Fairlane
N Nerre skrev:
Som har påpekats tidigare så handlar det mer om var branden uppstår.

Bränslebilar börjar sällan brinna av sig själva när de är parkerade, utan när de körs. När bilen körs finns det en förare i bilen som kan försöka se till att bilen inte står nära en byggnad och kan larma.

Elbilar börjar oftare brinna när de står parkerade. När bilen är parkerad sitter ingen förare i bilen. Bilen kommer att brinna där den står, även om den står nära eller rentav i en byggnad. Det dröjer troligen länge innan någon larmar, särskilt om en elbil börjar brinna i ett garaget mitt i natten.
Det finns fördelar och nackdelar med båda. En brand är aldrig rolig.

En brand i en elbil som står och laddar nära huset är illa, men förhoppningsvis så har folk brandvarnare (plural) som kan avslöja branden i tid för att man inte ska behöva riskera liv

En brand i bil under färd går också bra förhoppningsvis, men jag har har läst om en mamma som precis hann stanna och springa runt bilen för att få ut ett fastspänt barn. Hon var skärrad (såklart) och var tveksam till att hon hade hunnit få ut två barn. Normalt går det nog utmärkt, men det är inte helt lugnt med en bil som börjar brinna under färd.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Dumheter. Här lyser ju tydligt hur illa du tycker om elbilar. Med sitt resonemang är det tveksamt om krockkudden gör sitt jobb i en stor tung fossilbil också. Givetvis kan man ta hänsyn till vikt när man dimensionerar olika system.

40% mer i vikt? Jag gjorde en koll på en Peugeot 308 SW. Som diesel ligger totalvikten på 1950 kg.
Elvarianten borde då ha en totalvikt nästan 800 kg mer om din uppgift stämmer. Totalvikten var 2175 kg...

Inte nödvändigtvis. Då är det svårare att hantera en tyngre fossilbil också, men det finns så många andra faktorer.

Har man tur och batteriet inte exploderar? Brukar det hända menar du? Har man tur så exploderar inte bensinbilen eller dieselbilen... Det gör de normalt inte, men du verkar ju inte vara intresserad av fakta... Jag har sett massor med bensindrivna bilar explodera när de krockar. Det kryllar av actionfilmer där det händer...

Liksom av en annan tyngre bil?
Fairlane Fairlane skrev:
Dumheter. Här lyser ju tydligt hur illa du tycker om elbilar. Med sitt resonemang är det tveksamt om krockkudden gör sitt jobb i en stor tung fossilbil också. Givetvis kan man ta hänsyn till vikt när man dimensionerar olika system.

40% mer i vikt? Jag gjorde en koll på en Peugeot 308 SW. Som diesel ligger totalvikten på 1950 kg.
Elvarianten borde då ha en totalvikt nästan 800 kg mer om din uppgift stämmer. Totalvikten var 2175 kg...

Inte nödvändigtvis. Då är det svårare att hantera en tyngre fossilbil också, men det finns så många andra faktorer.

Har man tur och batteriet inte exploderar? Brukar det hända menar du? Har man tur så exploderar inte bensinbilen eller dieselbilen... Det gör de normalt inte, men du verkar ju inte vara intresserad av fakta... Jag har sett massor med bensindrivna bilar explodera när de krockar. Det kryllar av actionfilmer där det händer...

Liksom av en annan tyngre bil?

Du får gärna ogilla elbilar om du vill, men du kan väl hålla dig till fakta? Eller tror du att det är säkrare att köra en VW Golf modell 1 än en modern? Den väger mycket mindre, skillnaden är större än 40% så mycket lättare att hantera...
Inte liksom en annan tyngre bil utan jämfört med en fossilbil.
Här är studien, den blev omskriven i Nyteknik i somras oxå.
https://jech.bmj.com/content/78/8/487

https://www.lshtm.ac.uk/newsevents/...likely-be-hit-electric-or-hybrid-electric-car
 
Fairlane
L Lars48 skrev:
Inte liksom en annan tyngre bil utan jämfört med en fossilbil.
Här är studien, den blev omskriven i Nyteknik i somras oxå.
[länk]

[länk]
Vi säger att en bil A blir påkörd av en bil B. Bil B väger 2000 kg. Menar du på fullt allvar att det är farligare om bil B är en elbil än om det är en fossilbil, pga högre vikt?
Väger en elbil på 2000 kg mer än en fossilbil på 2000 kg?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Unikt namn
Fairlane Fairlane skrev:
Väger en elbil på 2000 kg mer än en fossilbil på 2000 kg?
Vad väger mest, 1kg bomull eller 1kg bly?
Jag tror svaret är uppenbart. 🙈
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
R
Unikt namn Unikt namn skrev:
Vad väger mest, bomull eller bly?
Jag tror svaret är uppenbart. 🙈
Bly fattar du väl😉😂
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag tror
Vi skiter i vad du tror, snöflinga.

