P pmd skrev:
Tyvärr sitter mitt elmätarskåp på en elstolpe cirka 10 meter från huset.
Det får inte plats en PC i skåpet.
Lampsladd? Förvaringslåda i plast bredvid med PC i och lite lufthål? ;)
 
  • Gilla
nissebrun
  • Laddar…
P
spikplanka spikplanka skrev:
Lampsladd?
Snubbeltråd kan förstås vara bra för att få varning om inkräktare. 😎
spikplanka spikplanka skrev:
Förvaringslåda i plast bredvid med PC i och lite lufthål? ;)
Problemet blir väl då strömförsörjningen till PCn. Det finns inga vägguttag i mätarskåpet. 🙃
 
P pmd skrev:
Det finns inga vägguttag i mätarskåpet. 🙃
Förlängningssladd.. :)

Låter som ett fall för en lite kanalisation med signalkabel för en mer permanent lösning.
 
C carsai skrev:
Det är en bergvärmepump. Ska jag ta fram någon ytterliggare info? Räcker modell?
Som sagt, jag har samma pump och hade samma problem, har spenderat flertalet timmar på att sätta mig in i den.
 
Antingen är kompressorn trasig eller blockerad, elpatron för värme ska bara gå in när det verkligen behövs och går att blockera till en viss temperatur. September Kompressor: 0 är inte bra, men 107 timmar x 3 kW och 5 timmar x 6 kW är ändå bara ca 350 kWh. Om det är samma elpatron som jag har. Det syns i installatörsläget.

I oktober är ändå kompressorn igång, undrar om inte elpatronen värmer en golvvärmeslinga och kompressorn kickar igång nu för övrig värme.
 
  • Gilla
spikplanka och 1 till
  • Laddar…
M -MaH- skrev:
Om kompressorn har varit i drift 16 timmar och elpatronens första steg i 55 timmar under 5 dagar oktober så är det tokfel.
Leta upp någon som kan Daikin (kan vara svårt) och boka hjälp.
Jag har en Daikin bergvärmepump.
På min modell åtminstone så gick Elpatronen igång för att stödja värmningen av vattnet och legionella körning. Om möjligt så var den felinställd när vi flyttade in. Pumpen ska i första hand använda kompressorn...

Från Daikin:
"
Våra maskiner har en logik som gör att om kunden stänger av VV produktionen så kommer maskinen höja upp vattentempen om den faller under kritiskt värde just för att förhindra Legionella risken.
Detta sker med kompressorn och inte med elpatronen i första hand.
"

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45562.30
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=77486.0


https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=72728.0

▪ Om varmvattenberedarens förbrukning skiljer sig från dag till dag
kan du programmera ett schema för varje vecka med olika
önskade temperaturer varje dag för varmvattenberedaren tank.
▪ Den lägsta önskade tanktemperaturen för VVB-tanken är den
mest kostnadseffektiva.
▪ Värmepumpen kan enskilt producera varmvatten upp till 55°C.
Den elektriska resistansen (reservvärmare) integrerad i
värmepumpen kan höja temperaturen. Dock förbrukar detta mer
energi. Vi rekommenderar att den önskade tanktemperaturen för
varmvattenberedaren ställs in under 55°C för att undvika att
använda den elektriska resistansen.
▪ När värmepumpen producerar varmvattenberedaren, kan den inte
värma upp ett rum. Om du behöver varmvattenberedaren och
rumsuppvärmning samtidigt rekommenderar vi att du producerar
varmvatten under natten, då uppvärmningsbehovet är mindre..

Om den är ställd på 55grader innebär det då den måste stötta på med elpatron?
 
C
J jayal1972 skrev:
Om den är ställd på 55grader innebär det då den måste stötta på med elpatron?
Fast stöttar den med elpatron (vilket i sig inte är något konstigt vid VV-spets) går väl både kompressorn och elpatronen, dvs. du skall omöjligen kunna få flera timmar på elpatronen än kompressorn under normala omständigheter, som i TS fall(?)
 
C cpalm skrev:
Fast stöttar den med elpatron (vilket i sig inte är något konstigt vid VV-spets) går väl både kompressorn och elpatronen, dvs. du skall omöjligen kunna få flera timmar på elpatronen än kompressorn under normala omständigheter, som i TS fall(?)
Absolut men bör undersökas i hans anläggning om elpatronen har något med förbrukningen att göra.
 
C
J jayal1972 skrev:
Absolut men bör undersökas i hans anläggning om elpatronen har något med förbrukningen att göra.
Ja, nåt skumt är det. Även om det loggade antalet timmarna på elpatronen inte på långa vägar förklarar månadsförbrukningen.
 
  • Gilla
jayal1972
  • Laddar…
C cpalm skrev:
nåt skumt är det.
Anläggningen ser ut att vara komplicerad. Så får hoppas trådskaparen plockar dit någon kunnig som dokumenterar vad som faktiskt är installerat.
Det är också användbart för underhåll, beställningsunderlag för ändringar osv.
 
Jag har haft en tekniker från daikin nu som har gått igenom värmepumpen med hjälp nu och gjort om flertalet inställningar.

Det vi kan se nu är att kompressorn går och inte elpatron.

Har även haft en elektriker här som satt upp en mätare mot värmepumpen för att se vad den drar i kwh.

Elektrikern kom efter daikin var här och kikade även på elförbrukningen i övrigt och såg inget avvikande.

Så förhoppningsvis har ändringarna daikin gjort gett effekt.

Elektrikern gav även tips att se över husets ventilationssystem också då det kan ha tendens för hög förbrukning om något är tokigt, typ igensatta filter eller liknande som får göra att systemet jobbar väldigt mycket. Kikar på att få hit någon som ska kolla på det också nu.

Så fortsättning följer vad de åtgärder vi hittills gjort ger för effekt.
 
  • Gilla
roke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.