat en prisvärd "in-wall speaker selektor"?
 
kungkokos skrev:
Har ni klarat er undan skatter och sånt när ni beställde från USA?

......

Jag tänkte köra dessa högtalare:
[länk]
Jag har precis fått mina högtalare, jag klarade mig undan tull+moms på det ena av paketet så jag antar att det har lite med storleken att göra. Paketet jag fick tull+moms på var enormt. Det blev iallafall endast en tredjedel av priset mot här i Sverige.

Högtalarna ser faktiskt mycket gedigna ut, det är Sonance som säljs för bra mycket mer i Sverige.
Äntligen kan mitt takprojekt fortsätta, det har varit lite stillestånd i väntan på högtalarna. Jag bygger in dem i MDF-lådor så jag har inte kunnat gipsa...

Angående multiroom-lösning så har jag inte kommit på något bättre än att köra zon1 och 2 på min hembioförstärkare samt Squeezeboxar i de övriga rummen. totalt 6 rum. Men det funkar bra, billigare än färdiga lösningar iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.