E Ebba Velin skrev:
Hej,
Vi köpte nyligen ett nyproducerat hus (byggt 2018) på 158 kvm, det finns 22 likande hus som ligger på en länga. Många av husen är 138 kvm med med då större tomt. Husen ligger så det är en stor eng framför och sedan skog. Vi köpte en hörntomt. Jag kan ligga lite sömnlös om nätterna då jag upplever att vi köpte huset för lite överpris samt att det är en hörntomt med lite trafikerad väg samt att vår tomt är minst på hela längan (400 tomtarea). Dock har vi då lite större hus. Jag kan inte släppa att vi köpte huset för överpris samt med mindre tomt och tänker endast att vi aldrig kommer få huset sålt. Någon som känner igen sig?
Jag var nästan i samma sits som dig när jag köpte mitt hus, men det blev budgivning och priset gick upp med mer än 250 tusen över utgångspriset. Ibland när jag tänker på det känns det så där, men jag är glad om jag får tillbaka pengarna när jag säljer i framtiden. Med vinst vill jag ändå inte sälja för det blir så mycket skatt på det ändå 😆🤣 njut! Du kommer inte tänka på det om ett tag, ni tyckte att huset var värt det ni gav, någon i framtiden kommer också tycka det. Och kom ihåg att de flesta mäklare är väldigt duktiga på det de gör 😊
 
Tycker det finns några synpunkter tidigare i tråden du ska ta till dig och lite att tilläga.

Marknaden värderar boyta högre än tomtyta ( många som söker på hemnet har med det i sina filter, tex mer än 150 m2). Större boyta ger dig också större flexibilitet i hur du utnyttjar huset eller hur mycket familjen kan växa utan att ni måste flytta igen.

Vad gäller pris så handlar det främst om vilken månadskostnad ni har råd med och samtidigt kan göra annat än att bara betala räntor. Fördelen med att ha köpt nu när räntorna är höga är att kalkylen är sundare och man kommer få mer pengar över när räntorna går ner.

Sen är det aldrig roligt att sälja till lägre pris än vad man köpte. Prisstegringen på bostäder sen mitten på 90talet har ju varit helt galen och säger mer om hur sjuk den marknaden varit och vilka reallöneökningar befolkningen fått under de åren. Med det sagt så är det väl framförallt att inte få betalt mer än vad man har lånat som borde vara den egentliga oron. Bästa sättet att skydda sig mot det är ju att amortera kraftigt.

Det låter ju på dig som att huset är nytt och fräscht så amorteringsutrymmet jämfört med ett äldre hus som kräver renovering, dyrare uppvärmning eller mer underhåll borde ju finnas.


Allt som allt tycker jag att du ska se med tillförsikt på ditt nya hus och sluta gräma dig för saker som på ett teoretiskt plan kunde gjorts annorlunda eller bättre. Lägg fokusen frammåt istället och ta bra beslut i framtiden istället.

Och vad gäller tomtyta så behöver en studmatta 16 m2 och en sandlåda 9 m2 så att inte få plats med det låter galet.
 
Vi köpte vårt hus 1974 för 168 000 kr, då sa våra vänner: ”Oj vilket överpris ni fick betala, ni skulle ha köpt hus för 5 år sen då var det mera humana priser” Men vi var unga och impulsiva och ville bo i hus, vi slog till men det blev ”fem hundår” som alla våra vänner varnade oss för. Idag 2024 värderar Booli vårt hus till 4 570 000 kr, det var precis vad bankmannen sa 1974: "Var inte rädda, hus har en förmåga att stiga i värde”, när vi tog lån som översteg husets inköpspris 1974. Så att köpa hus är alltid 4-5 år för sent men att köpa en dator är alltid 4-5 år för tidigt…. Så sitt lugnt i båten, husets värde stiger för varje år, det är bara en tidsfråga, ni var smarta som köpte hus i tid, om än för lite överpris nu... (!)
 
