Har du varit där och lyssnat på omgivningen.

Att bo så nära motorvägen + järnvägen är inte roligt.

Går ju godståg är inte lika tysta som ett pendeltåg gnisslar ju enormt mycket.
 
J JohanLun skrev:
Jag har också både bott och jobbat i Kista, de flesta hus i kista är "låghus" byggda senare än "miljonprogrammets" typhus i kringliggande områden. Mycket radhus. Endel nyare tillägg med högre hus. Visst finns det sunkiga hus, men i stort är området ganska fint. Tyvärr delar Kista skolor med områdena runt omkring, varför vi och de vi kände nästan alla flyttade när man fick barn. Jag har hört att de som en gång var med när området byggdes, då var det väldigt idylliskt. Min fru jobbar där fortfarande, jag har inte jobbat där på 20 år. Läget är bra för både bil, pendeltåg och tunnelbana och snart också tvärbana. Lagom mix bostäder och kontor. Min upplevelse är att dagtid är kista centrum ett helt normalt centrum, men på kvällen så blir det ett annat klientel. Det är tråkigt att några få gängkriminella kan förstöra ett område på det sättet.

Med risk att vara politiskt inkorrekt. Jag ser lite samma sak när man besöker andra områden. Skärholmen centrum och Kungens kurva (utom IKEA) besöker jag ibland och det är väldigt segregerat, jag är nästan ensam ursprunglig svensk känns det som. Bilarna som står på parkeringarna är fina. Men utbudet i butikerna ändras. Barkarby är lite samma sak, men inte alls på samma skala - gissar jag pga bla IKEA är så stort att det drar folk från alla områden runtikring.

MOS har jag aldrig gillat, dock känns det som att dess ganska centrala läge borde göra att de inte hamnar i samma segregationsproblem som tex Kista C.

Silverdal är väl exempel på gentrifiering, när jag varit där har det känts som det är ganska exklusivt om man jämför med områden runtomkring. Innan var väl här bara nån slags skräpområde? Frågan är väl som sagt om det dras ned om kista fortsätter nedåt, eller om det kan lyfta kista.

Ursvik har man ju byggt mycket i, det känns också lite svårt område. Nära kista, nära Sundbyberg, Duvbo. Gamla spånga är ju fint, nära bromma. Men också nära omården med problem. Kommer problemen att öka och dra ner dessa områden. Eller kommer bra områden lyfta "sämre"?

Detta blev ju lite OT. Men tycker ändå det är intressant. Många nya bostäder i dessa "nya" områden säljs om jag förstår det som BRF. Med hur stor risk? Vad händer om värdena sjunker?
Man ska vara försiktig med att blanda ihop Kista och Sollentuna. Det är olika kommuner och motorvägen samt det mycket stora kontors- och industriområdet gör att det är helt olika världar. Bostadsområdena i Kista ligger också mestadels på helt andra sidan av Kista sett från kontoren in mot mitten på Järvafältet. Sollentuna har en mycket äldre bebyggelse generellt även om Silverdal är ganska nytt. Silverdal bestod tidigare av Livregementets övningsområde och hinderbana där rekryterna tränades marschera , åla och klättra m.m. Regementet i Sörentorp byggdes 1947 då det flyttade från Östermalm/Gärdet och sedan tidigare var nästan hela Järvafälten militärområde och skjutfält. Redan 1970 tvingades dock regementet flytta vidare till sin nuvarande lokalisering i Kungsängen då Stockholm växte och det behövdes mer mark att bygga bostäder, kontor och industrier på.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Har du varit där och lyssnat på omgivningen.

Att bo så nära motorvägen + järnvägen är inte roligt.

Går ju godståg är inte lika tysta som ett pendeltåg gnisslar ju enormt mycket.
Motorvägen ligger trots allt några hundra meter bort ser man på kartan. Godstågen håller en betydligt lägre hastighet än passagerartåg och låter normalt inte så farligt mycket. Det som är känt för att låta mest genom Sollentuna är de gamla passagerartågen med RC-lok som kör väldigt snabbt, alltså Uppsala-pendeln. Men SJ skall upphöra med den trafiken i december och andra tågbolag med nyare tystare tågtyper får ta över. Sollentuna är ju uppbyggt kring järnvägen och landsvägen till Uppsala så man får vänja sig vid ett visst trafikbrus över en stor del av kommunen. Fördelen är ju goda kommunikationer på flera sätt.
 
J Josth skrev:
Man ska vara försiktig med att blanda ihop Kista och Sollentuna. Det är olika kommuner och motorvägen samt det mycket stora kontors- och industriområdet gör att det är helt olika världar.
Jo, många av de vi kände från Kista hamnade i Sollentuna. Så även vi. Visst är det helt skilda världar, men iallafall tidigare vad det många högutbildade som landade i Kista pga de började jobba på något företag där och det ligger bra till. Jag skulle säga att skolorna är en av vattendelarna mellan områdena.