Edit: Sorry, trodde på riktigt att det var en av humortrådarna. No offence ment. 😇
 
  • Haha
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
[länk]
Jaha, det var en Porsche Taycan som påstods har startat branden ombord på Felicity Ace som förliste i mars 2022 med 3965 bilar ombord.

från länken ovan:
"
Den tyska biltillverkaren upptäckte felet genom att granska onlinedata och Porsche hävdar att inga batteribränder har skett på grund av felet än så länge. Bara i USA kommer 27 527 Taycans att återkallas, skriver Motor Authority. Även i Sverige kan bilar komma att påverkas, men omfattningen är ännu oklar.
– Vi har än så länge endast förhandsinformation om kampanjen och att det finns bilar i Sverige som påverkas, men detaljerad information om omfattning, tidsåtgång för åtgärd etcetera har vi inte ännu. Kampanjen i sig släpps först i slutet av november, uppger Porsches svenska informationschef Andreas Lundberg.
"
Troligen ont om "onlinedata" i norra Atlanten ca 350 km från Azorerna.

"By 2024 Volkswagen still faced lawsuits in Germany from plaintiffs, including Mitsui OSK Lines Ltd., and Allianz SE, one of the insurers of the vessel, over claims it was the battery in a Porsche electric vehicle that triggered the fire onboard. Claimants allege that VW failed to inform them of the danger and necessary precautions needed when transporting such EVs.[28]"

citat från https://en.wikipedia.org/wiki/Felicity_Ace

Jag har ingen åsikt eller kunskap om graden av korrekthet i citaten ovan .
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vi säger att en bil A blir påkörd av en bil B. Bil B väger 2000 kg. Menar du på fullt allvar att det är farligare om bil B är en elbil än om det är en fossilbil, pga högre vikt?
Väger en elbil på 2000 kg mer än en fossilbil på 2000 kg?
Larva dig inte!
Jag har påstått att elbilar i snitt är 40% tyngre än sina motsvariga fossilbränsle bilar (åtminstone i europa). Jag har belägg för det.
Det slutar tyvärr inte bara här utan statistiken visar att elbilar har blivit tyngre och tyngre de senaste 30 åren och att trenden för vikten är uppåtgående.
Om tillverkaren inte vill förstås använda sig av batterier i karossen med efterföljande risker.

https://www.sustainabilitybynumbers.com/p/weighty-issue-of-electric-cars
 
Redigerat:
L Lars48 skrev:
Larva dig inte!
Jag har påstått att elbilar i snitt är 40% tyngre än sina motsvariga fossilbränsle bilar (åtminstone i europa). Jag har belägg för det.
Det slutar tyvärr inte bara här utan statistiken visar att elbilar har blivit tyngre och tyngre de senaste 30 åren och att trenden för vikten är uppåtgående.
Om tillverkaren inte vill förstås använda sig av batterier i karossen med efterföljande risker.

[länk]
För 30 år sen så var inte elbilen speciellt vanliga.
Att sen ALLA bilar blivit tyngre än inte kopplat till vilken form av drivmedel bilen har, detta har drabbat alla.
Vi ställer större krav på utrymme, komfort, krocksäkerhet osv.
Tror ingen större barnfamilj idag skulle acceptera en vw bubbla, original hundkoja eller motsvarande bil som enda bil till semester.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Jaha, det var en Porsche Taycan som påstods har startat branden ombord på Felicity Ace som förliste i mars 2022 med 3965 bilar ombord.

från länken ovan:
"
Den tyska biltillverkaren upptäckte felet genom att granska onlinedata och Porsche hävdar att inga batteribränder har skett på grund av felet än så länge. Bara i USA kommer 27 527 Taycans att återkallas, skriver Motor Authority. Även i Sverige kan bilar komma att påverkas, men omfattningen är ännu oklar.
– Vi har än så länge endast förhandsinformation om kampanjen och att det finns bilar i Sverige som påverkas, men detaljerad information om omfattning, tidsåtgång för åtgärd etcetera har vi inte ännu. Kampanjen i sig släpps först i slutet av november, uppger Porsches svenska informationschef Andreas Lundberg.
"
Troligen ont om "onlinedata" i norra Atlanten ca 350 km från Azorerna.

"By 2024 Volkswagen still faced lawsuits in Germany from plaintiffs, including Mitsui OSK Lines Ltd., and Allianz SE, one of the insurers of the vessel, over claims it was the battery in a Porsche electric vehicle that triggered the fire onboard. Claimants allege that VW failed to inform them of the danger and necessary precautions needed when transporting such EVs.[28]"

citat från [länk]

Jag har ingen åsikt eller kunskap om graden av korrekthet i citaten ovan .
Audi har också stora problem med bilar som kan ta eld om de laddas fullt. De har gjort en tillsvidare lösning med en dekal och program som inte laddar mer än 80%.

