Vad tror ni om Veres Audio på www.brl.se (under inbyggnadshögtalare)? 4 st för 1200:-
 
kungkokos skrev:
Vad tror ni om Veres Audio på www.brl.se (under inbyggnadshögtalare)? 4 st för 1200:-
Mycket låg kvalitet på ljudet, om man har alla 4 högtalarna i ett rum tillsammans med en subwoofer i detsamma låter det nog tillräckligt bra, men 1-2 högtalare i två/fyra rum... nja.
 
Jag köpte ett paket med 4 st Veres Audio-högtalare och en 4-zoners växel ifrån BRL igår, ljudet är tyvärr makalöst dåligt.

Planen var dock att använda växeln tillsammans med ett gäng Canton Inceiling 650 som jag beställt ifrån Tyskland. Tyvärr verkar det som även Veres-audio-växeln pajjar ljudet rätt ordentligt eftersom de kassa högtalarna låter än värre om jag kör via växeln. Både bas och hög diskant blir lidande.

Någon som kan gissa om man skulle få markant mycket bättre resultat med en högtalarväxel av bättre kvalité, t.ex Sonance SS4?
 
Japp. din växel skall inte påverka frekvengången.
 
Aj då, vad synd. Jag hade hoppats på att kunna fynda lite. Någon annan som har tips på en inte allt för dyr anläggning?

Det finns ju en hel del högtalare att välja på, men det vore kul med en billig inte alltför dassig växel.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=145&o=produkt_betyg
 
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet. Är det något jag har lärt mig så är det att man ALDRIG skall köpa billiga inbyggnadshögtalare om man vill ha ett schysst ljud. Har prövat det mesta och med 30 år i branchen som ljudtekniker har jag bara hittat ett fåtal burkar som verkligen håller måttet. Till Er som vill ha ett par High-End lådor som låter makalöst bra finns några jag skulle rekommendera:

Dynaudio IP-24
Speakercraft Tantra

För Er som inte vill lägga alltför mycket pengar skulle jag kolla på en amerikansk tillverkare som heter speakercraft. Det har inbyggda högtalare för alla typer utav ändamål och finns i alla prislägen.
Skillnaden mot andra ? - De vet vad de håller på med och du får förhoppningsvis vad du förvänta dig i ljudväg.
 
Soundchaser skrev:
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet.
Jag är inte intresserad av det perfekta ljudet. Vill bara ha ett snyggt kompletment till min "riktiga" anläggning! Därför vill jag inte lägga så mycket pengar på det. Vad skall man ha för högtalarväxel om man är på min nivå? Billig, funktionellt men endå helt OK ljud.
 
kungkokos: Jag valde en begagnad Sonance SS4 för 700 kr, återkommer med mina intryck när jag testat den.
Letar du fortfarande efter högtalare så kolla på Cantons Inwall/Inceiling... Jag fick mina i veckan och de låter otroligt bra!
 
Hej!

Tack för tips! Jag har kollat på bl.a. canton, men de ligger lite över min prisnivå. För visst är det drygt 1000 spänn stycket och inte paret?
 
Helt klart intreesant!! Och butiken verkar ha fått bra recensioner! Läge att slå till faktiskt!

Hur tycker ni att man skall lägga upp det hela? Skall man ha en central högtalarväxel vid musikkällan eller skall man ha separata volymkontroller till varje högtalar-par?

Hur skulle ni lösa anslutningen till högtalarna? Finns det några snygga kontakter att sätta direkt i väggen? (lite off topic, jag vet- sorry)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.