För att få A-kassa med eget AB måste all verksamhet upphöra och avetablering vara planen, och det förutsätter att ställa sig som arbetssökande som alla andra.

Till skillnad från anställning där man kan ha olika deltids-engagemang och ”stämpla upp resten” går inte detta med eget.

Allt eller inget, syftet är inte att det allmänna skall ge konstgjord andning till olönsamma verksamheter, utan att vara en överbyggning i jakt på ny försörjning.
 
H Huaooja skrev:
Ok skulle du kunna länka till den A kassan? Google hittar inget iaf.
Går inte att lägga ett bolag ”vilande”. Det är en myt.
Vad menar du med ” Ser ingen anledning att konkursa ett hantverksbolag”? För du förstår väl varför ett företag går i konkurs?
Återigen, länka till den hemsidan som ger en egenföretagare a kassa eller försäkring som ger dom lön direkt tack.
Tror du har fel i varenda mening i ditt inlägg tyvärr.
Första träffen på google gav:

För att företagare ska räknas som arbetslösa krävs att verksamheten upphört eller är pausad. Detta grundar sig i regler och tillämpning för alla Sveriges a-kassor och därmed även ”

Om vi nu pratar om bara aktiebolag vilket inte iaf jag har gjort så är konkurs inte något som bara händer. Har man lite grundläggande koll på sin (företagets) ekonomi så borde ett enmansföretag som jobbar som hantverkare aldrig behöva gå i konkurs. Förbrukar man kapitalet ner till aktiekapitalet så skall min nog snarare pausa eller likvidera bolaget kontrollerat om man inte har några uppdrag.
A-kassa är även som anställd omöjligt att få första dagen, skrev jag något annat så skrev jag fel, dels har man minst 2 dagars karens vad jag vet men dessutom måste man haft inkomst i normala fall minst 6 månader.
 
D David_Berglund skrev:
För att få A-kassa med eget AB måste all verksamhet upphöra och avetablering vara planen, och det förutsätter att ställa sig som arbetssökande som alla andra.

Till skillnad från anställning där man kan ha olika deltids-engagemang och ”stämpla upp resten” går inte detta med eget.

Allt eller inget, syftet är inte att det allmänna skall ge konstgjord andning till olönsamma verksamheter, utan att vara en överbyggning i jakt på ny försörjning.
Precis och det är väl också det rimliga om man inte lyckats få det att gå runt.
 
H Huaooja skrev:
A kassa får en anställd direkt efter uppsägning och om det egna företaget konkar får den a kassa först efter 6månader.
Nej det är fel, det är som sagt ett par karensdagar samt att man måste arbetat ett halvår (och varit medlem i a-kassan). Finns kanske undantag men inte vad jag vet.
 
P PHPersson skrev:
Precis och det är väl också det rimliga om man inte lyckats få det att gå runt.
Den uppfattningen delar jag helt, och det var lite av min poäng. 👍

Och även din kommentar om konkurs.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
H Huaooja skrev:
Vilka möjligheter till skattelättnader och avdrag har den som är anställd i sitt egna bolag som inte en ”vanlig” anställd är berättigad menar du? Förutom möjligheten till aktieutdelning
Finns massor… du får läsa på själv men några exempel.
- Friskvård
- Ge presenter skattefritt då och då till sig själv.
- Ta ut hyra för kontor skattefritt
- Tex hyra ut sin privata lokal till marknadsvärde och bara skatta 30%.
- Resor för att lära sig saker
- Att med delar av sin inkomst kunna spara med obeskattade medel, dvs få avkastning även på det kapitalet som annars skattas bort med en gång.
- Att om man byggt ett kapital lägga bolaget vilade och ta ut det med betydligt lägre skatt.
 
