Vilka bra maskiner dessa är. Ca 6-7 gånger har det hänt. Efter avslutad tvätt, det står END i displayen, så öppnar man luckan och märker att tvätten är pisseblöt. Alltså så maskin helvetet inte centrifugerat tvätten. En gubbe från Cylinda var här och han sa att det ska vara så, det var någonting med centrering av tvätten. Det är dem senaste 2-3 månader som den har gjort så här. Skulle vi börjat tvätta annorlunda nu då?! Gött med en maskin för 8000kr som inte funkar som den ska.

jocke
 
Men så många turer du haft med din maskin är det väl bara att kräva att få en ny? Jag skulle aldrig accepterat så mycket strul med en maskin, det minsta de kan göra är att byta ut den mot ett annat exemplar. Allt brukar gå om man bara är tillräckligt envis.
 
Är det inte det som är grejen med "Fuzzy logic" att den ska fungera lite "Fuzzy" dvs. lite som den vill... Skaffa lite sinnero och sälj bort eländet och köp tysk kvalitet av tidigare modell. Förlusten får man skriva på kontot över skit som händer.
 
Till joukko: Det har hänt mig flera gånger med. Kom först inte på varför maskinen inte centrifugerade. Anledningen är att man har slängt in för mycket saker i tvättmaskinen. Tvätten blir för tung för att centrifugera, och maskinen stänger av innan centrifugeringen för att inte slita i onödan på tvättmaskinen.
 
lagre skrev:
Till joukko: Det har hänt mig flera gånger med. Kom först inte på varför maskinen inte centrifugerade. Anledningen är att man har slängt in för mycket saker i tvättmaskinen. Tvätten blir för tung för att centrifugera, och maskinen stänger av innan centrifugeringen för att inte slita i onödan på tvättmaskinen.
Det kan också hända om man tvättar nått ensamt tungt plagg eller dyl. Maskinen kan då misslyckas med att balansera trumman när den ska starta centrifugeringen. Den försöker ett antal gången men om det inte går så ger den upp. Det är för att skydda maskinen om den centifugerar ändå så kommer den slå sönder sig själv. Koppla bort den funktionen och du har en självdestuerande maskin.

Lägg i lagom mycket tvätt så slipper du problemet.
 
Hur ska man göra för att bli av med denna tvättmaskin och få pengar tillbaka? Nu har den ibland sköljt tvätten dåligt och nej det var inte för mycket tvätt i maskinen. Cylinda säger att det inte är något fel på maskinen. F*n jag skulle ha köpt en Miele istället. :(
 
Joukko skrev:
Vilka bra maskiner dessa är. Ca 6-7 gånger har det hänt. Efter avslutad tvätt, det står END i displayen, så öppnar man luckan och märker att tvätten är pisseblöt. Alltså så maskin helvetet inte centrifugerat tvätten. En gubbe från Cylinda var här och han sa att det ska vara så, det var någonting med centrering av tvätten. Det är dem senaste 2-3 månader som den har gjort så här. Skulle vi börjat tvätta annorlunda nu då?! Gött med en maskin för 8000kr som inte funkar som den ska.

jocke
Jag har också en Cylinda som ibland inte kör klart program, fast det står klart i displayen. Antar att det skall vara så när man köper svenskt kvalite märke.... Har också en Cylinda diskmaksin som inte kan diska rent utan på grytdisk program. Som tur är så var det förra husägaren som köpte dessa maskiner. Håller nu på att sakta men säktert byta allt till Miele.....
 
Jag pratade med en tekniker som ska komma hit imorgon och kolla lite. Han sa att det verkligen inte är dålig kvalitet på tvättmaskinen. Konstigt varför krånglar den då.

Jocke
 
Nu har tekniker varit här och det första han säger är: Det är för mycket tvätt i maskinen. Vi hade lagt i lite mer än halva maskinen. Tycker ni att det är för mycket?? Då kunde man ju lika gärna kört med våran gamla Miele istället för att köpa en större maskin. Jag får se vad konsumentverket har att säga.

Jocke
 
Det är ju lätt att reda ut om du har för mycket tvätt eller inte i den. Maskinen är specad för en viss vikt tvätt. Väg din tvätt på en lämplig våg, inte personvåg utan mer hushållsvåg. Du kan ju väga den i omgångar om vågen inte klarar mer än något kilo. Stoppar du in för mycket tvätt gör DU fel, stoppar du inte in för mycket gör CYLINDA fel ;)
 
Testar en hel del tvättmaksiner av olika fabrikat i mitt arbete och jag kan bara konstatera att det i princip är omöjligt att stoppa i för mycket tvätt i en tvättmaskin

Förr så angav man tvättkapaciteten till 1/10 ibland 1/13 av trummvolymen.

Nu räknar många tillverkar på en fator på på ca 1/8-1/9 av trummvolymen som man desutom ljuger mer och mer med.

Men som sagt, kolla vad det står angivet för maxlast på dataskylten, brukar vara en silvrig sak på baksidan av maskinen eller på luckans insida.

Stå gärna och kolla på maskinen nån gång när den skall centrifugera, åker vattnet ut som det skall, avbryts centrifugeringen? Kolla även filtret till pumpen så inte det har satt igen.

Kör du bara 40 graders tvättar så är det inte konstigt om det börjar lukta efter ett tag, bakterier gillar gamla tvättmedelsrester rätt bra, kör 1 eller 2 program på maxtemp så brukar det ordna till sig.
 
Så nu har jag vägt tvätten som vi stoppade in i maskinen precis: 3,6kg. Mycket mer kan man inte stoppa i och då har jag ändå avrundat uppåt. När teknikern var här så var det max 3kg i maskinen. Enligt annons när vi köpte den så stod det 6kg, i Cylindas papper 5kg och det kanske gå i max 4kg om man knör in det litegrann. Men eftersom det var för mycket tvätt vid 3kg vad ska jag då göra. Det ska bli kul och se vad Cylinda har att säga om det här.

Jocke
 
något nytt???
 
Ja du. Cylinda säger att det inte är något fel på maskinen. Den centrifugerar ibland inte, fast dem har bytt kontrollerkortet. Jag maila dem förra veckan igen och en ringde upp några dagar efter och sa att det kunde vara för lite tvätt i och därför centrifugerar den inte. Hur f*n ska dem ha det. Först är det för mycket och sedan är det för lite tvätt i.

Jocke
 
Hemmakatten skrev:
Ja, vi har en sådan, iofs FTL46 men det är samma som FT46 med den skillnad att L betyder att den har ett lock framför som viks ner o som man kan lägga tvätten på.

vi är mycket nöjda med den. Köpte den dec. -06. Den har många olika kombinationsmöjligheter, bl.a. snabbtvätt. Det som känns extra bra är att man kan få 7 sköljningar om man vill.

Vet inte varför du vill mäta temperaturen, men kan du inte sätta ner givaren till en vanlig inne/ute termometer i avloppsröret. Dessa termometrar brukar ju spara MIN/MAX temperaturer på displayen.
Hej!
Det finns beröringsfria IR-termometrar hos flera olika teknikvaruhus. Med en sådan kan man mäta temperaturen på luckglaset. Det ger kanske inte exakta värdet på vattentempen, men ganska bra i allafall. Enda nackdelen, de kostar ungefär 500 spänn. men de går att använda till så mycket mer än att kolla en tvättmaskin.
orobe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.