E Ebba Velin skrev:
Hej,
Vi köpte nyligen ett nyproducerat hus (byggt 2018) på 158 kvm, det finns 22 likande hus som ligger på en länga. Många av husen är 138 kvm med med då större tomt. Husen ligger så det är en stor eng framför och sedan skog. Vi köpte en hörntomt. Jag kan ligga lite sömnlös om nätterna då jag upplever att vi köpte huset för lite överpris samt att det är en hörntomt med lite trafikerad väg samt att vår tomt är minst på hela längan (400 tomtarea). Dock har vi då lite större hus. Jag kan inte släppa att vi köpte huset för överpris samt med mindre tomt och tänker endast att vi aldrig kommer få huset sålt. Någon som känner igen sig?
Stopp stopp ✋🏻 Nu har du köpt ett hus! Njut! Varför fundera över att sälja när du nyss köpt!? Jag förstår tankarna men de kommer gå över.
 
När det gäller tomtens inverkan på priset spelar inte kvadratmeterantalet så stor roll, mera hur den är planerad och framför allt LÄGET!
 
E Ebba Velin skrev:
Hej,
Vi köpte nyligen ett nyproducerat hus (byggt 2018) på 158 kvm, det finns 22 likande hus som ligger på en länga. Många av husen är 138 kvm med med då större tomt. Husen ligger så det är en stor eng framför och sedan skog. Vi köpte en hörntomt. Jag kan ligga lite sömnlös om nätterna då jag upplever att vi köpte huset för lite överpris samt att det är en hörntomt med lite trafikerad väg samt att vår tomt är minst på hela längan (400 tomtarea). Dock har vi då lite större hus. Jag kan inte släppa att vi köpte huset för överpris samt med mindre tomt och tänker endast att vi aldrig kommer få huset sålt. Någon som känner igen sig?
Du blir nog nöjd efter ni flyttat in, helt nytt och inte hus så nära inpå som en hörntomt innebär. Sedan är det bara skönt att ha mindre trädgård och större hus. Det framtida kunder bryr sig mest om är läget till affärer, skolor, kommunikation, standard och planlösning. Inte så mycket på tomtstorlek. Lycka till!
 
Alla dina grannar tänker att det hade varit fint med de extra 20kvm ni har. Släpp det och njut av nya fina huset, det kommer att gå upp och ner i värde under åren ni bor där. Tänk istället på vilken gräsklippare ni ska köpa. Vilken grill blir bäst, Kamado är ju fina? Det blir kanon ska du se!
 
  • Gilla
Johanna Carlsson1 och 1 till
  • Laddar…
E Ebba Velin skrev:
Jag tror jag kommer sakna lite mer gräsmatta till barnen att exempelvis ha en studsmatta osv. Men med lite planering så kanske vi får plats med en ☺️
Syns studsmattan för mycket så rekommenderar jag att du gräver ner den.

https://www.byggahus.se/tomt/grava-ner-studsmatta-steg-steg
 
Studsmatta liksom annat brukar vara övergående besvär.

Här byggde vi en kåta med ordentlig kamin. Ett år var det -28 C när barnen firade nyår där. Låg över med eldvakt.
I dag funkar kåtan som ett förråd.
 
R
E Ebba Velin skrev:
Hej,
Vi köpte nyligen ett nyproducerat hus (byggt 2018) på 158 kvm, det finns 22 likande hus som ligger på en länga. Många av husen är 138 kvm med med då större tomt. Husen ligger så det är en stor eng framför och sedan skog. Vi köpte en hörntomt. Jag kan ligga lite sömnlös om nätterna då jag upplever att vi köpte huset för lite överpris samt att det är en hörntomt med lite trafikerad väg samt att vår tomt är minst på hela längan (400 tomtarea). Dock har vi då lite större hus. Jag kan inte släppa att vi köpte huset för överpris samt med mindre tomt och tänker endast att vi aldrig kommer få huset sålt. Någon som känner igen sig?
Efter 40 år i huset spelar köpeskillingen ingen roll.
Idag verkar ett husköp ingå i "bostadskarriären". Tjäna pengar är viktigare än boendet.
Somna om och njut av ert nya boende.
 