P PHPersson skrev:
Första träffen på google gav:

För att företagare ska räknas som arbetslösa krävs att verksamheten upphört eller är pausad. Detta grundar sig i regler och tillämpning för alla Sveriges a-kassor och därmed även ”

Om vi nu pratar om bara aktiebolag vilket inte iaf jag har gjort så är konkurs inte något som bara händer. Har man lite grundläggande koll på sin (företagets) ekonomi så borde ett enmansföretag som jobbar som hantverkare aldrig behöva gå i konkurs. Förbrukar man kapitalet ner till aktiekapitalet så skall min nog snarare pausa eller likvidera bolaget kontrollerat om man inte har några uppdrag.
A-kassa är även som anställd omöjligt att få första dagen, skrev jag något annat så skrev jag fel, dels har man minst 2 dagars karens vad jag vet men dessutom måste man haft inkomst i normala fall minst 6 månader.
https://www.foretagarna.se/driva-eget-foretag/ekonomi/a-kassa-for-foretagare---det-har-galler/
 
P PHPersson skrev:
Första träffen på google gav:

För att företagare ska räknas som arbetslösa krävs att verksamheten upphört eller är pausad. Detta grundar sig i regler och tillämpning för alla Sveriges a-kassor och därmed även ”

Om vi nu pratar om bara aktiebolag vilket inte iaf jag har gjort så är konkurs inte något som bara händer. Har man lite grundläggande koll på sin (företagets) ekonomi så borde ett enmansföretag som jobbar som hantverkare aldrig behöva gå i konkurs. Förbrukar man kapitalet ner till aktiekapitalet så skall min nog snarare pausa eller likvidera bolaget kontrollerat om man inte har några uppdrag.
A-kassa är även som anställd omöjligt att få första dagen, skrev jag något annat så skrev jag fel, dels har man minst 2 dagars karens vad jag vet men dessutom måste man haft inkomst i normala fall minst 6 månader.
Vi pratar både AB och enskilt.
Om ditt enmansföretag jobbar åt ett större företag som konkar och du har en större faktura som dom ej kan betala, hur går du då inte i konkurs? IOM att du har 0:- back up i ditt företag i DET EXEMPEL SOM DISKUTERAS?
 
  • Gilla
David_Berglund
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Första träffen på google gav:

För att företagare ska räknas som arbetslösa krävs att verksamheten upphört eller är pausad. Detta grundar sig i regler och tillämpning för alla Sveriges a-kassor och därmed även ”

Om vi nu pratar om bara aktiebolag vilket inte iaf jag har gjort så är konkurs inte något som bara händer. Har man lite grundläggande koll på sin (företagets) ekonomi så borde ett enmansföretag som jobbar som hantverkare aldrig behöva gå i konkurs. Förbrukar man kapitalet ner till aktiekapitalet så skall min nog snarare pausa eller likvidera bolaget kontrollerat om man inte har några uppdrag.
A-kassa är även som anställd omöjligt att få första dagen, skrev jag något annat så skrev jag fel, dels har man minst 2 dagars karens vad jag vet men dessutom måste man haft inkomst i normala fall minst 6 månader.
Ja och det är ju den skillnaden mellan anställd (2dsgsr karens) och eget flretag(6MÅNADER) som vi diskuterat. Är det ingen skillnad tycker du?
 
P PHPersson skrev:
Finns massor… du får läsa på själv men några exempel.
- Friskvård
- Ge presenter skattefritt då och då till sig själv.
- Ta ut hyra för kontor skattefritt
- Tex hyra ut sin privata lokal till marknadsvärde och bara skatta 30%.
- Resor för att lära sig saker
- Att med delar av sin inkomst kunna spara med obeskattade medel, dvs få avkastning även på det kapitalet som annars skattas bort med en gång.
- Att om man byggt ett kapital lägga bolaget vilade och ta ut det med betydligt lägre skatt.
Friskvård får du som anställd oxå. Det är INTE bara ngt som egen företagare f har. Där har du igen FEL.
Ge presenter till sig själv för du INTE göra. Fel nr2
Hur kan det vara en skattelättnad/förmån för Företagaren att GE bort presenter? Enbart kunder/kanstållda får ges presenter/julklapp och som anställd FÅR du en julklapp
Hyra för kontor skattefritt har väl inget med eget företagares privata ekonomi?! FEL nr3
Hyra ut till privatpersoner kan du göra även som privat person. FEL ne 4
Resor för att lära dig saker INOM sitt jobb. Inget med privata förmåner att göra. FEL nr5

Ditt sätt att driva företag är ju direkt olagligt. Så tror inte du har ett enda dugg rätt. Pinsam
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H Huaooja skrev:
Vi pratar både AB och enskilt.
Om ditt enmansföretag jobbar åt ett större företag som konkar och du har en större faktura som dom ej kan betala, hur går du då inte i konkurs? IOM att du har 0:- back up i ditt företag i DET EXEMPEL SOM DISKUTERAS?
Mitt enkla svar är att man bara inte gör så utan att säkra pengarna om man är nystartad. Men visst är man riktigt dum/våghalsig så går det såklart att komma på obestånd.
 