  • Boo!i-värdering av hus: Månadens värdering ≈ 4 570 000 kr med ett spann mellan 4 230 000 och 4 900 000 kr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är "överpris" vad pratar vi kronor
 
  • Gilla
Mc Tommy
  • Laddar…
M Mjolnir skrev:
Vad är "överpris" vad pratar vi kronor
Jag borde kanske skrivit att det gäller vårt hus här i Sverige som vi köpte?
 
E Ebba Velin skrev:
Hej,
Vi köpte nyligen ett nyproducerat hus (byggt 2018) på 158 kvm, det finns 22 likande hus som ligger på en länga. Många av husen är 138 kvm med med då större tomt. Husen ligger så det är en stor eng framför och sedan skog. Vi köpte en hörntomt. Jag kan ligga lite sömnlös om nätterna då jag upplever att vi köpte huset för lite överpris samt att det är en hörntomt med lite trafikerad väg samt att vår tomt är minst på hela längan (400 tomtarea). Dock har vi då lite större hus. Jag kan inte släppa att vi köpte huset för överpris samt med mindre tomt och tänker endast att vi aldrig kommer få huset sålt. Någon som känner igen sig?
Jag hade precis samma känsla när jag köpte mitt hus för 10 år sedan. I flera år kunde jag få panik över att "sitta fast" och inte kunna sälja.
Tror det är vanligt att känna så när man gör sin största investering i livet.

Kan säga att jag inte alls känner så längre! Jag håller tummarna för att det vänder för dig oxå snart, och som andra har svarat redan så var det ju något med huset du föll för, och det finns alltid fler som känner och tänker som du :)
 
  • Gilla
Johanna888
  • Laddar…
E Ebba Velin skrev:
Hej,
Vi köpte nyligen ett nyproducerat hus (byggt 2018) på 158 kvm, det finns 22 likande hus som ligger på en länga. Många av husen är 138 kvm med med då större tomt. Husen ligger så det är en stor eng framför och sedan skog. Vi köpte en hörntomt. Jag kan ligga lite sömnlös om nätterna då jag upplever att vi köpte huset för lite överpris samt att det är en hörntomt med lite trafikerad väg samt att vår tomt är minst på hela längan (400 tomtarea). Dock har vi då lite större hus. Jag kan inte släppa att vi köpte huset för överpris samt med mindre tomt och tänker endast att vi aldrig kommer få huset sålt. Någon som känner igen sig?
Jag tror alla normalt fungerande människor får ångest vid varje husköp. Jag har köpt tio hus och jag lovar att jag haft ångest varje gång. Sedan får man bita ihop och kämpa på.
 
Mc Tommy Mc Tommy skrev:
Vi köpte vårt hus 1974 för 168 000 kr, då sa våra vänner: ”Oj vilket överpris ni fick betala, ni skulle ha köpt hus för 5 år sen då var det mera humana priser” Men vi var unga och impulsiva och ville bo i hus, vi slog till men det blev ”fem hundår” som alla våra vänner varnade oss för. Idag 2024 värderar Booli vårt hus till 4 570 000 kr, det var precis vad bankmannen sa 1974: "Var inte rädda, hus har en förmåga att stiga i värde”, när vi tog lån som översteg husets inköpspris 1974. Så att köpa hus är alltid 4-5 år för sent men att köpa en dator är alltid 4-5 år för tidigt…. Så sitt lugnt i båten, husets värde stiger för varje år, det är bara en tidsfråga, ni var smarta som köpte hus i tid, om än för lite överpris nu... (!)
Kanske lite väl positiv. Det finns stora områden i Sverige där priset i kronor är lika högt idag som 1974 eller lägre. Senaste huset jag köpte byggdes nytt 1974 för 605000kr Vi köpte år 2022 för 520 000kr. Lite tråkig värdeminskning..
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
E Ebba Velin skrev:
Tror jag jämför mycket med de andra husen som är likadana att de har mycket större tomt, vissa har pool och att vårt hus av alla 22 hus har minst tomt och att det kommer dra ner priset. Och det stressar mig då vi köpte det för samma pris och lite mer än de andra gjort. Samtidigt så har vi hörntomten som kan locka vissa samt större hus än vissa. Känns bara tråkigt när jag köpt en hus som jag egentligen tror kommer passa oss perfekt och så tar sånna här tankar över
Vad är det du saknar med större tomt?
Bara mer gräs att klippa..
En pool är lyxigt, men det kräver en del jobb och är dyrt i installation och drift.