Som varit uppe tidigare i trådar här, det kan vara väldigt nära fågelvägen mellan ett problemområde och ett område med svindyra villor. Ofta är det det, det är väl några få områden (om vi undantar Djursholm och liknande områden samt delar av innerstaden) i StorStockholm där det inte är nära till ett "miljonprogramsområde" med problem. Någon ville väl hävda att Täby var det enda området med små problem och fortfarande rimliga huspriser.

Det verkar ju även finnas en trend att köpa en riktigt stor villa och maxa tillbyggnad / attefall mm och sen skapa ett antal lägenheter. Det borde vara en ganska liten föreing i de fallen. Liksom de som köper en tomt i ett etablerat område, river huset och bygger ett flerbostadshus. Man undrar ju hur ekonomin ser ut i dessa över tid...
J Josth skrev:
Motorvägen ligger trots allt några hundra meter bort ser man på kartan. Godstågen håller en betydligt lägre hastighet än passagerartåg och låter normalt inte så farligt mycket. Det som är känt för att låta mest genom Sollentuna är de gamla passagerartågen med RC-lok som kör väldigt snabbt, alltså Uppsala-pendeln. Men SJ skall upphöra med den trafiken i december och andra tågbolag med nyare tystare tågtyper får ta över. Sollentuna är ju uppbyggt kring järnvägen och landsvägen till Uppsala så man får vänja sig vid ett visst trafikbrus över en stor del av kommunen. Fördelen är ju goda kommunikationer på flera sätt.
Av egen erfarenhet, järnvägen är mindre störande än motorvägen, så håller med där. Godstågen går långsamt men skramlar mycket. Gamla SJ tågen låter mest, men även om uppsalapendeln försvinner så antar jag att SJ kan komma fortsätta köra tåg till resten av landet med dessa gamla tåg så helt försvinner de nog inte. Motorvägen låter väldigt olika beroende på vindrikting, så jag skulle rekommendera att åka och lyssna vid ett par tillfällen. Men vid silverdal är det väl iallafall både lite bebyggelse (kontorshus mm) och bullerplank som borde ta ned ljudet både från motorväg och tåg? Tåget byter väl dessutom sida ungefär därnånstans?
 
Kista husby akalla, är inget område att ens fundera på om det inte måste vara billigt inköpspris.
Kista tillför ingenting, många företag som legat där i över 30 år funderar på att lämnat pga säkerheten.
 
Har bott i Göta älvdalen, 2 mil norr om Göteborg. E 45 motorväg, tåg samt sjöfart ca 300-400 meter ifrån. Det var aldrig tyst, inte ens på natten.
Vande mig dock så jag blev inte störd av ljuden, men det är alltid ett bakgrundsljud.
 
A A-Man_08 skrev:
Kista husby akalla, är inget område att ens fundera på om det inte måste vara billigt inköpspris.
Kista tillför ingenting, många företag som legat där i över 30 år funderar på att lämnat pga säkerheten.
Jag skulle nog säga att närheten till Tensta - Rinkeby och kanske Hjulsta är det som drar ned... Framförallt skolorna där. Men visst, Kista c har väl blivit stökigt. Mycket tror jag för att folk dras till centrum. Själva bostäderna i Kista är faktiskt inte "miljonprogramsdepressiva".

Nu var väl frågan, om Silverdal dras ned av Kista, och tyvärr tror jag det. Sollentuna generellt dras nog ned av närheten till "järva" och Edsberg och Sollentuna C. Dock verkar man vara på väg att vända den trenden av vad jag läser.

Sålänge många arbetsplatser ligger kvar i Kista så tror jag det ändå har en viss positiv inverkan. Men som påpekas ovan, om tex Ericsson väljer att flytta så blir frågan vad som händer. Kanske borde Ericsson legat kvar på Telefonplan? Om Ericsson flyttar ut från Kista, frågan är då vad flyttar in? För läget är ju ändå såpass centralt att verksamheter som inte kan motivera att ha svindyra lokaler i city ändå nog kan se närheten som positiv. Det finns inte otroligt många ställen som ligger nära både pendeltåg, t-bana och motorväg så logistiskt är det svårt att slå.

Motorvägen agerar väl i någon form en "mur" mellan dessa områden. Det finns inte så många ställen att korsa motorvägen och de flesta korsar man som gående på ett väldigt opraktiskt sätt. Detta tror jag gör att ungdomsgäng har svårare att transportera sig mellan områdena. I sollentuna finns heller inte så många ställen för ungdomar att "hänga på" annat än sollentuna C.
 
