Alfredo Alfredo skrev:
Nej det behövs inte. Vare sig man gått ut grundskolan eller ej. 😉
Mätaren visar kWh, vill du veta effekten får du möta tiden mellan avläsningarna för att räkna ut medeleffekten.

Ok, nyare mätare kan visa effekten. Men står du en bit bort typ tio meter och skall koppla från belastningar i centralen är det smidigt med realtidsmätning som du kan se i telefonen. Men det går naturligtvis att bara använda elmätaren.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Mätaren visar kWh, vill du veta effekten
Fast det har jag aldrig diskuterat. Jag har pratat om vad som krävs för att veta energiförbrukning mellan två avläsningar som ett svar på att en mätare bara visar realtid.
 
@carsai, har du kollat alla parametrar i kyla- respektive värmeinställningarna, kan vara så att du har ett värmestopp i programmet som är alldeles för högt och att sedan kylanläggningen samtidigt jobbar för att kyla ner den golvvärme som produceras.

Om du har varma golv även sommartid för bekvämlighet och du enligt det nuvarande "modet" har slipade betonggolv eller klinkers på de flesta ställen jobbar systemen mot varandra och då går det energi de luxe.

Be någon kunnig att gå igenom systemen så att inställningarna blir korrekta är mitt råd.
 
  • Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
@carsai, du turboladdar antagligen ditt bergvärmehål med värme. VVC är antagligen en energitjuv, men den stora energiförlusten är att elpatronen går även på sommaren för att värma huset, samtidigt som frikylan arbetar för att kyla ner huset. Frikylan pumpar sedan ner värmen i bergvärmehålet. Resultatet blir att du kör elpatron för att i slutändan pumpa ner värmen i berget. Det skulle vara intressant att se temperaturen i bergvärmehålet (energibrunnen).

Tanken med bergvärme är att man ska ta ut värme ur berget, men du skickar antagligen ner värmen i berget.
 
  • Gilla
MrDizzy och 4 till
  • Laddar…
M martin.sveg skrev:
Tanken med bergvärme är att man ska ta ut värme ur berget, men du skickar antagligen ner värmen i berget.
Inget fel med att skicka ner värme i berghållet ("energibrunnen") förutsatt att det är solenergi som man vill bli av med..

Med tanke på mätdata och funderingar i tråden tror jag det konvergerar mot att värmesystemen använder elpatron i onödan och värme jobbar mot kylsystemen. Därav att det kan flyta runt så mycket energi utan att det märks. En flödes och temperaturmätare på in- och utflöde i bergvärmens koppling till bergvärmens borrhål så kan man se hur mycket termisk energi som försvinner den vägen.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
C carsai skrev:
Hej, vi har nyligen flyttat in till hus. Det är ett stort hus med pool 5x10m, spabad, ac som hämtar kyla från bergvärme. Huset är på cirka 440 m2 inkl. garage på 85 m2.

Vår elförbrukning har legat på 4000 kwh per månad cirka och då har vi inte haft någon uppvärmning igång i huset.

Är det en skälig förbrukning? Har verkligen ingen aning, aldrig bott i hus tidigare.

Under mars-juni renoverade vi och låg på 3000-3300 kwh per månad cirka. Då hade vi ingen pool, spabad eller någon som bodde i huset. Juni-sep cirka 4000-4300 kwh per månad.

Fick tips att installera tibber som kan visa exakt vad som drar dessa 4000 kw. Stämmer det?

Vill inte byta elavtal, har fortum idag och väldigt bra pris då en släkting jobbar där och gett oss ett bra elpris ur dagens priser mätt.

Har ni några tips eller rekommendationer?
Här låter det som ett klassiskt byggahus syndrom... Har grannen höns möjligtvis?

Strömförbrukare som man brukar missa är:
Golvvärme badrum
Poolen
Värmeslinga vatten?
Ventilationsaggregat. (Om du har frikyla och sedan en ftx ventilation som värmer upp luften om den blir för kall så går det snabbt energi där.)
Handdukstork

Känn efter om det känns varmt i något rum. Det brukar vara en indikation på att något drar ström.
 
Det är fel på daikin bergvärmepump. Ring reparatör. Elpatron skall vara nära 0 timmar.
 
