Det var inte mycket som stämde där. Krockkudden fångar upp föraren, inte bilen. Så bilens vikt är inte av intresse.

Batterier exploderar inte. Bränsle kan få et expolsionsliknande brandförlopp.

Karossen är elektrisk ledande på alla bilar. Men jag gissar att du är rädd för att råka ut för strömgenomgång hur det skulle gå till begriper jag inte. Säkerligen inte du heller.

Du tycks vara uppskrämd men inte särskilt kunnig.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
13th Marine och 6 till
  • Laddar…
Fantasin är det ju inget fel på 🤓

Tvåa på den..
 
  • Gilla
  • Haha
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Elbilar är farligare än andra bilar pga många olika faktorer inte bara brandrisk för batteriet.
Elbilar väger ca 40% mer än motsvarig fossilbränsle bil. Det gör att säkerhetsfunktioner bla krockkuddarna utsätts för flertals starkare krafter vid motsvarig krock. Om de ens kan uppfylla sina funktioner vid en sån kraftigt smäll. Den höga vikten gör att föraren får svårare att manövrera fordonet när olikan av olyckan av olika karaktär är framme. Har man tur och batteriet inte exploderar vid en ordentlig krock då finns det alltid risk att karossen blir elektrisk ledande.
Det ska tilläggas att det är inte bara farligare att köra en elbil utan det är större risk att bli påkörd av dom oxå.
Medveten om att det finns en anledning till att man har 3,5ton som max vikt för fordon? Även en hastighetsbegränsning för dessa fordon över denna vikt?
 
G
Jag får en känsla av att TS är lite bitter och exploderar lättare än en elbil. Jag håller säkerhetsavstånd.

❤️🫶
 
  • Haha
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
L Lars48 skrev:
Elbilar är farligare än andra bilar pga många olika faktorer inte bara brandrisk för batteriet.
Elbilar väger ca 40% mer än motsvarig fossilbränsle bil. Det gör att säkerhetsfunktioner bla krockkuddarna utsätts för flertals starkare krafter vid motsvarig krock. Om de ens kan uppfylla sina funktioner vid en sån kraftigt smäll.
Dumheter. Här lyser ju tydligt hur illa du tycker om elbilar. Med sitt resonemang är det tveksamt om krockkudden gör sitt jobb i en stor tung fossilbil också. Givetvis kan man ta hänsyn till vikt när man dimensionerar olika system.

40% mer i vikt? Jag gjorde en koll på en Peugeot 308 SW. Som diesel ligger totalvikten på 1950 kg.
Elvarianten borde då ha en totalvikt nästan 800 kg mer om din uppgift stämmer. Totalvikten var 2175 kg...
L Lars48 skrev:
Den höga vikten gör att föraren får svårare att manövrera fordonet när olikan av olyckan av olika karaktär är framme.
Inte nödvändigtvis. Då är det svårare att hantera en tyngre fossilbil också, men det finns så många andra faktorer.
L Lars48 skrev:
Har man tur och batteriet inte exploderar vid en ordentlig krock då finns det alltid risk att karossen blir elektrisk ledande.
Har man tur och batteriet inte exploderar? Brukar det hända menar du? Har man tur så exploderar inte bensinbilen eller dieselbilen... Det gör de normalt inte, men du verkar ju inte vara intresserad av fakta... Jag har sett massor med bensindrivna bilar explodera när de krockar. Det kryllar av actionfilmer där det händer...
L Lars48 skrev:
Det ska tilläggas att det är inte bara farligare att köra en elbil utan det är större risk att bli påkörd av dom oxå.
Liksom av en annan tyngre bil?

Du får gärna ogilla elbilar om du vill, men du kan väl hålla dig till fakta? Eller tror du att det är säkrare att köra en VW Golf modell 1 än en modern? Den väger mycket mindre, skillnaden är större än 40% så mycket lättare att hantera...
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
R
En aspekt som inte har tagits upp är alla dessa farliga olyckor som har hänt på batterifabriken Northvolt..
Enligt Rapport ikväll så har 47 allvarliga kemikalieolyckor inträffat bara i Skellefteå, undrar hur många som sker i dom andra fabrikerna världen över?
 
Nej, det har det inte. Det har hänt 47 olyckor med kemikalier som klassas som särskilt farliga. Det kan vara små olyckor med ringa konsekvens.
 
R
Det var inte dom intervjuades åsikter i alla fall men du vet väl bäst som vanligt🤷🤔
 
Vilka intervjuades?
 
R
Karin staaf bla. Många kemikalier är oerhört farliga och cancerogena enligt henne..
47 olyckor med särskilt farliga kemikalier enligt SVT..
Rekomenderar dig att titta på avsnittet..
Enligt Karin Broberg är det brister i kemikaliehanteringen..
 
Precis. 47 olyckor med särskilt allvarliga kemikalier. Det är inte samma sak som 47 allvarliga kemikalieolyckor.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
R
D Daniel 109 skrev:
Precis. 47 olyckor med särskilt allvarliga kemikalier. Det är inte samma sak som 47 allvarliga kemikalieolyckor.
Du älskar o vara en pissmyra till Besserwisser!
 
  • Haha
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det upprepas ofta. Men det stämmer ju inte. Bilbränder är inte sällan häftiga oavsett drivsystem. Förbränningsbilar innehåller mer energi. Men totalt sett finns det ingen stor skillnad.
Som har påpekats tidigare så handlar det mer om var branden uppstår.

Bränslebilar börjar sällan brinna av sig själva när de är parkerade, utan när de körs. När bilen körs finns det en förare i bilen som kan försöka se till att bilen inte står nära en byggnad och kan larma.

Elbilar börjar oftare brinna när de står parkerade. När bilen är parkerad sitter ingen förare i bilen. Bilen kommer att brinna där den står, även om den står nära eller rentav i en byggnad. Det dröjer troligen länge innan någon larmar, särskilt om en elbil börjar brinna i ett garaget mitt i natten.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
R
Skärmdump av en artikel från Aftonbladet om en explosion i ett elscooter-batteri i Örebro, med tidstämpel 19.21 och skribentens namn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.