Skulle jag köpa hus i en länga som er så skulle mitt krav vara hörn tomt 😊👌🏼
 
E Ebba Velin skrev:
Hej,
Vi köpte nyligen ett nyproducerat hus (byggt 2018) på 158 kvm, det finns 22 likande hus som ligger på en länga. Många av husen är 138 kvm med med då större tomt. Husen ligger så det är en stor eng framför och sedan skog. Vi köpte en hörntomt. Jag kan ligga lite sömnlös om nätterna då jag upplever att vi köpte huset för lite överpris samt att det är en hörntomt med lite trafikerad väg samt att vår tomt är minst på hela längan (400 tomtarea). Dock har vi då lite större hus. Jag kan inte släppa att vi köpte huset för överpris samt med mindre tomt och tänker endast att vi aldrig kommer få huset sålt. Någon som känner igen sig?
Utan djupare insikt i ert specifika köp.

För tre år sedan köpte vi ett landställe där jag själv tyckte att vi betalade ett överpris. Samtidigt så var vi inte ensamma i budgivningen så just där och då så var det vad marknaden var villig att betala. Efteråt hade jag en viss ångest och tänkte på samma sätt som du att vi aldrig kommer kunna få pengarna tillbaka om man säljer det.

Men då fick jag backa tillbaka till varför vi köpte det. Vi köpte det för att det ligger nära våra barns farmor och farfar. Så i praktiken så investerade vi i tid för våra barn att umgås och skapa minnen med mina föräldrar och det var svårare att sätta ett värde på i pengar. I samma insikt så slog det mig att jag var tvungen att sluta tänka köpet som en transaktion/investering som hade ett bestämt slutdatum och att vi det slutdatumet så var investeringen tvungen att gå plus.

När jag började tänka på det sättet så började ångesten släppa och jag har lagt ner mycket pengar på renovering efter det. Så som ”investering” så är köpet dåligt men vi trivs nu väldigt bra. Och ännu bättre när vi börjat få det som vi vill trots att det kostat ännu mer pengar ☺️
 
  • Gilla
Jen Bob
  • Laddar…
E Ebba Velin skrev:
Hej,

Ja första husköpet så det är nog lite rädsla och att jag bara ser det ”dåliga” såsom att huset knappt har någon tomt. Samtidigt har vi en hel park med lekplatser, fotbollsplan sov nära huset + skog. Huset kommer passa oss perfekt då de ligger nära förskola, skola, natur, bra kommunikationer, det är nyproducerat osv. Huset på priset låg väldigt högt som utgångspris så vi la ett underbud som de accepterade, men nu i efterhand hade vi nog kunnat få de ännu ”billigare”. Det blev ingen budgivning. Vet inte varför jag oroar mig, det kanske hör till. Får bara känslan av att ingen kommer i framtiden köpa huset för den summa som vi gjorde då det finns massvis med likande hus med större tomt.
Släpp tanken. Man köper inte hus för att sälja utan för att bo i.
 
A alexanderlukas skrev:
Kanske lite väl positiv. Det finns stora områden i Sverige där priset i kronor är lika högt idag som 1974 eller lägre. Senaste huset jag köpte byggdes nytt 1974 för 605000kr Vi köpte år 2022 för 520 000kr. Lite tråkig värdeminskning..
Det är alltid positivt att köpa hus, bästa investering man kan göra till 99%. Hus har en förmåga att stiga i värde, så sant! Man ska inte räkna på ett par, minst fem år tycker jag. På ett par år kan räntor med mera svänga snabbt vad gäller småhus!
 
E Ebba Velin skrev:
Hej,
Vi köpte nyligen ett nyproducerat hus (byggt 2018) på 158 kvm, det finns 22 likande hus som ligger på en länga. Många av husen är 138 kvm med med då större tomt. Husen ligger så det är en stor eng framför och sedan skog. Vi köpte en hörntomt. Jag kan ligga lite sömnlös om nätterna då jag upplever att vi köpte huset för lite överpris samt att det är en hörntomt med lite trafikerad väg samt att vår tomt är minst på hela längan (400 tomtarea). Dock har vi då lite större hus. Jag kan inte släppa att vi köpte huset för överpris samt med mindre tomt och tänker endast att vi aldrig kommer få huset sålt. Någon som känner igen sig?
En del av ångesten kommer säkert av personligheten.