  • Gilla
Anders_Nilsson
  • Laddar…
Jag har en ren gissning.
Huset med tillbehör och den anläggningen drar så mycket el.

För att minska förbrukningen behövs en kraftigare anläggning.
Värmepumpar i alla former har ju en begränsning, räcker det inte till, behövs större kraftigare pump, djupare/fler borrhål eller vad den nu tar energin ifrån.

Att pumpen gått lite kan ju bero på just den saken, den behöver ju inte vara trasig, utan maxad.

Men som sagt, bara en gissning.
 
C
Isakare Isakare skrev:
Att pumpen gått lite kan ju bero på just den saken, den behöver ju inte vara trasig, utan maxad.
Fast även en underdimensionerad värmepump skall inte ha fler timmar på elpatronen än kompressorn en månad. Fungerar allt som det skall går alltid kompressorn tillsammans med elpatronen. Därav benämningen tillskott.

Och, återigen, varför är värmepumpen "maxad" i Juli????
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
P
H Harald Blåtumme skrev:
HAN-port, P1 port... det är tex en sån här mätare som avses. Har en dylik och funkar fint, med ett abonnemang för någon tia/mån får man mätning per fas etc.

[länk]
Sidospår, kanske, men finns det splitters att sätta i HAN-porten? Eller brukar apparaterna man sätter där gå att daisy-chaina? Det sitter redan en grunka i HAN-porten i min mätare.
 
P pmd skrev:
Sidospår, kanske, men finns det splitters att sätta i HAN-porten? Eller brukar apparaterna man sätter där gå att daisy-chaina? Det sitter redan en grunka i HAN-porten i min mätare.
Det finns splitters att köpa. Till exempel av HomeWizard. Har man ingen ström från mätaren kan man mata endast splittern så ska alla 4 anslutna mätare fungera
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
En fulingkoppling som jag kan tipsa om för elmätare med P1 port om man har en PC med "Game port" som stödjer MIDI:
Införskaffa en DA15 hankontakt och en telefonsladds patchkabel med RJ12.

Mät att RJ12 sladdens pin-1 (+) och pin-6 (-) ger +5 V DC vid anslutning till elmätaren som är pinnarna längst ut på varsin sida i kontakten. Strippa sedan kabeln i en ända.

Koppla RJ12 pin-1 till pin-2.
Koppla RJ12 pin-3 (GND) till DA-15 kontaktens pin-5 (GND).
Koppla RJ12 pin-5 (Data out) till DA-15 kontaktens pin-15 (MIDI in).

Ställ UART i PC:n på hastighet 115 200 bit/s, paritet=N, databitar=8, stoppbitar=1 (115200 N81)

Därefter bör datat dyka upp i ev terminalprogram mm. Sedan kan man logga in via nätverket för att se datat var som helst.

Finessen är att det finns en massa gamla PC med inbyggd "game port" eller ljudkort som har MIDI och spänningsnivån är +5 V DC vad jag vet. Samtidigt som de moderna elmätarna också använder +5 V DC nivå (TTL) så de passar varann utan anpassning minus ev jordslinga. Var observant på att inte alla Game port's stödjer MIDI och att risk för att något går fel definitivt finns.

RJ12 hankontakt:
Två RJ12-kontakter där den övre har en pil markerad med "Pin 1".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


PC med Game port:
DA-15 kontakt ovanför färgkodade ljudportar på ett moderkort, relaterat till DIY PC-MIDI adapter för elmätare med P1 port.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DA-15 hane och hona:
DA-15 kontakter, han- och honversion, för användning i MIDI-anslutningar eller PC-game port enligt inläggets instruktioner.

Mer bakgrundsinformation:
teragonaudio.com: Make your own PC-MIDI adapter
grodansparadis.com: Howto: Smart P1 power meter (Elle vio)
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Och-element detta är alltså teknik som fanns när Joey Tempests gitarrer fortfarande ylade. Eller kanske under Eurodanseran på 90-talet. Men kul läsning i alla fall. Men det kanske finns USB-anslutna enheter.
 
P
spikplanka spikplanka skrev:
Finessen är att det finns en massa gamla PC med inbyggd "game port"
Fiffigt!
Tyvärr sitter mitt elmätarskåp på en elstolpe cirka 10 meter från huset.
Det får inte plats en PC i skåpet. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.