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag skulle nog säga att närheten till Tensta - Rinkeby och kanske Hjulsta är det som drar ned... Framförallt skolorna där. Men visst, Kista c har väl blivit stökigt. Mycket tror jag för att folk dras till centrum. Själva bostäderna i Kista är faktiskt inte "miljonprogramsdepressiva".

Nu var väl frågan, om Silverdal dras ned av Kista, och tyvärr tror jag det. Sollentuna generellt dras nog ned av närheten till "järva" och Edsberg och Sollentuna C. Dock verkar man vara på väg att vända den trenden av vad jag läser.

Sålänge många arbetsplatser ligger kvar i Kista så tror jag det ändå har en viss positiv inverkan. Men som påpekas ovan, om tex Ericsson väljer att flytta så blir frågan vad som händer. Kanske borde Ericsson legat kvar på Telefonplan? Om Ericsson flyttar ut från Kista, frågan är då vad flyttar in? För läget är ju ändå såpass centralt att verksamheter som inte kan motivera att ha svindyra lokaler i city ändå nog kan se närheten som positiv. Det finns inte otroligt många ställen som ligger nära både pendeltåg, t-bana och motorväg så logistiskt är det svårt att slå.

Motorvägen agerar väl i någon form en "mur" mellan dessa områden. Det finns inte så många ställen att korsa motorvägen och de flesta korsar man som gående på ett väldigt opraktiskt sätt. Detta tror jag gör att ungdomsgäng har svårare att transportera sig mellan områdena. I sollentuna finns heller inte så många ställen för ungdomar att "hänga på" annat än sollentuna C.
Du kan gå till både silverdal, helenelund och ursvik.
Men det påverkar inte så mycket .
Det finns ingen fördel med kista.
 
Ingen fördel med Kista?? Ca 1 miljon kvadratmeter kontor med gott om parkeringsplatser och direkt närhet till tunnelbana, pendeltåg och motorväg. Jättemånga olika företag finns där och det har benämnts som Sveriges IT-centrum. Ett fullständigt enormt projekt om man skulle tömma och flytta på Kista... Tror inte på det.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ingen fördel med Kista?? Ca 1 miljon kvadratmeter kontor med gott om parkeringsplatser och direkt närhet till tunnelbana, pendeltåg och motorväg. Jättemånga olika företag finns där och det har benämnts som Sveriges IT-centrum. Ett fullständigt enormt projekt om man skulle tömma och flytta på Kista... Tror inte på det.
Det är inte ett enskilt samordnat projekt utan en eventuell snöboll som kommer i rullning. KTH flyttar. Coor flyttar. Ericsson kanske flyttar men har redan minskat behov pga hemarbete och flytt utomlands av verksamhet.

Dessa ytor med kontor och parkering blir efter ett tags utflyttning bara en belastning med stort utbud och liten efterfrågan. Redan för mer än tio år sedan var en av de större parkeringarna ockuperad av romer som bodde där i bilvrak och skjul. Inga bilar på en stor radie runt detta.

Visst fick Kista namnet IT centrum på 80 talet, men det är egentligen idag några storföretag inom infrastruktur (Ericsson, Nokia, IBM, …) snarare än innovativa företag (Spelbolag, Klarna, Spotify, …).

En fråga är ju om den kommande generationen är intresserad av parkeringsplatser och motorvägar.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Du kan gå till både silverdal, helenelund och ursvik.
Men det påverkar inte så mycket .
Det finns ingen fördel med kista.
Det händer ju mycket i hur vägar går, men hur går man mellan Silverdal och Kista på ett enkelt sätt? Att det -går- att gå, det förstår jag, över motorvägen vid Kistas södra avfart går att ta sig till fots, men det är inte en speciellt kul väg... Men kanske har de byggt cykelvägar där... Om nu dödspatrullen väljer att åka elspark eller hur de nu tar sig fram...

Att gå mellan Ursvik och Kista är väl fine, Ursvik är lite nyare, Kista har fler arbetsplatser. Ingen av dem varken drar ner eller lyfter den andra, eller? Ursvik har förvisso många nya hus men läget och känslan tycker iallafall jag inte är så mycket att hänga i granen... Men även den vägen känns inget kul till fots...

Den "bra" vägen mellan Sollentuna och kista bör väl ändå vara vid Helenelund, dit också tvärbanan ska dras. Givetvis kan det vara en nackdel för Helenelundsborna att stök från Kista kan komma den vägen, men jag tror att stöket i Kista mycket kommer från personer icke hemmavarande i kista som tar sig till centrumet. Varför de skulle vilja hänga vid Helenelund vet jag inte. Och alla stationer utmed alla linjer har potential att langare kliver av för att köpa och sälja. Men knappast hänga där länge? Jag tror snarare det blir en fördel med förbättrad kommunikation.