Jag känner igen mig i dina funderingar och oro. Det senaste huset blev även för oss det största huset och minsta tomten i området. Vi hade möjligheten att välja andra hus i området (JM nybyggnation) men gjorde ett avvägt beslut. Jag ältar det där i omgångar när ångesten kommer över mig och då är det ändå snart tio år sen vi köpte huset.

Min fru är helt tvärt om och det är inte alltid helt friktionsfritt vid husköp. Hon tar beslutet, står fast vid att vi gjort ett avvägt beslut och har vi missat nåt så gjorde vi det. Hon ser framåt och hanterar det som kommer. Jag tenderar att älta besluten nån månad efter vi tagit beslut om stora inköp likt bostad, bil och husvagn.

Så, intala dig samma sak som jag intalar mig och som min fru irriterat talar om för mig. Det är ett avvägt beslut, det bästa vi kunnat ta för stunden och allt kommer gå bra. Skiter det sig hanterar man det då.
 
E Ebba Velin skrev:
Får bara känslan av att ingen kommer i framtiden köpa huset för den summa som vi gjorde då det finns massvis med likande hus med större tomt.
Mja, 3% av villorna omsätts varje år. Dvs medelinnehavstiden är 33 år.

Jag kommer ihåg ett område som byggdes i början på 1990-talet. Då gick dom på ca 1 MSEK. Nu säljs dom för 4 MSEK. Så ser man historiskt på det så har du rätt. Ingen betalar det ni betalade. Dom betalar mer.

Varför har priset stigit, på en produkt som uppenbarligen har slitits i 30 år?
Finns några bidragande orsaker.
Nyproduktion av likvärdiga hus i närheten kostar över 4 MSEK.

Den som skall köpa får väga mellan det nyproducerade och det befintliga. Och väga in kostnad för att anlita hantverkare för att fixa upp det befintliga till nyskick. Är det bara lite ytskikt som skall ordnas är det en mindre summa.
Men lite grovt kan man säga att kostnaden för nyproduktion sätter prisnivån. Och så justeras befintliga hus efter den nivån, beroende på hur mycket renoverings eller moderniseringsjobb som motsvarar skillnaden.

På orter där ingen nyproduktion finns så blir prisresonemangen aningen annorlunda men beror på vad hantverkare och material kostar. (Vilket i mångt och mycket är samma som sätter priset på nyproduktion).
 
Claes Sörmland
Mc Tommy Mc Tommy skrev:
Vi köpte vårt hus 1974 för 168 000 kr, då sa våra vänner: ”Oj vilket överpris ni fick betala, ni skulle ha köpt hus för 5 år sen då var det mera humana priser” Men vi var unga och impulsiva och ville bo i hus, vi slog till men det blev ”fem hundår” som alla våra vänner varnade oss för. Idag 2024 värderar Booli vårt hus till 4 570 000 kr, det var precis vad bankmannen sa 1974: "Var inte rädda, hus har en förmåga att stiga i värde”, när vi tog lån som översteg husets inköpspris 1974. Så att köpa hus är alltid 4-5 år för sent men att köpa en dator är alltid 4-5 år för tidigt…. Så sitt lugnt i båten, husets värde stiger för varje år, det är bara en tidsfråga, ni var smarta som köpte hus i tid, om än för lite överpris nu... (!)
Nu har i och för sig din generation lyckats pricka in avregleringen av bostadsmarknaden i Sverige samt att man släppte kapitalet fritt. Att se en liknande real utveckling av bostadspriserna som ni har fått uppleva är kanske inte så troligt. Men vi har ju inflation så de nominella värdet på huset stiger ju i alla fall över tid, även om man realt kanske t o m förlorar pengar.
 
  • Gilla
alexanderlukas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.