C cpalm skrev:
Nä, TS behöver nog inte oroa sig iallafall.
Men jag funderar på hur detta skulle kunna vara ett misstag. Skall i normala fall rätt mycket till för att "råka" koppla in sig före mätaren. Eventuella kopplingspunkter före mätaren skall ju om inte annat vara plomberade.
Som jag nämnde tidigare. En elektriker kopplade in nåt på en anläggning där man antog mätaren satt ute. Plomberingar är inget krav. Hade själv precis samma grej i mitt hus innan de flyttade ut elmätaren vilket de på många håll aktivt arbetar med.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Som jag nämnde tidigare. En elektriker kopplade in nåt på en anläggning där man antog mätaren satt ute. Plomberingar är inget krav. Hade själv precis samma grej i mitt hus innan de flyttade ut elmätaren vilket de på många håll aktivt arbetar med.
Men ändå lite märkligt tycker även jag, att man som elektriker kan göra den missen?
Om han inte har kommit åt att koppla ur servissäkringarna (och varför ska man göra det?), då har han ju gjort jobbet med spänning på, och varför det?
Det väcker många frågor angående utförandet tycker jag 🤔
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Ändå mer sannolikt att en till synes fast installation är inkopplad på detta viset. De som tjyvar ström medvetet brukar inte göra på det viset...........
 
Hannuse Hannuse skrev:
Amnäl detta omedelbart till din nätägare.
Då får dom dra detta vidare rättsligt med tidigare ägare, så gör detta utan dröjsmål.
Det finns fängelsestraff på skalan, och se till att du gör rätt, så att det inte uppstår tveksamheter.
Jag hade ett liknande problem i vårat första hus. Säljaren hade gjort en massa elistallationer själv utan behörighet. Blanda annat jordade uttag utan jordledning, infravärmare utomhus ojordade, men det värsta var att byta till kraftigare säkringar utan att gå upp i ledningsdimension. Det slutade hos Fastioghetsmäklarnas reklamationsnämnd som tyckte vi skulle splitta 50/50 på kostnaden för ombyggnaden.
 
B BJohan skrev:
Jag hade ett liknande problem i vårat första hus. Säljaren hade gjort en massa elistallationer själv utan behörighet. Blanda annat jordade uttag utan jordledning, infravärmare utomhus ojordade, men det värsta var att byta till kraftigare säkringar utan att gå upp i ledningsdimension. Det slutade hos Fastioghetsmäklarnas reklamationsnämnd som tyckte vi skulle splitta 50/50 på kostnaden för ombyggnaden.
Ja, det kan vara riktigt lurigt att ta över en elanläggning, och svårt att överblicka.
Mycket visar sig med tiden, och det kan vara svårt att inspektera allting.
Det blir en annan sak om en elektriker/firma har gjort ett jobb, och sedan lämnar över det till dig, då har dom en viss skyldighet även om du är anläggningsinnehavare.
Men intressant att höra hur det löste sig för dig.
 
M mojjen skrev:
Jag hade kontaktat säljaren. Sagt att han får kontraktera en elektriker snarast för att åtgärda. Rätt eller fel, men att kontakta nätägaren komemr skapa stora problem för honom. Det faktum att han säljer huset med detta, tyder på att han ev aktiskt inte vetat om det. Ganska klantigt att inte återställa innan försäljnig annars.
Jag håller helt med.
S Stefan1972 skrev:
En brottslig handling blir det först när det finns bevis för att syftet verkligen är att stjäla ström. Nu låter det mer som det har blivit nåt misstag nånstans och det leder ingenstans. Det är inte så att elbolaget automatiskt kommer att anmäla någon för stöld. Det brukliga är nog att man korrigerar skyndsamt och sen är det bra. Därför ser jag ingen anledning att "anmäla "något.
Bra poäng.

TS bör kontakta säljaren och säga att hen har säg 1 vecka på sig att hitta en aukt.elektriker som löser problemet, om nätägare kontaktas eller hur det görs blir upp till dem. Men lösningen ska vara en som en riktig elektriker kan stå för.