Gissa om ägarna av den berörda modellen är nöjd...
 
  • Gilla
  • Ledsen
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
L Lars48 skrev:
Larva dig inte!
Jag har påstått att elbilar i snitt är 40% tyngre än sina motsvariga fossilbränsle bilar (åtminstone i europa). Jag har belägg för det.
Vad fint. Då kan du väl visa dessa belägg du har?
Jag visade på att det inte stämde för Peugeut 308 SW.

Hur det det ut för Kira Niro till exempel? Den finns som elbil, hybridbil, dieselbil och bensinbil.
L Lars48 skrev:
Det slutar tyvärr inte bara här utan statistiken visar att elbilar har blivit tyngre och tyngre de senaste 30 åren och att trenden för vikten är uppåtgående.
Antal elbilar för 30 år sen var väldigt begränsat...
Hur är det med snittvikten för fossilbilar under de senaste 30 åren? Har den gått upp, ner eller legat still?
L Lars48 skrev:
Om tillverkaren inte vill förstås använda sig av batterier i karossen med efterföljande risker.

[länk]
Att en elbil väger mer håller jag med om, men 40% mer tror jag inte på. Att den ökade vikten skulle göra bilen mer svårhanterlig har jag också svårt att tro. Biltillverkarna anpassar givetvis stötdämpare, fjädrar etc till den högre vikten. Tyngdpunkt etc är inte heller oväsentlig. Eller du kanske tror att Volvos nya fossilbilar är väldigt mycket svårare att hantera än de som rullade för 30-40 år sen för att vikten gått upp kraftigt (sådär, nu fick du en ledtråd till svaret på en av frågorna ovan). Eller kanske är en VW Passat mycket svårare att hantera (och därmed farligare) än en VW Lupo?

Att en massa extra vikt påverkat en bil är givet. Bilen beter sig inte likadant tom och fullastad, men då har vi inre heller anpassat fjädrar, stötdämpare etc.
 
  • Gilla
Skandiamannen och 3 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Audi har också stora problem med bilar som kan ta eld om de laddas fullt. De har gjort en tillsvidare lösning med en dekal och program som inte laddar mer än 80%.

Gissa om ägarna av den berörda modellen är nöjd...
De har iaf identifierat problemet, varnat sina kunder, hittat en lösning så länge och jobbar på att lösa problemet permanent.
Låter inte alls som Audi när jag tänker efter 🤔

Men det verkar vara LG som står för fiolerna då det är de som inte haft tillräcklig kvalitetssäkring av batterierna de skickar ut.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Vad fint. Då kan du väl visa dessa belägg du har?
Jag visade på att det inte stämde för Peugeut 308 SW.

Hur det det ut för Kira Niro till exempel? Den finns som elbil, hybridbil, dieselbil och bensinbil.

Antal elbilar för 30 år sen var väldigt begränsat...
Hur är det med snittvikten för fossilbilar under de senaste 30 åren? Har den gått upp, ner eller legat still?

Att en elbil väger mer håller jag med om, men 40% mer tror jag inte på. Att den ökade vikten skulle göra bilen mer svårhanterlig har jag också svårt att tro. Biltillverkarna anpassar givetvis stötdämpare, fjädrar etc till den högre vikten. Tyngdpunkt etc är inte heller oväsentlig. Eller du kanske tror att Volvos nya fossilbilar är väldigt mycket svårare att hantera än de som rullade för 30-40 år sen för att vikten gått upp kraftigt (sådär, nu fick du en ledtråd till svaret på en av frågorna ovan). Eller kanske är en VW Passat mycket svårare att hantera (och därmed farligare) än en VW Lupo?

Att en massa extra vikt påverkat en bil är givet. Bilen beter sig inte likadant tom och fullastad, men då har vi inre heller anpassat fjädrar, stötdämpare etc.
I den länk jag hänvisar till medelvärdet för fossilbilar är beräknad till 1518kg i England och för motsvarig elbilar till 2145 kg.
1518x1,4=2125, dvs 40%
 
Fairlane
L Lars48 skrev:
I den länk jag hänvisar till medelvärdet för fossilbilar är beräknad till 1518kg i England och för motsvarig elbilar till 2145 kg.
1518x1,4=2125, dvs 40%
Ok, men är inte samma bil som fossilbil och elbil mer motsvariga?
 
  • Gilla
Argastesnickaren och 1 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
I den länk jag hänvisar till medelvärdet för fossilbilar är beräknad till 1518kg i England och för motsvarig elbilar till 2145 kg.
1518x1,4=2125, dvs 40%
Vilka bilar började man bygga som elbilar?
Småbilarna eller dom lite större redan från början tyngre och kanske också lite lyxigare bilarna?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.