11 002 läst · 20 svar
11k läst
20 svar
Behöver råd om nyanläggning av grässmatta på lerblandad jord
Sida 1 av 2
Hej vi ska till våren anlägga vår gräsmatta. Som det ser ut nu så är tomten grovplanerad och lerblandad jord från schakten är utplanerad.
Har förstått att man ska ha minst 1 dm tjockt lager gräsmattejord (50% jord 50% sand), gärna med torvmullsinblandning eftersom den ligger på lerig jord.
Lerjorden under har vilat sedan i höstas, och mina frågor är:
- ska man berarbeta lerjorden något, harva (har tillgång till traktor med harv) eller fräsa den? Eller låta dena vara innan man lägger på nästa lager?
- kan man köpa färdig mullblandad jord eller gör man det själv? Hur?
- läste på nätet att en metod är att köpa jord och lägga på 5 cm och på det lägga 5-10 cm sand och sedan jordfräsa, kan det vara billigare men mer arbete?
Tacksam för alla svar!
Har förstått att man ska ha minst 1 dm tjockt lager gräsmattejord (50% jord 50% sand), gärna med torvmullsinblandning eftersom den ligger på lerig jord.
Lerjorden under har vilat sedan i höstas, och mina frågor är:
- ska man berarbeta lerjorden något, harva (har tillgång till traktor med harv) eller fräsa den? Eller låta dena vara innan man lägger på nästa lager?
- kan man köpa färdig mullblandad jord eller gör man det själv? Hur?
- läste på nätet att en metod är att köpa jord och lägga på 5 cm och på det lägga 5-10 cm sand och sedan jordfräsa, kan det vara billigare men mer arbete?
Tacksam för alla svar!
så här gjorde vi http://www.mercafreak.com/gras.htm
Om du bara lägger 10 cm jord på packad lerjord kommer gräsmattan att vara dyngsur efter varje regnskur, då vattnet inte går igenom lerjorden och stannar därmed i det tunna matjordslagret. Antingen luckrar du upp lerjorden under eller så lägger du ett tjockare lager matjord (vilket är att föredra). Vi hade också packad lerjord och på detta la vi ca 25 cm matjord. Grannen har 10 cm och man behöver inte vara greenkeeper för att se vilken som är vilken... Tro mig, att inte snåla med matjorden är det absolut enklaste sättet att få en snygg gräsmatta.
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Vi har också relativt styv lerjord min plan är att fräsa ner sand i denna innan jag lägger på matjorden. Vad tror ni om det? När underarbetet är klart ska jag använda mig av tipsen jag fått i min tråd 'den perfekta gräsmattan' här i gräsmatteforumet.
Problemet med kompakt lerjord är att du knappast kommer att kunna fräsa ner sand med gott resultat eftersom du kommer att få stora klumpar i lerjorden vid fräsning. Därmed får du en ojämn dränering av gräsmattan, vilket sannolikt kommer att synas när det regnat mycket eller vid långa torrperioder. Det här är något som många säkert kan leva med, men inte när du eftersträvar den perfekta gräsmattan.
Ja.
10 cm är för lite oavsett om du bearbetar lerjorden eller ej. Lägger du 20 cm behöver du samtidigt inte lägga tid på att fixa till underlaget. Är budgeten begränsad (vilket den nästan alltid är...) skulle jag försöka hitta en billigare matjordsleverantör. Själv köpte jag matjord av en bonde i närheten för 150 kr ink. moms. Priset hos den lokala leverantören var 250 ink. moms.
Jag körde med 20-25 cm ren matjord, men hade jag gjort om gräsmattan hade jag blandat sand i jorden för att förbättra dräneringen. Rent kostnadsmässigt är dock sand inte speciellt billigt, så det är inte av ekonomiska skäl man blandar sand i matjorden.
10 cm är för lite oavsett om du bearbetar lerjorden eller ej. Lägger du 20 cm behöver du samtidigt inte lägga tid på att fixa till underlaget. Är budgeten begränsad (vilket den nästan alltid är...) skulle jag försöka hitta en billigare matjordsleverantör. Själv köpte jag matjord av en bonde i närheten för 150 kr ink. moms. Priset hos den lokala leverantören var 250 ink. moms.
Jag körde med 20-25 cm ren matjord, men hade jag gjort om gräsmattan hade jag blandat sand i jorden för att förbättra dräneringen. Rent kostnadsmässigt är dock sand inte speciellt billigt, så det är inte av ekonomiska skäl man blandar sand i matjorden.
Tack för svar...jenfor skrev:Ja.
Hur tjockt lager blev 20 cm jord när det vältats och sjunkit ihop?
Vi la ut matjorden med hjälp av en traktor, så 20 cm är det färdiga resultatet. Lägger du 20 skulle jag gissa att det blir ca 15 cm, men det kan såklart variera beroende på jordens kvalitet och ev. sandblandning. Lagrets tjocklek är såklart ingen exakt vetenskap, men budskapet är att inte snåla med matjorden då ett tunt lager inte håller fukten vid längre torrperioder och gräsmattan kommer då att bli gul snabbt. En gräsmatta är sannolikt det sista man vill göra om.
Någon som vet vad gräsmattejord (matjord blandad med sant och torv) kostar sitter i planering för gräsmatta och har ca 1400kvm att anlägga så det blir nog rätt stora utgifter om man nu skall ha ett 2dm lager som rekomenderas ovan