P PHPersson skrev:
Mitt enkla svar är att man bara inte gör så utan att säkra pengarna om man är nystartad. Men visst är man riktigt dum/våghalsig så går det såklart att komma på obestånd.
Bra PHPersson, bra. Hej då med dig och trevlig söndag
 
H Huaooja skrev:
Friskvård får du som anställd oxå. Det är INTE bara ngt som egen företagare f har. Där har du igen FEL.
Ge presenter till sig själv för du INTE göra. Fel nr2
Hur kan det vara en skattelättnad/förmån för Företagaren att GE bort presenter? Enbart kunder/kanstållda får ges presenter/julklapp och som anställd FÅR du en julklapp
Hyra för kontor skattefritt har väl inget med eget företagares privata ekonomi?! FEL nr3
Hyra ut till privatpersoner kan du göra även som privat person. FEL ne 4
Resor för att lära dig saker INOM sitt jobb. Inget med privata förmåner att göra. FEL nr5

Ditt sätt att driva företag är ju direkt olagligt. Så tror inte du har ett enda dugg rätt. Pinsam
Friskvård är inget du får som anställd, självklart kan arbetsgivaren välja att ge dig det som en förmån men det följer med en kostnad för företaget som inte alls är obligatorisk. På samma sätt kan arbetsgivaren välja att ge dig 5000kr mer i månadslön om företaget känner för det.

Du får absolut ge presenter till dig själv i aktiebolag som vi pratar om nu.
https://smaforetagarna.se/nyheter/3-tips-om-julgavor-till-dig-som-driver-foretag/
Se punkt 3.

Samma som första punkten, man får inte en gåva som anställd per automatik även om det är vanligt att företaget väljer att ge det. Men som egen kan du köpa vad du vill (inom beloppet som är skattefritt)

Man kan alltså ta ut 4000kr / år skattefritt om man bor i lägenhet / bostadsrätt eller 2000kr om man äger fastigheten som schablon för ett kontor. Tycker du inte det är en förmån så får du gärna swisha mig 1000 eller 2000kr / år ;)

Klart att du kan hyra ut till vem du vill men jag hyr hellre ut mitt garage eller lada till mig själv än till någon okänd. Så så kan alltså genom att äga en fastighet privat hyra ut den till ditt eget AB, ta ut marknadsmässig hyra och ”bara” skatta 30%. Självklart bara om AB har nytta av det. Men det är en fantastisk förmån isf historiskt att få värdeökningen privat och kostnaden med vinst betald av sitt AB helt lagligt och korrekt.

Du får tex åka till Thailand och lära dig mura, på kvällarna har du rätt att göra vad du vill. Man kan fundera på om det är en förmån men någon kanske tycker det.

Inget av det ovan är olagligt utan följer bara skatteverkets regler.

Så jag tänker att du kanske kan erkänna att det inte var 5 fel?
 
Redigerat:
H Huaooja skrev:
Ja och det är ju den skillnaden mellan anställd (2dsgsr karens) och eget flretag(6MÅNADER) som vi diskuterat. Är det ingen skillnad tycker du?
Absolut, men 6 månader är såvitt jag vet enbart vid konkurs och dels går det att försäkra sin lön vid sjukdom och eller arbetsbrist. Men som sagt med lite klokhet skall inte det behöva hända i hantverksbranschen. Det är brist på bra hantverkare så gör man bara ett bra arbete så får man vara riktigt klantig för att lyckas.
Likaså kan man få starta eget bidrag som ger en bra slant. Dessutom som jag sa tidigare måste du oavsett arbeta i 6 månade och vara med i a-kassan för att få ersättning.
 
H Huaooja skrev:
Bra PHPersson, bra. Hej då med dig och trevlig söndag
Det känns som att du inte vill att det skall gå att driva eget? Jag har gjort det i 30år och det är absolut inte bara en dans på rosor men det är heller inte svårt eller omöjligt, så jag förstår inte varför du är så negativ mot det?
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.