P Pin skrev:
Risker som jag ser det:
- Alla lägenheter säljs inte och ni som köpt får då betala för de osålda också
- stora lån i föreningen med kanske 100 års avbetalningsplan (kolla ekonomin noga)
- nybygge dvs de som byggt vill bara kämpa över alla problem på föreningen
- nybygge - snyggt på visningen men slitet om ett antal år.
- liten förening- nästan alla måste engagera sig i styrelsen, en besvärlig person blir väldigt mycket att hantera för övriga 11
- radhus brf är bättre än hr brf men sämre än ägande (min subjektiva uppfattning)
- om vi pratar om Silverdal så observera att både Ericsson och Coor flyr från Kista just nu. Påverkar pris på bostäder i närheten samt symptom på Kistas förfall
Det är ju ändå ägaren av de osålda bostadsrätterna som ska betala avgiften för dem. Så antingen betalar byggföretaget avgiften medan de försöker sälja. Eller så låter de bostäderna gå tillbaka till föreningen. Då får de andra bostadsrätterna stå för avgifterna. Men samtidigt har de då rätten att sälja bostäderna och få in miljoner till föreningen
 
P Pin skrev:
Risker som jag ser det:
- om vi pratar om Silverdal så observera att både Ericsson och Coor flyr från Kista just nu. Påverkar pris på bostäder i närheten samt symptom på Kistas förfall
Ericsson lär ha runt 220.000 kvm kontorsyta i Kista så det är verkligen inget man bara flyttar sådär, mycket tveksamt om det blir av. Jätteprojekt. Nya tvärbanan byggs förbi Ericssons kontor och mycket annat har byggts om i området vid Victoria Tower och Kistagången för det och för att få en trevligare miljö och väg till pendeltåget och ner till tunnelbanan vid Kista Galleria. Om de ändå skulle göra som många andra och flytta till Arenastaden i Solna så krävs det stor ny-/ombyggnad och där i närheten finns knappast några radhus eller villor så folk måste fortfarande bo i t.ex. Sollentuna.
 
  • Gilla
sandlåda
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ericsson lär ha runt 220.000 kvm kontorsyta i Kista så det är verkligen inget man bara flyttar sådär, mycket tveksamt om det blir av. Jätteprojekt. Nya tvärbanan byggs förbi Ericssons kontor och mycket annat har byggts om i området vid Victoria Tower och Kistagången för det och för att få en trevligare miljö och väg till pendeltåget och ner till tunnelbanan vid Kista Galleria. Om de ändå skulle göra som många andra och flytta till Arenastaden i Solna så krävs det stor ny-/ombyggnad och där i närheten finns knappast några radhus eller villor så folk måste fortfarande bo i t.ex. Sollentuna.
Ja vi får se hur det blir med detta. Det har gått utför ända sedan 90 talet då jag själv bodde i Kista och arbetade på Ericsson. Nu är det väl bara en bråkdel av ytan som egentligen krävs tex lab då det mesta sköttes hemifrån under pandemin. Trenden är också att det blir mindre i Sverige och mer utomlands.

Det är inte miljön det är problem med utan vissa människor som vistas i området.

KTH flyttar till Östermalm pga höga hyror i Kista.

Det finns flera verksamheter i Kista som har haft problem.

Arenastaden och MoS är nästa problemområde.
 
P PTZic skrev:
Det är ju ändå ägaren av de osålda bostadsrätterna som ska betala avgiften för dem. Så antingen betalar byggföretaget avgiften medan de försöker sälja. Eller så låter de bostäderna gå tillbaka till föreningen. Då får de andra bostadsrätterna stå för avgifterna. Men samtidigt har de då rätten att sälja bostäderna och få in miljoner till föreningen
Då är det viktigt att ta reda på var i processen de befinner sig.

Det kan även bli så att de osålda lägenheterna saluförs till lägre pris för att bli av med dem. Inte positivt för dem som köpt till ”fullpris”
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P Pin skrev:
radhus brf är bättre än hr brf
Vad är hr brf? Menar du brf i vanliga flerfamiljshus med lägenheter?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad är hr brf? Menar du brf i vanliga flerfamiljshus med lägenheter?
Tack för att du noterade skrivfelet

Jag menade hr radhus
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P Pin skrev:
Då är det viktigt att ta reda på var i processen de befinner sig.

