F Freiherren skrev:
Det håller jag med dig om. Men samtidigt så är enda gången Sambolagen faktiskt faller in när en bostad köps för gemensamt bruk
Om man köper en lägenhet åt sig själv och tar med sig partnern som bodde i den gamla, så verkar tolkningen automatiskt bli att syftet var gemensamt bruk.
Men det kanske är det här med äktenskapsliknande former som behöver en snäv definition. Jag har bott med fler personer som jag varit i en romantisk relation med, men enbart den relationen som slutade i ett äktenskap var äktenskapslikt...
 
S Staffan-N skrev:
Om man köper en lägenhet åt sig själv och tar med sig partnern som bodde i den gamla, så verkar tolkningen automatiskt bli att syftet var gemensamt bruk.
Men det kanske är det här med äktenskapsliknande former som behöver en snäv definition. Jag har bott med fler personer som jag varit i en romantisk relation med, men enbart den relationen som slutade i ett äktenskap var äktenskapslikt...
Kanske det var ett KK-förhållande, undra om det är prövat i rätten ;)?
 
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
det kanske är det här med äktenskapsliknande former som behöver en snäv definition.
Troligen inte efter som den skrivelsen inte finns i sambolagen. 😉
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
M Michel1 skrev:
Hej
Min son hyrde en (bostadsrätt) lägenhet och bodde ensam i några år. Så småningom sålde ägaren bostadsrätten till sonen. Sonen står själv för både lånet och på köpeavtal. 3 månader innan sonen gjorde affär flyttade flickvännen in. Sonen har betalat och betalar först hyran och sen lån till banken och avgift till brf själv från dag 1. Flickvännen har pga skulder aldrig betalat en krona. Förhållandet har tagit slut men sambon vägrar flytta ut och kräver halva bostadsrätten.
Sambolagen är tydlig men i det fallet är det väldigt svårt att tolka.
Vad tycker ni?
Hej igen och tack för alla svar!
Ex flickvännen flyttade ut utan ett ord. Vi säger att hon har rätt till 1/2 isf hur länge har hon på sig för att sätta igång processen? Preskriptionstid ?
 
https://lagen.nu/2003:376#P8S2

Begäran om bodelning skall framställas senast ett år efter det att samboförhållandet upphörde. Om samboförhållandet upphör genom att en sambo avlider eller om en sambo avlider inom ett år från det att samboförhållandet upphörde, skall dock begäran framställas senast när bouppteckningen förrättas.
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
[länk]

Begäran om bodelning skall framställas senast ett år efter det att samboförhållandet upphörde. Om samboförhållandet upphör genom att en sambo avlider eller om en sambo avlider inom ett år från det att samboförhållandet upphörde, skall dock begäran framställas senast när bouppteckningen förrättas.
Tack för svaret. Hur kan man bevisa på bästa sätt att förhållandet (officiellt) att tagit slut om man till ex inte ändra adressen så fort man har lämnat lägenheten?
 
M Michel1 skrev:
Tack för svaret. Hur kan man bevisa på bästa sätt att förhållandet (officiellt) att tagit slut om man till ex inte ändra adressen så fort man har lämnat lägenheten?
Förmodligen då han flyttade ut även om han var folkbokförd i sin egen lägenhet. Har ni datum på det i text och att han inte längre var kvar i lägenheten så är det bra att ha sparat. Kanske SMS mellan de två tidigare sambon där det står att de gör slut. Men det kan också vara då de slutade ha sex.

Det beror också på vem man frågar. För mig var kommunen inblandad då de tyckte jag skulle försörja en tidigare sambo som flyttat ut men fortfarande var folkbokförd hos mig. De gav dock med sig ganska fort då jag hade det skriftligt att vi kommit överens om datum då förhållandet tog slut och när hon skulle flytta ut.

Finns lite olika texter man hittar online, men bäst vore ju att anlita en duktig jurist som kan det.

https://www.familjensjurist.se/frag...g--separera/nar-upphor-ett-samboforhallande-/
 
  • Gilla
Michel1
  • Laddar…
M Michel1 skrev:
Tack för svaret. Hur kan man bevisa på bästa sätt att förhållandet (officiellt) att tagit slut om man till ex inte ändra adressen så fort man har lämnat lägenheten?
Har hon flyttat ut?
om hon fortfarande står skriven på adressen men inte bor där, är det en olaglig handling..
Man ringer till folkbokföringen och förklarar att personen har flyttat ut men inte ändrat folkbokföringen,
De kommer då att meddela personen att detta är en olaglig handling och ger personen en viss tid på sig att ändra, annars vidtas rättsliga åtgärder. man behöver inte bevisa någonting.
 
R rataxes skrev:
Ex flickvännen flyttade ut utan ett ord. Vi säger att hon har rätt till 1/2 isf hur länge har hon på sig för att sätta igång processen? Preskriptionstid ?
Har hon inte redan satt igång processen? Hon har ju begärt hälften, så det kan väl i sig tolkas som ett krav på bodelning om man ska vara sådan.

Om man antar att en bodelning är begärd och fordran finns torde allmänna preskriptionsregler enligt 2 § preskriptionslagen gälla. Då finns alltså skulden kvar i tio år, och förlängs med tio år varje gång den påminns om.

Alternativt ser man det som att bodelning inte är begärd. Då har hon ett år på sig att begära bodelning. Sker inte det så preskriberas den rätten redan efter ett år enligt 8 § andra stycket sambolagen.

Vilket som gäller är alltså en tolkningsfråga utifrån vad hon och sambon sagt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.