Hej!
Vi har haft många turer i renoveringen av vårt badrum och väldigt länge orört. Vi har avtal enligt Hantverkarformuläret och VVSaren har säkervatten behörighet och plattsättaren/snickaren BKR.
Jag har varit ifrån en dag och helt plötsligt var skivor uppe och rör dragna. Så jag har inte hunnit fota undertill, men tänkte fråga hantverkarna om det/en beskrivning. Ser detta fackmannamässigt utfört ut enligt er? Det är tegelvägg och en spontad vägg. Tycker det var så mycket fogskum.
 
  • Vägg och golv i badrum under renovering med synligt fogskum och dragna rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrumsrenovering med grått golv, rör dragna i väggen, tegelvägg synlig till höger. Framhålls frågor om fackmannamässig utförande och fogskum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrumsväggar med grov gips uppsatta, synliga rördragningar och fogskum vid genomföringar, förberett för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badkarvägg med vita kakelplattor, delvis borttaget för att visa tegelvägg och dragna rör, med synliga kablar och fogskum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Ledsen
  • Gilla
Rickard.lj och 1 till
  • Laddar…
Det ser djävligt klåpigt ut med rörgenomföringarna. Hur har de tänkt fixa luckan med rören så det blir tätt. Jag har inte renoverat ett badrum på länge, så det kan finnas nya tätmetoder som jag inte känner till men det ser tattaraktigt ut.

Nu kommer tråden högst upp igen och andra mer uppdaterade kan säkert bistå.
 
  • Gilla
Opus och 7 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det ser djävligt klåpigt ut med rörgenomföringarna. Hur har de tänkt fixa luckan med rören så det blir tätt. Jag har inte renoverat ett badrum på länge, så det kan finnas nya tätmetoder som jag inte känner till men det ser tattaraktigt ut.

Nu kommer tråden högst upp igen och andra mer uppdaterade kan säkert bistå.
Tack!
 
Utan att kunna för mkt så får jag ont i magen av detta. Det ser precis som föregående sagt ut som någon som inte är hantverkare.

Hur tänker man med avloppet till toaletten när rören kommer ut därifrån.

Golvbrunnen ser gammal ut?

Sågat runt rören istället för snygga hål.

”Skåpet” till kopplingarna i väggen ser ut att saknas. Skall ju vara tätt med dränering.
 
  • Gilla
AndersLouis och 3 till
  • Laddar…
Som sagt inspektionsluckan. Det gäller såvitt jasg vet samma regler för alla genomföringar igenom tätskiktet. Minst 60 mm från ett hörn. Det skall gå att få tätskiktet att fästa.

Sedan detta att fylla så stor yta vid rörgenomföringarna med fogskum, undrar jag om det är OK. Åter skall tätskiktet fästa. Är fogskum ett godkänt underlag för tätskiktet. Jag vet inte, men tror inte det. Kontrollera med tätskiktstillverkaren.
 
  • Gilla
Athor och 2 till
  • Laddar…
Som sagt, även rören vid toan ser märkligt ut. Föstår inte riktigt hur man skall få plats med rörkopplingar bakom toa stolen. Men dte kanske går.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Utan att kunna för mkt så får jag ont i magen av detta. Det ser precis som föregående sagt ut som någon som inte är hantverkare.

Hur tänker man med avloppet till toaletten när rören kommer ut därifrån.

Golvbrunnen ser gammal ut?

Sågat runt rören istället för snygga hål.

”Skåpet” till kopplingarna i väggen ser ut att saknas. Skall ju vara tätt med dränering.
Hej!

Tack, för börja med att prata med hantverkaren om det. Har också lite ont i magen.

Ja jag har samma frågor
- är rörgenomföringarna fixerade? Finns det träskiva bakom gipsen?
- ser inte ut som att det är våtrumsgips och enligt BKR ska det vara det? Eller är det tillåtet med kartongklädd gips?
- hur ska wc stolen monteras? Ingen aning?

De har sagt att de ska täta invändigt bakom luckan med tätskikt. Och sen skvaller rör. Vet ej hur de ska göra det. Men ska fråga.

Golvbrunnen är nog ny men dammig , ser att JAFO instruktion sitter klistrad.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som sagt inspektionsluckan. Det gäller såvitt jasg vet samma regler för alla genomföringar igenom tätskiktet. Minst 60 mm från ett hörn. Det skall gå att få tätskiktet att fästa.