Det kan även bli så att de osålda lägenheterna saluförs till lägre pris för att bli av med dem. Inte positivt för dem som köpt till ”fullpris”
Det är riktigt. Förr var det så enligt bostadsrättslagen att förstakontrakten i en ny förening inte fick skilja sig åt i pris. De skulle kosta lika, i förhållande till andelstalet i föreningen. Om man då "reade ut" osålda bostadsrätter, var man tvungen att betala tillbaka motsvarande till de som redan köpt till fullt pris. Men så ändrades lagen, och nu kan man t o m sälja förstakontrakten via mäklare och budgivning. Det har varit till nackdel för köparna.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Karl.s Karl.s skrev:
De lär inte ta ansvar för föreningen, men för byggnaden de levererat.

Är saker inte levererat enligt avtalet är det givetvis bättre om motparten fortfarande existerar, så det finns någon att ställa krav mot.
Knappast efter slutbesiktning, men har du erfarenhet av att det är på det sättet?
 
J Josth skrev:
Det låter ju bra för potentiella kunder men frågan är vad återköpsförsäkringen av osålda bostadsrätter är värd när den är utställd av ett mer eller mindre tomt aktiebolag skapad för byggprojektet och som mer eller mindre enkelt kan försättas i konkurs?
En motpartsrisk finns alltid.
Rimligen är det ett moderbolag som står för återköpen, just för att reducera ned motpartsrisken.

Finns en sådan återförsäkring går det att ta kreditupplysning på den som står för den. Då har man iaf en viss uppfattning om risken.
 
S sandlåda skrev:
Tack Klas! En stor del av kostnaden för föreningen är lånet. Månadsavgiften för huset är ca 6tkr. Den prognosticerade lånekostnaden per hus är ca 4tkr per hus, så det är ju en rätt hög andel av avgiften som går till lånet, så det blir ju rätt känsligt om jag tänker rätt?

Och hela föreningen är de 12 radhusen, så jag antar att man rätt snabbt behöver vara engagerad och insatt i styrelsen eftersom det är så få bostäder. Behöver inte vara något negativt iofs, kräver dock lite jobb. Jag tror inte föreningen är bildad än, dvs det är nog byggherren just nu...

Intressant att ni tycker att det är en bra kompromiss! Det är ju positivt, och jag tänker att i radhus brukar folk ju bo lite längre jämfört med lägenhet, så boenden är kanske lite mer investerade i att BRFen är bra? Hur har ni upplevt det där med grannsämja, och just det faktum att man behöver komma överens om mycket tillsammans?
Kan du lägga ut delar av den ekonomiska planen eller hela? Framgår det löptider för lånen samt vilken bank?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
D daVinci skrev:
En motpartsrisk finns alltid.
Rimligen är det ett moderbolag som står för återköpen, just för att reducera ned motpartsrisken.

Finns en sådan återförsäkring går det att ta kreditupplysning på den som står för den. Då har man iaf en viss uppfattning om risken.
Så här står det i förhandsavtalet:
"Om det vid entreprenadtidens utgång fortfarande finns lägenheter som inte är sålda, dvs. lägenheter som det inte tecknats förhandsavtal eller upplåtelseavtal för, har Carl Ek Fastigheter Projekt 6 AB, org.nr 559381-2679 (”Projektbolaget”) åtagit sig att ersätta Föreningen för kapital- och driftskostnaderna för dessa lägenheter. Om upplåtelseavtal inte tecknats för dessa lägenheter efter sex månader från entreprenadtidens utgång har Projektbolaget åtagit sig att förvärva lägenheterna och betala insats och upplåtelseavgift. Föreningen bär därför ingen risk för lägenheter som inte blivit sålda."

Alltså inget moderbolag med god soliditet och stora reserver. Känns lite osäkert.
 
Redigerat:
L Lasse Holmström skrev:
Knappast efter slutbesiktning, men har du erfarenhet av att det är på det sättet?
Inte personligen, men i exemplet jag nämnde ovan med BRF Panorama på Tjörn där det trots godkänd slutbesiktning uppdagades massor med fel. Mest allvarligt att avloppet inte var inkopplat utan rann rakt ut i naturreservatet. Där hade byggaren definitivt ett ansvar mot föreningen.

