22 667 läst · 363 svar
23k läst
363 svar
Elbilar explosion risk
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 781 inlägg
Och när började man bygga elbilarna och hur mycket väger deras samtida traditionella motsvarigheter?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 848 inlägg
Finns några. Ex.A Argastesnickaren skrev:
Mercedes före EQS bygger helt på en bensin/diesel. EQV bygger fortfarande på en V-klass.
BMW före iX, utom i3 och i8 är moddade bensin/diesel.
Mini Electric bygger på en vanlig Mini.
Smart före #1.
Även Volvo byggde väl EX40 på XC40?
Ex40: 2040kg
https://www.volvocars.com/se/cars/ex40-electric/specifications/
Xc40: 1688kg
https://www.volvocars.com/se/cars/xc40/specifications/
Skillnad 21%
https://www.volvocars.com/se/cars/ex40-electric/specifications/
Xc40: 1688kg
https://www.volvocars.com/se/cars/xc40/specifications/
Skillnad 21%
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 356 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 356 inlägg
Nu har jag tittat lite närmare på länken det stämmer inte helt med vad du säger, även om det finns lite av en sanning. Först och främst är det skillnad på median och medel, sen kan man inte dra slutsatsen att en elbil väger 40% mer än motsvarande fossilbil. Om vi på elbilsidan bara har nyare bilar, medelstorlek och stora bilar så säger det sig självt att medelvikt och medianvikt blir högre än för fossilbilar som också har äldre och mindre bilar.L Lars48 skrev:
Vi kan titta på några modeller där det är mer motsvariga bilar:
VW Up (tjänstevikt)
Elbil: 1235 kg
Bensin: 1002 kg
VW Golf (tjänstevikt)
Elbil: 1615 kg
Bensin: 1410 kg
Peugeut 2008 (tjänstevikt)
Elbil: 1623
Diesel: 1280 kg
Bilarna ovan hittade jag till salu som begagnade av årsmodell 2021. Visst är det viktskillnad, ingen förnekar det, men i mina ögon ser det inte ut som några 40%. Att det skulle vara farligare att framföra elbilarna för att de skulle vara svårare att hantera pga högre vikt har jag väldigt svårt att tro på. En Volvo XC60 av samma årsmodell hittar jag med en tjänstevikt på 1771 kg med bensin och 1950 kg med diesel. De måste ju vara fullständigt livsfarliga!
Ja, det finns problem med elbilar, men när man börjar slira på sanningen på det här viset blir det rätt tydligt att problemet inte är något annat än en egen aversion mot elbilar.