Om säljare vägrar detta bör TS säga att hen då kommer kontakta nätägare och elektriker för att reda ut detta, då bör säljaren förstå det ligger i dennes intresse att själv reda ut detta.

Att anmäla folk som gjort ett misstag (som många skrivit kan säljaren varit omedveten om detta) är bara dumt för alla inblandade parter. Däremot bör säljaren förstå vidden på problemet och vad konsekvensen blir om detta gjorts med uppsåt.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
H Hampus55 skrev:
Stoppa med allt. Först gör du så här. Du mailar och sms mäklare och gamla ägaren innan du ändrar nåt. Ändra ingenting. Du säger så här. Antingen betalar ni mig 200 tusen för det här eller så ringer jag nätägaren nu direkt så får du betala 15 år elförbrukning samt riskerar åtal för bedrägeri. Men rör absolut ingenting. Du kommer se hur fort dem betalar. Vägrar han betala dig aå gör du en polisanmälan och ringer nätägaren direkt. Gamla ägaren kommer skita på sig med tanke på att brottet är så grovt
Vad gör du när polisen kallar dig till förhör angående utpressning av tidigare fastighetsägare? Läser man denna tråd så inser man ju att massor med folk tycker utpressning är en utmärkt idé i en situation som denna.

Har utpressaren riktig otur och föregående ägare har någon gängkoppling så kanske svaret blir en bomb eller kulkärve.
 
  • Haha
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Sämsta rådet på länge, kallas utpressnin
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Sämsta rådet på länge, kallas utpressning !
Så du menar att sälja ett hus där tidigare ägaren har trixat med elen och använt stulen el i 15 år ska komma undan? Sedan ska jag som ny ägare stå för vad han gjort? Du kan kalladet va du vill utpressning eller nåt annat. Lurar någon mig så kommer det få konsekvenser. Dem 200 tusen jag hade krävt är vad en luftvärmepump kommer att kosta i 15 år i drift samt återställa allt. Jag är 100% säker att jag hade fått 200 tusen för han har förmodligen tjänat en slant på huset sedan efter han betalat hade jag även anmält honom så han får betala sitt straff. Om du tycker säljaren är ett offer så borde du tänka om
 
  • Haha
  • Wow
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Stora ord...
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Vad gör du när polisen kallar dig till förhör angående utpressning av tidigare fastighetsägare? Läser man denna tråd så inser man ju att massor med folk tycker utpressning är en utmärkt idé i en situation som denna.

Har utpressaren riktig otur och föregående ägare har någon gängkoppling så kanske svaret blir en bomb eller kulkärve.
Det är inte utpressning utan en uppmaning att betala vad driften kostar att driva övervåningen i 15år. Han har ju lurat köparen. Tror ni att säljaren inte visste om det. Och tror ni att polisen står på min sida eller säljarens när han stulit elektricitet? Utpressning är en sak och uppmaning en annan. Den som lurar mig få vara beredd att tåla spelets regler. Det är därför jag skrev maila mäklaren och tidiga ägaren samtidigt för man vet inte om mäklaren även är med på detta då besiktning skett och vem har tagit dit en besiktningamannen. Ni vet inte att det myllrar med bedragare överallt
 
  • Wow
  • Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Vad gör du när polisen kallar dig till förhör angående utpressning av tidigare fastighetsägare? Läser man denna tråd så inser man ju att massor med folk tycker utpressning är en utmärkt idé i en situation som denna.

Har utpressaren riktig otur och föregående ägare har någon gängkoppling så
Ett enkelt sätt att veta om säljaren inte visste om detta är att titta hur gammal luftvärmepumpen är. Är den 10 år gammal så måste en elektriker förmodligen kopplat in den och då märkt det
 
H Hampus55 skrev:
Det är inte utpressning utan en uppmaning att betala vad driften kostar att driva övervåningen i 15år. Han har ju lurat köparen. Tror ni att säljaren inte visste om det. Och tror ni att polisen står på min sida eller säljarens när han stulit elektricitet? Utpressning är en sak och uppmaning en annan. Den som lurar mig få vara beredd att tåla spelets regler. Det är därför jag skrev maila mäklaren och tidiga ägaren samtidigt för man vet inte om mäklaren även är med på detta då besiktning skett och vem har tagit dit en besiktningamannen. Ni vet inte att det myllrar med bedragare överallt
Nu har säljaren framförallt isåfall lurat elbolaget. Hur länge det varit så här vet vi ju heller inte. Eller om han ens visste om det.