Notera att brf:en inte säljs till de blivande bostadsrättsägarna, det är fortfarande samma förening (bara nya medlemmar)

Vill du fortsätta vår diskussion får du gärna skicka ett DM
 
Redigerat:
  • Gilla
saltis99
  • Laddar…
J Josth skrev:
Så här står det i förhandsavtalet:
"Om det vid entreprenadtidens utgång fortfarande finns lägenheter som inte är sålda, dvs. lägenheter som det inte tecknats förhandsavtal eller upplåtelseavtal för, har Carl Ek Fastigheter Projekt 6 AB, org.nr 559381-2679 (”Projektbolaget”) åtagit sig att ersätta Föreningen för kapital- och driftskostnaderna för dessa lägenheter. Om upplåtelseavtal inte tecknats för dessa lägenheter efter sex månader från entreprenadtidens utgång har Projektbolaget åtagit sig att förvärva lägenheterna och betala insats och upplåtelseavgift. Föreningen bär därför ingen risk för lägenheter som inte blivit sålda."

Alltså inget moderbolag med god soliditet och stora reserver. Känns lite osäkert.
Dom hade ca 30 MSEK i eget kapital senaste bokslutet. Lär ju räcka till att betala räntor och månadsavgifter ett tag. Blir väl värre om dom skall köpa loss 5 BR. Men inte omöjligt på något sätt. Kan ha hänt saker sedan dess också. Om dom får rabattera med 0,5 MSEK styck så lär dom klara den saken. Jag skulle ha frågat om mer information innan jag skrev på.
 
Tack för alla bra inlägg! Jättemycket nyttig information för oss. :) Vi ska ringa mäklaren under veckan och ställa massa frågor, får se hur det går! Men skulle säga att vi kanske inte är så taggade längre givet all risk, både när det gäller ekonomin och saker-att-hantera/huvudvärk...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Ja vi får se hur det blir med detta. Det har gått utför ända sedan 90 talet då jag själv bodde i Kista och arbetade på Ericsson. Nu är det väl bara en bråkdel av ytan som egentligen krävs tex lab då det mesta sköttes hemifrån under pandemin. Trenden är också att det blir mindre i Sverige och mer utomlands.

Det är inte miljön det är problem med utan vissa människor som vistas i området.
Jag har också både bott och jobbat i Kista, de flesta hus i kista är "låghus" byggda senare än "miljonprogrammets" typhus i kringliggande områden. Mycket radhus. Endel nyare tillägg med högre hus. Visst finns det sunkiga hus, men i stort är området ganska fint. Tyvärr delar Kista skolor med områdena runt omkring, varför vi och de vi kände nästan alla flyttade när man fick barn. Jag har hört att de som en gång var med när området byggdes, då var det väldigt idylliskt. Min fru jobbar där fortfarande, jag har inte jobbat där på 20 år. Läget är bra för både bil, pendeltåg och tunnelbana och snart också tvärbana. Lagom mix bostäder och kontor. Min upplevelse är att dagtid är kista centrum ett helt normalt centrum, men på kvällen så blir det ett annat klientel. Det är tråkigt att några få gängkriminella kan förstöra ett område på det sättet.
P Pin skrev:
KTH flyttar till Östermalm pga höga hyror i Kista.

Det finns flera verksamheter i Kista som har haft problem.

Arenastaden och MoS är nästa problemområde.
Med risk att vara politiskt inkorrekt. Jag ser lite samma sak när man besöker andra områden. Skärholmen centrum och Kungens kurva (utom IKEA) besöker jag ibland och det är väldigt segregerat, jag är nästan ensam ursprunglig svensk känns det som. Bilarna som står på parkeringarna är fina. Men utbudet i butikerna ändras. Barkarby är lite samma sak, men inte alls på samma skala - gissar jag pga bla IKEA är så stort att det drar folk från alla områden runtikring.

MOS har jag aldrig gillat, dock känns det som att dess ganska centrala läge borde göra att de inte hamnar i samma segregationsproblem som tex Kista C.

Silverdal är väl exempel på gentrifiering, när jag varit där har det känts som det är ganska exklusivt om man jämför med områden runtomkring. Innan var väl här bara nån slags skräpområde? Frågan är väl som sagt om det dras ned om kista fortsätter nedåt, eller om det kan lyfta kista.

Ursvik har man ju byggt mycket i, det känns också lite svårt område. Nära kista, nära Sundbyberg, Duvbo. Gamla spånga är ju fint, nära bromma. Men också nära omården med problem. Kommer problemen att öka och dra ner dessa områden. Eller kommer bra områden lyfta "sämre"?

Detta blev ju lite OT. Men tycker ändå det är intressant. Många nya bostäder i dessa "nya" områden säljs om jag förstår det som BRF. Med hur stor risk? Vad händer om värdena sjunker?
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.