Walle85
S sinuslinus skrev:
Vi är bara avundsjuka.
Håller med, men på mitt nuvarande "jobb" är det en 9 månaders som begrensar mig till att lunchsnickra ...
 
Walle85 Walle85 skrev:
Håller med, men på mitt nuvarande "jobb" är det en 9 månaders som begrensar mig till att lunchsnickra ...
Hatar när chefen ska blanda sig i…

Fast du kanske menade en riktig nio månaders och inte en ”nio månaders”.. 😉
 
  • Haha
sinuslinus
  • Laddar…
Walle85
tveksamt tveksamt skrev:
Hatar när chefen ska blanda sig i…

Fast du kanske menade en riktig nio månaders och inte en ”nio månaders”.. 😉
Som tur är en riktig nio månaders, hade nog starkt att övervägt att byta jobb om chefen bette sig som en nio månaders 😅
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Fick hem lite pålkap idag med. Hoppas idén om att gjuta fast prefab grejor i sockeln funkar.

Kommer dock hänga mest på crossbanan i helgen så kanske blir något lunchpass in nästa vecka med.
 
  • Betongpålar ligger fastspända på ett släp, redo att användas i ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rickard.lj och 1 till
  • Laddar…
Äntligen bytt toletter. Sen vi köpte huset för
3,5 år sedan har det stått på att göra listan att byta båda toaletterna. Igår bytte jag en och idag den andra.
 
  • Gilla
Oskick och 1 till
  • Laddar…
Rev ner all ved i vedboden för att komma åt att sätta nät. Lite trött på björktrastar som bygger bo och skrämmer skiten ur en när man ska hämta.

Hann sätta fyra sektioner och trava tillbaka hälften. Känns i kroppen idag

Vedbod med travad ved och nyligen installerat nät för att förhindra fågelbon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kjell_G och 3 till
  • Laddar…
Igår, men ändå: uppdaterat belysningen i köket från vad ser ut som original till lite modernare Clas Ohlson.

Två taklampor i ett kök med träluckor och ett fönster med vit gardin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två moderna, runda taklampor med LED-belysning installerade i ett kök med träluckor och fönster med vit gardin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plus:
- Bättre ljus + väldigt bra dimbarhet så det går även att ha lägre ljusstyrka än innan.
- Det går ett öppna skåpen helt utan att slå i lampan

Minus:
- De nya håller nog inte i 50 år 🫣
 
  • Gilla
Oskick och 1 till
  • Laddar…
Vi började att riva uterummet. Planen är att dränera nästa år
 
  • Bilden visar ett delvis rivet uterum med vitmålade träbjälkar, verktyg och brädor på ett trädeck med en stege lutad mot husväggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt hus med gräsmatta framför och en veranda. Växter syns framför huset och ved staplad under altan. Molnig himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Målat, lagt golv, satt upp nytt tak och lite foder i helgen.
Snart klart, lite taklister och en ny innerdörr kvar sen kan grabben flytta upp.

Nytt vitmålat rum med nyinlagt trägolv, foder och tak i renoveringsarbete. Verktyg och material på golvet, fönster och element på gaveln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt mörkblått målat rum med trägolv och vitt tak, verktyg och material på golvet. Fönster i bakgrunden, radiator under fönstret. Nästan färdig renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyrenoverat rum med ljusbrunt golv och blå väggar, vita takplattor och två fönster med en radiator under. Nästan färdigt med pågående taklistinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymålat rum med blå vägg och nytt tak, fönster med vita foder, ljus parkettgolv och vitt element.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kjell_G och 7 till
  • Laddar…
Testar grensågen på avenbokhäcken.
Tanken från början var att hålla ca 2m. Avenbokshäck längs trottoar under blå himmel, några grenar har klippts av.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grensågad avenbokshäck med avsågade grenar liggande på marken, tänkt att hållas runt 2 meter hög.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grensåg placerad på stativ framför avklippta grenar vid avenbokhäck i trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Oskick och 1 till
  • Laddar…
Äntligen klar med sommarens projekt måla vindskivor. Bara haft stege så har fått måla ca 1 meter åt gången, tre lager, flytta stegen, repeat gånger tio
Tegelvägg med nymålade vindskivor på ett hus. En stege och ett träd syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Andra sidan kvarstår och jag undrar om det inte bara är lättare att klättra upp på taket och ta ner brädorna och måla på marken...
 
  • Gilla
Kjell_G och 3 till
  • Laddar…
Walle85
N naikon skrev:
Äntligen klar med sommarens projekt måla vindskivor. Bara haft stege så har fått måla ca 1 meter åt gången, tre lager, flytta stegen, repeat gånger tio
[bild]

Andra sidan kvarstår och jag undrar om det inte bara är lättare att klättra upp på taket och ta ner brädorna och måla på marken...
Så gjorde jag, drog loss brädorna och fixade allt på backen. Klart på en helg, inklusive torktiden mellan strykningarna, om jag minns rätt. Hade kanske lite för lite säkerhet när man hängde över kanten för att fixa detta, men det gick bra.
 
  • Älska
naikon
  • Laddar…
Inte bara idag, utan sedan slutet på augusti har jag förberett för dränering och flyttat sjöstensplattor, gatsten och sprängsten som legat på baksidan och framsidan. Det har varit gångar, uteplats, rabattkanter och ljusbrunnar.

Staplar av sjöstensplattor, gatsten och en skottkärra står framför en grön buske, med en stege liggande på marken intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En trädgård med en skottkärra och en hög med sjöstensplattor och gatsten vid ett trästaket, samt ved staplad i ett skjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävd yta bredvid rött hus med träväggar, förberett för dränering. Jordhögar och vissna växter syns, med trappsteg av trä mot huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns fortfarande plattor kvar på framsidan, men det är gången mellan yttertrapp och garageuppfart så den får ligga ett par veckor till.

Sedan fixade jag till låsen på garagedörrarna. Sedan vi flyttade in har jag stört mig på att ringarna runt låsen är för låga. I somras hittade jag en låda med låsdelar för 50 spänn på loppis och idag använde jag lite av innehållet.

Närbild på ett rött garagedörrhandtag och lås med förbättrade låsringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygslåda fylld med olika låsdelar och verktyg för reparation, liggandes på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd garagedörr med nytt lås i närbild, omgiven av gröna växter och brunt träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Oskick och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.