Jag tycker säljaren bör fixa detta och efter eget huvud koppla in elektrikern som gjorde fel från början och eventuellt nätägare. Men det bör vara upp till säljaren.

Att köparen skulle få alla pengar som säljaren eventuellt tjänat och elbolaget ev förlorat är väl inte rätt? Eller menar du att köparen i sin tur skulle ersätta elbolaget?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
H Hampus55 skrev:
Det är inte utpressning utan en uppmaning att betala vad driften kostar att driva övervåningen i 15år. Han har ju lurat köparen. Tror ni att säljaren inte visste om det. Och tror ni att polisen står på min sida eller säljarens när han stulit elektricitet? Utpressning är en sak och uppmaning en annan. Den som lurar mig få vara beredd att tåla spelets regler. Det är därför jag skrev maila mäklaren och tidiga ägaren samtidigt för man vet inte om mäklaren även är med på detta då besiktning skett och vem har tagit dit en besiktningamannen. Ni vet inte att det myllrar med bedragare överallt
Självklart är det utpressning.

Säger man till någon att om du inte betalar mig en massa pengar anmäler jag dig till polis/myndighet/elbolag så är det utpressning. Garanterat högre straffvärde än att ha felkopplad el i huset. Tänk på att förra ägaren kanske inte hade någon aning om 'felkopplingen'.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Nu har säljaren framförallt isåfall lurat elbolaget. Hur länge det varit så här vet vi ju heller inte. Eller om han ens visste om det.

Jag tycker säljaren bör fixa detta och efter eget huvud koppla in elektrikern som gjorde fel från början och eventuellt nätägare. Men det bör vara upp till säljaren.

Att köparen skulle få alla pengar som säljaren eventuellt tjänat och elbolaget ev förlorat är väl inte rätt? Eller menar du att köparen i sin tur skulle ersätta elbolaget?
Nej utan köparen har ju blivit lurad att huset förbrukar en viss mängd electricitet. Det är som att du köper en ny elbil och dem säger den förbrukar 1 kw i timmen men i själva verket så förbrukar den 3kw. Varför ska köparen drabbas. Man kan kolla upp sånt genom att se tidigare installationer förbrukningar osv. Nätägarna tar sånt här på allvar. Någon ska ersätta köparen och någon ska ersätta nätägaren
 
  • Haha
Intet
  • Laddar…
H Hampus55 skrev:
Nej utan köparen har ju blivit lurad att huset förbrukar en viss mängd electricitet. Det är som att du köper en ny elbil och dem säger den förbrukar 1 kw i timmen men i själva verket så förbrukar den 3kw. Varför ska köparen drabbas. Man kan kolla upp sånt genom att se tidigare installationer förbrukningar osv. Nätägarna tar sånt här på allvar. Någon ska ersätta köparen och någon ska ersätta nätägaren
Ofta är ju tidigare elräkningar bara en fingervisning. Tidigare ägare kan ju haft 15 grader, bara några rum igång, eldat med ved, aldrig lagat mat, duschat en gång i veckan. Jag tycker man istället får kolla på husets isolering och uppvärmingssystem och dra sin slutsats från det.

Men, visst, lite håller jag med. Dock borde någon reagerat om ett 200kvm hus driftskosntad var 5.000 kr / år.

Jag skulle säga att mycket av detta åligger köparen att kontrollera vid besiktning, troligen skulle en elektriker som besiktigar elsystemet hitta detta. Om elen generellt var väldigt gammal och konstigt kopplad så hade det varit rimligt. Om all el "såg" ny ut, nya ledningar, central, uttag, jordfelsbrytare osv så kanske man kunnat förvänta sig att det var rätt kopplat och man inte behöver kontrollera det.

Ett enkelt test av jordfelsbrytare som min uttagsprovare för 99 kr har hade direkt avslöjat att det var felkopplat!
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.