Sedan detta att fylla så stor yta vid rörgenomföringarna med fogskum, undrar jag om det är OK. Åter skall tätskiktet fästa. Är fogskum ett godkänt underlag för tätskiktet. Jag vet inte, men tror inte det. Kontrollera med tätskiktstillverkaren.
Hej! Tack snälla för svar

Då ska jag följa upp det med hantverkaren också.

-kommer det gå att fästa tätskikt vid en sådan väggvinkel som inspektionsluckan är i?
-är skummet godkänt som underlag för tätskikt. Och är rörgenofmöringarna fixerade i en bakomliggande skiva? Dusch rören kan vara det men ser ej ut att vara OSB bakom
Wc rör.

Vet ej hur jag ska säga till hantverkaren att detta ser helt klåpigt utfört ut och att de får riva.
Som sagt, de är certifierade men de verkar inte kunna reglerna? Kan man vända sig till branschorganisationen om det blir diskussion eller ska man ta in en oberoende besiktningsman?

Vi gör en jättestor renovering av hela lgh där det är en totalentreprenad. Vill ogärna hamna i konflikt då jag vill att de ska göra resten av lgh bra också. Alternativt får vi bryta med denna, men det vill jag ogärna också.

På väggen där det ska vara tvättställ och kommod vet jag inte ännu om de är klara. De har inte rivit allt kakel. Får kaklet vara kvar eller slarvar de?
 
Whitewater Whitewater skrev:
ser inte ut som att det är våtrumsgips och enligt BKR ska det vara det?
Nej, det kravet är borttaget.
 
  • Gilla
maxmsm och 3 till
  • Laddar…
Whitewater Whitewater skrev:
Hej! Tack snälla för svar

Då ska jag följa upp det med hantverkaren också.

-kommer det gå att fästa tätskikt vid en sådan väggvinkel som inspektionsluckan är i?
-är skummet godkänt som underlag för tätskikt. Och är rörgenofmöringarna fixerade i en bakomliggande skiva? Dusch rören kan vara det men ser ej ut att vara OSB bakom
Wc rör.

Vet ej hur jag ska säga till hantverkaren att detta ser helt klåpigt utfört ut och att de får riva.
Som sagt, de är certifierade men de verkar inte kunna reglerna? Kan man vända sig till branschorganisationen om det blir diskussion eller ska man ta in en oberoende besiktningsman?

Vi gör en jättestor renovering av hela lgh där det är en totalentreprenad. Vill ogärna hamna i konflikt då jag vill att de ska göra resten av lgh bra också. Alternativt får vi bryta med denna, men det vill jag ogärna också.

På väggen där det ska vara tvättställ och kommod vet jag inte ännu om de är klara. De har inte rivit allt kakel. Får kaklet vara kvar eller slarvar de?
För att slippa vara ”den som krånglar” är det nog klokt och väl värt pengarna att ta in en extern besiktningsman här.
 
  • Gilla
surfarn och 5 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Golvbrunnen ser gammal ut?
Den har ju skyddslock med klisterlappen kvar.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Den har ju skyddslock med klisterlappen kvar.
Jo fast jag har kvar klisterlappen på blindlocket till min gjutjärnsbrunn som jag hittade under golvet. Ungefär lika smutsigt. Därav frågan.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Kolla i broschyren Byggtekniska förutsättningar, det är de byggtekniska kraven för Säker Vatten. Där finns alla regler för rörgenomföringar, avstånd från vägg, bakomliggande skivmaterial etc etc.
 
  • Gilla
Haksav och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som sagt, även rören vid toan ser märkligt ut. Föstår inte riktigt hur man skall få plats med rörkopplingar bakom toa stolen. Men dte kanske går.
Jag tänker att om väggarna har varit öppna så gör man ju om detta när man kan.

Detta ser inte bra ut. Och är kanske inte heller bra.

Magont deluxe.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Jag tänker att om väggarna har varit öppna så gör man ju om detta när man kan.

Detta ser inte bra ut. Och är kanske inte heller bra.

Magont deluxe.
Jag håller med. Radiatorrören som sticker fram har vi dessutom pratat om. Jag fattar ingenting av hur de kan göra såhär?
De får ta ned och göra om.
Jag försöker få fatt i någon som kan göra trestegsbeisktning badrum i Malmö nu. Hittar "råkoll" som verkar fått fina reviews. Några andra tips?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.