Jag undrar om inte det är själva "centrumen" eller "galleriorna" som drar stöket med sig i både Kista och Solna? Det kommer dit en massa ungdomar, många som är där efter skolan men väldigt många som inte verkar ha nåt vettigt alls att göra på dagarna. Även små farbröder ser man sitta och dricka kaffe hela dagarna, och tanter som driver omkring. Jag tror hela konceptet att ha ett centrum som är varmt och går att driva runt i en hel dag är fel. Det är bättre med gator där man måste ha ett ärende för att "hänga" i affärerna.

Gamla tiders a-lagare satt väl med en öl på centralen eller på en parkbänk. Det nya verkar vara att hänga i gallerior. Och här verkar även icke alkisar hänga. Helt enkelt bara folk som inte har ett vettigt jobb...

Ta tex barkarbys outlet, jag upplever inte alls lika många som bara driver omkring där som i en galleria...
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Gå en bit till så kommer du till Jakobsbergs centrum. Totalt förfall senaste åren. Bara bazarbutiker och dagdrivare. Till och med Burger King har stängt.
 
  • Wow
Bästerortarn
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det är inte ett enskilt samordnat projekt utan en eventuell snöboll som kommer i rullning. KTH flyttar. Coor flyttar. Ericsson kanske flyttar men har redan minskat behov pga hemarbete och flytt utomlands av verksamhet.
Det är ju en risk, ja. Så har det väl gått i endel amerikanska städer, Detroit mfl.
P Pin skrev:
Visst fick Kista namnet IT centrum på 80 talet, men det är egentligen idag några storföretag inom infrastruktur (Ericsson, Nokia, IBM, …) snarare än innovativa företag (Spelbolag, Klarna, Spotify, …).
Spotify verkar ju lämna sverige helt, hur nu nattarbete kan vara en så viktig fråga? Är det servertekniker som är den vanligaste anställda?
P Pin skrev:
En fråga är ju om den kommande generationen är intresserad av parkeringsplatser och motorvägar.
Frågan är väl hur distansarbete generellt kommer se ut. Om en arbetsplats inte ligger oerhört centralt så tror jag att bil som alternativ kommer att gälla ett bra tag till. Stockholm är ju kollektivtrafikmässigt uselt planerat. Man måste ofta åka till t-centralen och byta där. Alla kan inte sitta 5 minuters promenad från t-centralen. En lösning vore ett "nytt centrum" med höghus och bra kommunikation åt alla håll. Men vatten och brist på "ringleder" gör att jag inte vet var ett sådant område skulle kunna ligga? Det finns inte så stor obebyggda områden att ta i anspråk. Djurgården lär inte vara aktuellt. Lidingö och Värmdö är för off, även om fint. Söder om Nacka/Sickla verkar ju finnas lite "naturmark". Men annars är det tvärfullt på södersidan. Dessutom är områdena kring / bortom kungens kurva också rätt segregerade. Kista och Solna tycker jag ligger bra kommunikationsmässigt, det finns mark (även om man inte velat bygga i Kymlinge och på Järvafältet).

Sen kan det ju vara så att Stockholms expansion är över. Att folk inte längre vill bo i Stockholm. Då kan alla jobba i city. Och bo där också kanske?
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Att inflyttningen till Stockholm och expansionen skulle upphöra låter osannolikt. I Sverige kommer glesbygden, småorter och Norrlands inland att fortsätta tappa folk men främst yngre och nyutexaminerade lockas av att bo och jobba i Stockholms innerstad. Tillgången och priserna på bostäder gör dock att många också hamnar en bit utanför stan även om de bor smått. När det sedan blir dags för familj och barn väljer många att flytta ut till större bostäder med mer rimliga priser såsom i Täby, Sollentuna, Vällingby, Huddinge, Farsta, Nacka osv. I det långa tidsperspektivet känns det som en säker affär att köpa en bostad i Stockholmsområdet med ett rimligt avstånd in till city.
 
J Josth skrev:
Att inflyttningen till Stockholm och expansionen skulle upphöra låter osannolikt. I Sverige kommer glesbygden, småorter och Norrlands inland att fortsätta tappa folk men främst yngre och nyutexaminerade lockas av att bo och jobba i Stockholms innerstad. Tillgången och priserna på bostäder gör dock att många också hamnar en bit utanför stan även om de bor smått. När det sedan blir dags för familj och barn väljer många att flytta ut till större bostäder med mer rimliga priser såsom i Täby, Sollentuna, Vällingby, Huddinge, Farsta, Nacka osv. I det långa tidsperspektivet känns det som en säker affär att köpa en bostad i Stockholmsområdet med ett rimligt avstånd in till city.
Vad menas med en säker affär?
Många bostäder har backat till 2015 års priser om man bortser från innerstan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.