blackarrow blackarrow skrev:
Skulle det inte vara skönt att bli av med det grova klumpiga gjutjärnsröret till höger om det bara används för avluftning? 😇
Jo absolut men det behövs nog för avluftning, är typ 12m ner till avloppet ut ur huset och kan finnas 2-3 andra avlopp på samma avluftning.
Ska kapa det 50cm upp och skarva på plast och ihop med det igen hade jag tänkt

Vet inte om en vacuumventil räcker till?
Sen lär jag ju täta på taket också om den inte ska användas
 
Så är det nu, ska kopplas på till höger.
Avluftningen går i en mellanvägg så det är inte ivägen på nåt sätt

Plaströr och ventilsystem i en mellanvägg, redo för koppling på höger sida, med silvertejp och metallband påträffade på rören.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
@Krilleman vet väl mer om det här med avluftning osv
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Krilleman
Avluftning ut på taket är alltid det bästa oavsett avloppslösning.

Så behåll genomföringen på yttertaket om du har en!
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jo absolut men det behövs nog för avluftning, är typ 12m ner till avloppet ut ur huset och kan finnas 2-3 andra avlopp på samma avluftning.
Ska kapa det 50cm upp och skarva på plast och ihop med det igen hade jag tänkt

Vet inte om en vacuumventil räcker till?
Sen lär jag ju täta på taket också om den inte ska användas
Jo men nu är det väl mycket osannolikt att en lodrät avluftning rostar sönder.
Utifrån bilden så är det ju en horisontell sträcka som rostat sönder och där har det nog varit en del stopp och vatten blivit stående.
 
Jag tänkte på längden och vikten av röret så det inte blir en projektil vid andra framtida arbeten…
Hur lång är röret?

Förut stod det väl på 90 graders kröken?
 
P paralun skrev:
Jo men nu är det väl mycket osannolikt att en lodrät avluftning rostar sönder.
Utifrån bilden så är det ju en horisontell sträcka som rostat sönder och där har det nog varit en del stopp och vatten blivit stående.
Ja precis det är det, anledningen till att jag ska kapa 50cm upp är att få till dragningen lite enklare.
Var väl ett hål på 1cm resten var tätt med fett och snusk så det är väl dax att prova rensa lite också, har varit lite kluckande ljud så inte helt omöjligt att någon hg har slagit i kaustiksoda i avloppet, är väl inte helt bra i gjutjärnsavlopp har jag för mig
 
blackarrow blackarrow skrev:
Jag tänkte på längden och vikten av röret så det inte blir en projektil vid andra framtida arbeten…
Hur lång är röret?

Förut stod det väl på 90 graders kröken?
Ja det skulle jag tro att det gjorde, var massa spån så jag såg inte riktigt när jag kapade upp innertaket.
Har satt band vid böjen, ska sätta nåt mer högre upp sen får man väl kanske prova få dit nåt svep, men det får man väl tillverka själv antar jag
 
nino nino skrev:
Ja precis det är det, anledningen till att jag ska kapa 50cm upp är att få till dragningen lite enklare.
Var väl ett hål på 1cm resten var tätt med fett och snusk så det är väl dax att prova rensa lite också, har varit lite kluckande ljud så inte helt omöjligt att någon hg har slagit i kaustiksoda i avloppet, är väl inte helt bra i gjutjärnsavlopp har jag för mig
Nej kaustiksoda fräter och ditt läckage är ju precis på ett "riskställe". Jag gick igenom mitt hus med en erfaren rörmokare när ett badrum byggdes om och horisontella rör byttes däremot inte lodräta. Samma sak med köket.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Frågan är ju om det ens är värt att ta ut en skadetekniker för att titta på det?

Ska kolla försäkringsbrevet men minst 20' kanske det dubbla lär jag ju ha i självrisk.

Tänker att jag plastar igen uppe och plastar ett "rum" nere och ställer dit avfuktare i några dagar så får man se lite hur det verkar...

Sen om det är torrt så får man väl spika i lite brädor, regla ner för innertak och lappa ihop med en gipsskiva. Idag är det 25-30cm och kanske 2m långa "plank" av typ tretex.
Hg röker inomhus så har ingen lust att renovera hela rummet och få det förstört på nåt år...

Taket ska ändå ner sen, reglas och prova ljudisolera så gott det går, 2 väggar ska tilläggsisoleras och golvet bytas men då ska jag ha en icke rökande hyresgäst
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.