Har inte läst alla kommentarer men går emot strömmen av det jag läst iaf.. jag köpte hus för 2 år sen, det va en lång flytt som va grejen så det blev ett hus som ”dög” från sekund 1 störde jag mig på insynen (en granne som är suverän men ändå en granne samt en byväg som folk glodde från 😅) samt den lilla tomten (1300kvm).
Har känt mig otacksam och allt möjligt hemskt men fick med otrolig tur möjlighet att flytta till en liten gård i samma by helt utan insyn och grannar och en halv hektar tomt.
Och det känns så otroligt bra.

Så säger din magkänsla att huset är fel så kan det va fel, eller så flyttar du in och trivs superbra!

Ville bara ge lite input från andra hållet och säga att det är helt okej att ångra sig, sälja och köpa annat!
 
E Ebba Velin skrev:
Hej,
Vi köpte nyligen ett nyproducerat hus (byggt 2018) på 158 kvm, det finns 22 likande hus som ligger på en länga. Många av husen är 138 kvm med med då större tomt. Husen ligger så det är en stor eng framför och sedan skog. Vi köpte en hörntomt. Jag kan ligga lite sömnlös om nätterna då jag upplever att vi köpte huset för lite överpris samt att det är en hörntomt med lite trafikerad väg samt att vår tomt är minst på hela längan (400 tomtarea). Dock har vi då lite större hus. Jag kan inte släppa att vi köpte huset för överpris samt med mindre tomt och tänker endast att vi aldrig kommer få huset sålt. Någon som känner igen sig?
Hej!
Känner igen känslan, även jag har ibland ångest över mitt val av husköp.
Magen packade, skallens tankar svämmade över.
Köpte ett gammalt hus från 30–talet och är själv över 60 år🙄 Renoverar för fullt, men märker jag passerat bäst före datum i vissa renoveringsmoment. Kliva högt upp på en stege kan bli rätt intressant å känns lite okul😬
Sen kanske orten jag flyttade till, inte är riktigt i min smak. Finns fler saker jag spyr på ibland men…

Fick huset 200 000:- mindre än begärt, men ursprungspriset var från början väl tilltaget.

Var medveten om det mesta innan men, trotts det kom ångesten krypande…magkänslan klev in för sent.
Men nu kör jag på vidare att renovera, skapa mitt eget, efter tycke och smak. Det hjälper i.a.f mig att rensa negativa tankar.

Tar ångestkänslan över för mycket så blir det mesta obra. Så bit i det sura äpplet och gå vidare…
Tids nog säljer du och förhoppningsvis blivit lite visare, under resans gång.
 
Hur mycket anser du att ni betalat i överpris?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Bostads- och kreditmarknaden var helt reglerad 1974. Som exempel: vad sägs om t ex länsbostadsnämndens godkännande för att hyra ut din egna bostad?
Vad har det med villaprisernas utveckling att göra?
Du påstod det. Och jag har inte fått det minsta svar än.

(Sedan har vi fortfarande en svårt destruktiv hyresreglering. Det är inte på något sätt så vansinnet har försvunnit. Det har bara bytt namn och ändrat skepnad lite).

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Sen skedde avregleringar stegvis till dagens rätt fria samhälle. Det har ju sen gett en enorm tillväxt vid handeln med tillgångar som fastigheter.
Du får gärna visa hur villapriserna påverkats av de sk avregleringarna.
Det är det som är det intressanta här. Jag ser inte riktigt logiken här, därav att jag frågar.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Sen har själva bygglagstiftningen stegvis detaljreglerats mer och mer, särskilt efter 2010 när nya PBL kom.
Ja och att det är fördyrande för såväl nyproduktion som renoveringar och att det driver upp priser tvivlar jag inte på. Mer fördyrande regleringar har uppstått.
Men du sa något annat.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja kapitalet var strikt reglerat. Har du inte sett Sällskapsresan? Det finns en grund för att läkaren smugglade sedelbuntar i knäckebrödspaket för ett investering utomlands. Idag klickar jag i min nätbank för samma sak, kapitalet är i stort avreglerat i dag.
Ja, men visa då hur valutaregleringarna påverkade villa priserna. Eller dess borttagande.
Det är det som är frågan.

