Borde man sluta sätta fast korkar på förpackningar?

  • Ja

    698 Röster 77,5%
  • Nej

    203 Röster 22,5%
  • Antal röster
    901
P pmd skrev:
Förmodligen användes båda, eller var tappställena alltid placerade i en hamn?

På flaskor med bulkimporterat vin brukade det stå "härtappat" (eller om det kanske bara var i katalogen det stod så).
Flaskimporterat vin var borttappat …
Det stod på flaskorna. Numera är allt borttappat. Som sagt var.
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
De uppgifterna verkar vara 4-5 år gamla. Jag vet inte hur det har varit sen dess men de motsäger inte fribyggs inlägg.
Finns det senare uppgifter nånstans? Man tycker att Naturvårdsverket borde hålla sig ajour med utvecklingen.
Hursomhelst lär det inte vara direkt brist på virke i svenska skogar.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Har inte alla samma typer av plastkork numera? Vad missar jag?

[bild][bild][bild]
skånemejeri eko 1.5 mjölk är väl av gamla mod
 
J jannebmw skrev:
skånemejeri eko 1.5 mjölk är väl av gamla mod
Mycket möjligt. Tror inte att den förekommer i min landsända. 😀 Och är det inte något EU-krav på detta så de också snart måste ha "fast kork"?
 
 
  • Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
Idag när jag körde bil och med en hand skulle dricka ur min flaska konstaterade jag att det faktiskt var rätt bekvämt att en inte behöva hantera en lös kork.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Undrar jur mycket plast som driver runt i haven pga tsunamis som sköljt in över land och tagit med sig både det ena och det andra?
Indonesien dec 2004, Japan 2011 för att nämna 2. Helt säkert fler som dragit ut skräp till havs.

När det gäller mikroplaster som visas, mest plast sopor som flaskor, påsar och nät.
Fleece kläder som fäller ut vid tvätt vilket reningsverken inte stoppar nämns inte längre.

Vindkraftverkens propellrar är undantagna, får sprida hur mycket som helst.
I den gröna religionens namn får man sprida hur mycket skit som helst. Från säker ren elkraft till eldning med kol och ved i stora lass.
Batteritillverkning och framtida återvinning en trolig miljökatastrof.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Har du någon källa på hur mycket plast vindkraften släpper då?

För sist jag kollade på det så vill jag minnas att i Sverige släppte bildäcken ut långt mycket mer...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Har du någon källa på hur mycket plast vindkraften släpper då?

För sist jag kollade på det så vill jag minnas att i Sverige släppte bildäcken ut långt mycket mer...
Finns massor av info ifall du söker och läser.
Wind turbines + micro plastic
T.ex
https://stopthesethings.com/2023/01...ics-shed-by-thousands-of-wind-turbine-blades/

Att bara bli matad av SVT, TV4 eller SR lär ju inte ge något om detta idag. Ev senare när det är för sent.
 
BirgitS
H Hemmamekaren skrev:
Finns massor av info ifall du söker och läser.
Wind turbines + micro plastic
T.ex
[länk]

Att bara bli matad av SVT, TV4 eller SR lär ju inte ge något om detta idag. Ev senare när det är för sent.
Där framgår det väl just att det är en mycket liten mängd jämfört med andra utsläpp av mikroplaster.
 
H Hemmamekaren skrev:
Finns massor av info ifall du söker och läser.
Wind turbines + micro plastic
T.ex
[länk]

Att bara bli matad av SVT, TV4 eller SR lär ju inte ge något om detta idag. Ev senare när det är för sent.
Saknades mycket källor där...

Denna mening verkar vara där den vindkraftsskeptiska sidan du hittat drar sina stora växlar på:
"Campaigners say a single turbine can emit up to 62 kilos of microplastics annually, although this is disputed by the renewables industry"

Om nu denna siffra skulle stämma så är det med Sveriges 5500 vindkraftverk trots allt bara 341ton, vilket inte ens är i närheten av vad konstgräsplaner släpper ut.

Sen råkar ju då förvisso detdär vara från "the turbine group" som är tre norska "vindkraftsskeptiker" och deras siffra är omstridd, norska vindindustrin menar på att 150g per verk är en mer rättvisande siffra.
Det skulle innebära 825kg i Sverige.
Detta tagit från en länk från din länk:
https://www.shetnews.co.uk/2021/12/...ind-turbine-blades-is-negligible-says-viking/

Så du ska nog inte tro för mycket på vad som kommer ur dina informationskanaler...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.