Det tror jag. Vänsterpartiets nationalism såsom den manifesteras genom ”Sverigepriser” är bara toppen på ett populistiskt isberg.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det tror jag. Vänsterpartiets nationalism såsom den manifesteras genom ”Sverigepriser” är bara toppen på ett populistiskt isberg.
Du tänker att TN, Sveriges Näringsliv är infiltrerat av kommunister?😂
 
D
K karlmb skrev:
Du tänker att TN, Sveriges Näringsliv är infiltrerat av kommunister?😂
Det är oavsett en lobbyorganisation för sina sponsorer, det är ganska ointressant att ta del av vad de åläggs att torgföra i stunden.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är oavsett en lobbyorganisation för sina sponsorer, det är ganska ointressant att ta del av vad de åläggs att torgföra i stunden.
De lär väl ha en viss relevans om man ser till vem som betalar kalaset i landet.
 
D
K karlmb skrev:
De lär väl ha en viss relevans om man ser till vem som betalar kalaset i landet.
Det är ju medborgarna, genom skatt, detta tillhör sfären av organisationer som har helt andra syften och intressen än medborgarna i stort.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är ju medborgarna, genom skatt, detta tillhör sfären av organisationer som har helt andra syften och intressen än medborgarna i stort.
Du har aldrig funderat på vem medborgarna normalt sett lever av? Om du tror det är helt frikopplat från din egen plånbok vad näringslivet tycker är bra politik är du nog mer än lovligt röd.
 
Tycker verkligen näringslivet att vi ska ha onödiga begränsningar i elnätet?
 
D Daniel 109 skrev:
Tycker verkligen näringslivet att vi ska ha onödiga begränsningar i elnätet?
Nej, men de vill samtidigt ha stabila/predikterbara och låga elpriser. Om detta leder till högre medelpris på årsbasis så är det inte o deras intresse heller.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
En fri och öppen marknad ses normalt som en fördel, även om det kan ge tillfälligt högre priser. Begränsningar leder i princip alltid till högre priser i längden.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Elmarknaden är nog ett exempel på motsatsen, åtminstone på kort till medellång tid.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Elmarknaden är nog ett exempel på motsatsen, åtminstone på kort till medellång tid.
Hurdå? 2010-2021 gav den fria elmarknaden oss rekordlåga priser. Att de sista årens geopolitiska oroligheter smittar av sig på elmarknaden är väl bara naturligt men inget som kan skyllas på en fri marknad.
 
D
D Daniel 109 skrev:
Tycker verkligen näringslivet att vi ska ha onödiga begränsningar i elnätet?
Denna tidningen har publicerat mycket felaktiga saker i eldebatten och det är svårt att veta vad som ligger bakom, tar man ut en fråga som du gör så antar jag att svaret är nej men bakom den här och andra närliggande organisationer finns det finansiärer som vill ha avkastning på sin spons och det blir nog lätt styrande i hur man prioriterar.
 
D djac skrev:
Denna tidningen har publicerat mycket felaktiga saker i eldebatten och det är svårt att veta vad som ligger bakom, tar man ut en fråga som du gör så antar jag att svaret är nej men bakom den här och andra närliggande organisationer finns det finansiärer som vill ha avkastning på sin spons och det blir nog lätt styrande i hur man prioriterar.
Berätta gärna hur artikeln är felaktig.
Visst har jag sett kk-romantik i denna kanal men tom de värsta kk-ivrarna har ju lugnat sig nu när de insett att någon annan inte kommer att betala. Som det brukar gå till i det privata näringslivet.
 
Exempels ger de intryck att elpriset sätts på intradaghandeln, trotts att det är en mycket liten del av elen som prissätts där.
Jämfört med andra marknader ser jag elmarknaden som extremt transparent, det även om transparensen minskar lite med mer komplex beräkning av nätkapaciteten.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Hurdå? 2010-2021 gav den fria elmarknaden oss rekordlåga priser. Att de sista årens geopolitiska oroligheter smittar av sig på elmarknaden är väl bara naturligt men inget som kan skyllas på en fri marknad.
Nu skrev jag kort till medellång sikt. Dvs, just det som du lyfter är en del av det.

På längre sikt kan vi istället gynnas av det igen. Men, några vintrar framåt så får vi på vintern ökade priser pga detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.