B
Nissens Nissens skrev:
Du har verkligen ingen koll…
Det är ju så det går till på landet i alla fall….
 
  • Gilla
Kire_78
  • Laddar…
Nissens
B Boan skrev:
Det är ju så det går till på landet i alla fall….
På landet jagar var och en på sin tomt eftersom det inte finns detaljplan. Finns det detaljplan (inte på landrt) så måste man ha skottlossningstillstånd. Skyddsjakt är något helt annat som inte har med byggnader att göra över huvudtaget…
 
  • Gilla
ErOg
  • Laddar…
J Juanito skrev:
Hej! Nu är det minst sju tomter i närheten där grävlingar förstör gräsmattan och gräver hål och gräver upp stenar. Kommunen säger att de inte har någon jägare. Har jag fel när jag tror att kommunen har ett ansvar att hitta på en lösning och agera i alla fall? När jag ringer säger man att man hör av sig senare. Vilket de inte gör. På mina mejl får jag inget svar.
Tack för synpunkter.
juanito
Som de flesta insett och skriver är det inte kommunens ansvar på något sätt. Dock är det brukligt att kommunjägaren/skytten brukar bistå med råd eller fällor. I enstaka fall blir det tal om skjutning men inte bara för att …
Så länge de bökar i gräsmattan är det väl överlevnadsbart. Kan ju vara besvärligt om de bygger gryt under his osv…
Men…lycka till med grävlis
 
B
Nissens Nissens skrev:
På landet jagar var och en på sin tomt eftersom det inte finns detaljplan. Finns det detaljplan (inte på landrt) så måste man ha skottlossningstillstånd. Skyddsjakt är något helt annat som inte har med byggnader att göra över huvudtaget…
Allt handlar väl om hur du avlivar den? Avlivning är ju inte att jaga. Så går det göra avlivning utan att skjuta, för det får man ju då inte göra som du säger. Men om det inte är detaljpanerat borde det då vara ok? Flytta en levande i buren till landet är ju inte ok heller.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Nissens
B Boan skrev:
Allt handlar väl om hur du avlivar den? Avlivning är ju inte att jaga. Så går det göra avlivning utan att skjuta, för det får man ju då inte göra som du säger. Men om det inte är detaljpanerat borde det då vara ok? Flytta en levande i buren till landet är ju inte ok heller.
Vilda större däggdjur är det i regel inte lagligt att avliva på annat sätt än med skjutvapen oavsett om det är detaljplanerat område eller inte. Och som du skriver, så får man inte transportera vilda djur.

Är det inte detaljplanerat område så får man jaga fritt enligt jakttabellen med skjutvapen avsedda för jakt om man har papperna i ordning.
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
B
Nissens Nissens skrev:
Vilda större däggdjur är det i regel inte lagligt att avliva på annat sätt än med skjutvapen oavsett om det är detaljplanerat område eller inte. Och som du skriver, så får man inte transportera vilda djur.

Är det inte detaljplanerat område så får man jaga fritt enligt jakttabellen med skjutvapen avsedda för jakt om man har papperna i ordning.
Nu en detalj... detaljpalnerat är ju en sak, men områden i samhälle som inte är detaljplanerat men ändå tätbebyggt? Det är ju ett problem här, att det blivit så byrokratiskt, enklast vore ju om kommunen hade att den som var ansvarig stadsjägare kunde bistå med tjänsten att fånga in och avnliva om bra de som var berörda ersatte lite.
 
H hapazard skrev:
Det är djur vi pratar om, lägg ner.
Ja. Precis!
Du har alltså ingen aning om vad du pratar om. Tack för det klargörandet.
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Nissens
B Boan skrev:
Nu en detalj... detaljpalnerat är ju en sak, men områden i samhälle som inte är detaljplanerat men ändå tätbebyggt? Det är ju ett problem här, att det blivit så byrokratiskt, enklast vore ju om kommunen hade att den som var ansvarig stadsjägare kunde bistå med tjänsten att fånga in och avnliva om bra de som var berörda ersatte lite.
Det är lagen som gäller.
 
Nissens
Intet Intet skrev:
Ja. Precis!
Du har alltså ingen aning om vad du pratar om. Tack för det klargörandet.
Jag tror att det är du som överskattar djurens förmåga, du verkar ha en vag bild av vad etik är dessutom. Vad en grävling gör när man skjuter den påverkar tex inte någon etik.
 
  • Gilla
ErOg
  • Laddar…
Flytta till stan så slipper du alla "problem" med vilda djur!
 
  • Gilla
Penguinbeard
  • Laddar…
KG Gustafsson KG Gustafsson skrev:
Flytta till stan så slipper du alla "problem" med vilda djur!
Jag sa ju att jag inte ville kommentera något mera, men det här är det bästa av alla svar hittills 😉. Alla ni som kommer med frågor (ofta problem) ang villa och trädgård: Flytta till stan till lägenhet, så slipper du allt annat. I så fall skulle inte ens byggahus behövas. (Vilket jag inte håller med om - det ÄR i och för sig en bra sak!)
 
  • Gilla
Hasse Sandin
  • Laddar…
Grävlingar skyr mänskligt urin, så du kan testa att ”guldvattna” plantorna i trädgården. Enkelt och gratis, måste bara göras ofta. Fungerade fin fint för mig när de kom och grävde bland blommorna.

Men allra enklast är nog att göra som många säger, och flytta tillbaka till stan. Din tråkiga gräsmatta verkar lite för viktig för dig, låter inte särskilt nyttigt mentalt. Det är ju bara lite hål, 15 minuter med en kratta och lite gräsfrön sen syns inget om en vecka.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
J Juanito skrev:
Jag sa ju att jag inte ville kommentera något mera, men det här är det bästa av alla svar hittills 😉. Alla ni som kommer med frågor (ofta problem) ang villa och trädgård: Flytta till stan till lägenhet, så slipper du allt annat. I så fall skulle inte ens byggahus behövas. (Vilket jag inte håller med om - det ÄR i och för sig en bra sak!)
Inget illa menat, men grejen är ju att flyttar man ut på landet, vischan eller vad man nu ska kalla det så väljer man ju närheten till skogen själv och där finns vilda djur och andra saker som man slipper i stan. Visst kan det bli lite problem med uppätna växter, grönsaker och uppbökade gräsmattor m.m men man lär sig leva med det. Dina grävlingsproblem blir du ju av med några månader snart iallafall det är ju sovdags för dem 😴 Har själv alltid bott på landet +40år så jag har varit med ett tag.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Men för att använda fälla ska man ha jaktkort
Grävling är undantaget tillsammans med t.ex möss som du får jaga med fälla utan att lösa jaktkort :)
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.