D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om det enda verktyg man har är en hammare ser alla problem ut som en spik.
Häpp, nu har tydligen du också blivit vänster, välkommen, snart nog blir du också kallad miljömupp ska du se!
 
  • Haha
  • Älska
karlmb och 2 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Jag förstår inte. Kraftverket skulle sälja till kraftverkets ägare. Men det är ju en drös olika personer
OL3 ägs inte av en drös personer. Var har du fått det ifrån? Vad heter dom?
Du får läsa på lite.

Fortum är ”andelsägare” i OL3.
Då får väl tex andelsägande Fortum kraft AB köpa sin andel och sälja vidare till Fortum elförsäljning AB.
Det måste väl gå att fixa med något OTC kontrakt bolagen emellan.
De har ju redan kommit överens om priset.
Eventuellt överskott kan de väl sälja på nordpols spottmarknad.

Kan inte tänka mig att de delägande skogsindustribolagen kan slippa inmatningsavgifter respektive nätavgifterna vid leveranspunkten. Grejen var att tex
skogsindustrierna inte blev rånade av staten när de använder el som de finansierat produktionen av själva, ja slippa skatt alltså. Inte att de skulle slippa nätavgifterna och balanshandel.

Sen är det här ju trots allt bara ett forum så inlägg får väl tas som en hörsägen (Jfr viskningsleken) med småfel som ytterligare förvrängts av autocorrect.
Korrekturläser du alla dina inlägg?
 
Elen handlas via nordpool och hanteras enligt samma regler för elöverföring som all annan el.
 
Ägarna får vinsten för den el de själva köper (kraftigt förenklat).
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ägarna får vinsten för den el de själva köper (kraftigt förenklat).
Vad lättförståeligt du kan uttrycka dig 😀
👍
Annars är det lätt att krångla till saker ju mer man skriver...😳
 
D Daniel 109 skrev:
Vilken elhandel går inte via nordpool?
Energiföretagen Sverige borde väl veta vad de skriver. De skriver såhär:
Så gott som all elproduktion i Sverige går också numera via Nord Pool, vilket är viktigt för att öka trovärdigheten i den nordiska elbörsen. Handeln på Nord Pool är inte obligatorisk, utan även handel genom så kallade bilaterala kontrakt förekommer. Med bilaterala kontrakt avses handel där avtal tecknats mellan två aktörer
https://www.energiforetagen.se/energifakta/elsystemet/elhandel-marknad/handel-pa-elborsen/

D Daniel 109 skrev:
Elen handlas via nordpool och hanteras enligt samma regler för elöverföring som all annan el.
Antar det inlägget var riktat till mig, men vi kan väl säga som så att du inte riktigt övertygat mig om hur det fungerar.
 
Finns det mer information om dessa affärer utanför nordpool. Efter som priser på kapacitetsavgifter sätts via nordpool tycker jag att det låter konstigt. Även om det handlar om handel inom elområdet så kan det ju ha påverkan.
 
C
blackarrow blackarrow skrev:
Energiföretagen Sverige borde väl veta vad de skriver. De skriver såhär:
...
Det där skall jag köra med när elhandlaren vill ha betalt...
- Nä nä, den där elen har jag redan köpt och betalt på annat håll...
 
blackarrow blackarrow skrev:
OL3 ägs inte av en drös personer. Var har du fått det ifrån? Vad heter dom?
Du får läsa på lite.
Om det inte är en drös, är det bara en person då?
Annars är det ju en drös.

Varför menar du att jag har en skyldighet att veta vad personerna heter??

blackarrow blackarrow skrev:
Fortum är ”andelsägare” i OL3.
Ok, och det är väl en person. Juridisk person i det här fallet.
Varför invänder du för att sedan ge mig rätt?

blackarrow blackarrow skrev:
Då får väl tex andelsägande Fortum kraft AB köpa sin andel och sälja vidare till Fortum elförsäljning AB.
Det var en av mina frågor.
blackarrow blackarrow skrev:
Eventuellt överskott kan de väl sälja på nordpols spottmarknad.
Det var en av mina frågor.
blackarrow blackarrow skrev:
Kan inte tänka mig att de delägande skogsindustribolagen kan slippa inmatningsavgifter respektive nätavgifterna vid leveranspunkten. Grejen var att tex
skogsindustrierna inte blev rånade av staten när de använder el som de finansierat produktionen av själva, ja slippa skatt alltså. Inte att de skulle slippa nätavgifterna och balanshandel.
Skatt slipper dom inte ifrån. Det blir mest en fråga om hur den nycklas ut.

Sedan kan man undra hur det fungerar med transmissionen då. Reserverar dom en fix kapacitet då?
Måste kanske bli så. Det kan vara ett skäl till att man inte vill införa elområden i Finland. Går det att bypassa elområdesgränserna med "privata förbindelser lär ju skattehungriga politiker bli vansinniga. Och även alla som ser att någon kommer undan flaskhalsskatt.

Kanske är så i Tyskland också. Då är det begripligt att dom tvekar att införa elområden.
blackarrow blackarrow skrev:
Sen är det här ju trots allt bara ett forum så inlägg får väl tas som en hörsägen (Jfr viskningsleken) med småfel som ytterligare förvrängts av autocorrect.
Nu ställde jag ju frågor. (För att jag inte vet). Det genererade mycket gnäll.
blackarrow blackarrow skrev:
Korrekturläser du alla dina inlägg?
Jag brukar kolla saker innan jag påstår. I mitt arbetsliv har det inte varit ok att påstå sådant man inte vet. Vet man inte är man tyst.
 
D djac skrev:
Häpp, nu har tydligen du också blivit vänster, välkommen, snart nog blir du också kallad miljömupp ska du se!
En vänsterliberal...
 
D Daniel 109 skrev:
Även om det handlar om handel inom elområdet så kan det ju ha påverkan.
Är det någon större skillnad gentemot att en producent har flera kraftverk i samma zon och bara behöver se till att netto är korrekt, men att det är upp till leverantören vilka kraftverk som ska köras i vilken mängd för att totalen ska bli rätt?

Men visst känns det som om det skulle kunna innebära problem - inte minst om man ska gå över till flödesbaserad kapacitetsberäkning.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.