Jag ser ju inte riktigt hur villapriserna påverkas av valutaregleringens borttagande. Det handlar om hur folk i Sverige med inkomster i Sverige betalar för villor i Sverige.
 
Claes Sörmland
D daVinci skrev:
Vad har det med villaprisernas utveckling att göra?
Du påstod det. Och jag har inte fått det minsta svar än.

(Sedan har vi fortfarande en svårt destruktiv hyresreglering. Det är inte på något sätt så vansinnet har försvunnit. Det har bara bytt namn och ändrat skepnad lite).


Du får gärna visa hur villapriserna påverkats av de sk avregleringarna.
Det är det som är det intressanta här. Jag ser inte riktigt logiken här, därav att jag frågar.


Ja och att det är fördyrande för såväl nyproduktion som renoveringar och att det driver upp priser tvivlar jag inte på. Mer fördyrande regleringar har uppstått.
Men du sa något annat.


Ja, men visa då hur valutaregleringarna påverkade villa priserna. Eller dess borttagande.
Det är det som är frågan.

Jag ser ju inte riktigt hur villapriserna påverkas av valutaregleringens borttagande. Det handlar om hur folk i Sverige med inkomster i Sverige betalar för villor i Sverige.
Oj, vad du överreagerar. Här kan du börja läsa:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Novemberrevolutionen_(Sverige)
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Oj, vad du överreagerar.
Jag synar dina påståenden då jag inte ser någon logik alls.
Hur är det att överreagera?
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Här kan du börja läsa:
Det ger inget svar.

Om du bara hittade på något utan att veta, är det väl bara att du säger det. Så är saken ur världen.
 
Claes Sörmland
D daVinci skrev:
Jag synar dina påståenden då jag inte ser någon logik alls.
Hur är det att överreagera?

Det ger inget svar.

Om du bara hittade på något utan att veta, är det väl bara att du säger det. Så är saken ur världen.
Jag är av uppfattningen att det finns en konsensus att avregleringen av den svenska kreditmarknaden på 80-talet som gjorde att de svenska krediterna kunde växa har varit en nyckelkomponent för bopriserna har ökat sen dess. Logiken är enkel: Om köparna enkelt och fritt kan låna pengar till att köpa valfria objekt till fritt satta priser med dessa lånade pengar så ökar priset över tid på marknaden jämfört med föregående situation där objekten inte kunnat prissättas och belånas fritt på samma sätt och utlåningen var reglerad. Detta beskrivs på Wikipediasidan som jag länkade som du menar inte ger några svar. Vad gäller t ex bostadsrättsföreningar fick man ändra i lagen för att kunna ta upp lån för dem.

Känns detta verkligen helt obekant och ologiskt för dig?
 
Redigerat:
  • Gilla
tmjreviews
  • Laddar…
E Ebba Velin skrev:
Hej,

Ja första husköpet så det är nog lite rädsla och att jag bara ser det ”dåliga” såsom att huset knappt har någon tomt. Samtidigt har vi en hel park med lekplatser, fotbollsplan sov nära huset + skog. Huset kommer passa oss perfekt då de ligger nära förskola, skola, natur, bra kommunikationer, det är nyproducerat osv. Huset på priset låg väldigt högt som utgångspris så vi la ett underbud som de accepterade, men nu i efterhand hade vi nog kunnat få de ännu ”billigare”. Det blev ingen budgivning. Vet inte varför jag oroar mig, det kanske hör till. Får bara känslan av att ingen kommer i framtiden köpa huset för den summa som vi gjorde då det finns massvis med likande hus med större tomt.
Bästa är alltid att tänka läget. Hörntomt är perfekt och folk betalar gärna mer för att få den friheten som en hörntomt ger. Bor själv på en hörna och tycker det är hur bra som helst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.