Alfredo Alfredo skrev:
Hur länge bedömer du att de kommer att hålla? Måste du byta "allt" när de väl går sönder?
Mina har hållt i 12 år. Sitter i köket så de används ofta.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
N Nilsson i Boda skrev:
Mina har hållt i 12 år. Sitter i köket så de används ofta.
Hur ser de ut invändligt? effekt? ljusstyrka? separat drivdon? blir de varma? märke?
 
spikplanka spikplanka skrev:
Hur ser de ut invändligt? effekt? ljusstyrka? separat drivdon? blir de varma? märke?
Där kan jag inte hjälpa till så mycket. Det är endast 6 stycken i köket. Jag sa till elektrikern "ta de dyraste".
 
  • Gilla
spikplanka och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hur länge bedömer du att de kommer att hålla? Måste du byta "allt" när de väl går sönder?
Husets livslängd och nej. 230V til spoten. Det enda som kan gå sönder är lampan. Det skulle vara om de slutar med gu10 men det tror jag inte kommer hända 🙂
 
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
om de slutar med gu10 men det tror jag inte kommer hända
Du har alltså lösa ledljuskällor med GU10 sockel. Har du dimmer? Om du har dimmer och det fungerar bra är jag nyfiken på vilken dimmer och vilka ljuskällor.

Jag har tyvärr aldrig sett en kombination som fungerar mer än hjälpligt. Inte ens butikernas demolådor brukar fungera acceptabelt.
 
K Kvast-Hilda skrev:
Tänkte på. Eftersom det är ett enplanshus och jag behöver hålla nere kostnaderna så kanske jag ska avvakta med spottar för det är väl inte så svårt att komplettera med i efterhand? Förutom badrum med tanke på fuktspärr?
Hur är det med spottar i fönstersmyg, kan man komplettera det senare?
Du har en ångbroms i taket också, det går men är lite knöligt.

Det är inte superviktigt med spottar eller inte. Gör några scenarion och välj vad som känns bra.

Jag avråder från spottar, spegel med släpljus

Föreslår spegelskåp, och en armatur på varje sida spegeln.
Har du öppen planlösning, samla alla strömbrytare på ett ställe
 
  • Gilla
Kvast-Hilda
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
230V til spoten. Det enda som kan gå sönder är lampan. Det skulle vara om de slutar med gu10
Är det sådana här lampor som används som går direkt på 230 V AC ?

Glödlampa med GU10-sockel visad från sidan på en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alfredo Alfredo skrev:
Du har alltså lösa ledljuskällor med GU10 sockel. Har du dimmer? Om du har dimmer och det fungerar bra är jag nyfiken på vilken dimmer och vilka ljuskällor.

Jag har tyvärr aldrig sett en kombination som fungerar mer än hjälpligt. Inte ens butikernas demolådor brukar fungera acceptabelt.
Det är faktiskt mer än jag kan svara på eftersom de suttit där sen vi byggt klart men ja, dimmer. Nu när du påpekar det kanske jag har helt fel men jag ska se om jag inte kan skramla fram papper från beställningen.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Är det sådana här lampor som används som går direkt på 230 V AC ?

[bild]
Kanske inte ändå...
 
M m@s skrev:
Vad menar du med linjär belysning? En rak led-list?
Med linjär belysning menar jag en armatur som är linjär, det kan vara en led list eller en komplett armatur. Har man en optik går det att kontrollera vart ljuset hamnar, annars blir det bara en stor boll med ljus. Ett vanligt problem med ledlister är att de ofta saknar optik och har dålig färgåtergivning. Ofta är de dåliga på att återge varma färger vilket inte är optimalt i ett badrum, då man kanske vill prova kläder eller sminka sig.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du har alltså lösa ledljuskällor med GU10 sockel. Har du dimmer? Om du har dimmer och det fungerar bra är jag nyfiken på vilken dimmer och vilka ljuskällor.

Jag har tyvärr aldrig sett en kombination som fungerar mer än hjälpligt. Inte ens butikernas demolådor brukar fungera acceptabelt.
Hittade dem... 230V men inte gu10
https://www.sg-as.com/sv/produkter/junistar-dimtowarm/7467763

Tur man glömt den räkningen. Bara spotarna kostade 100k 😱
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
jarlh jarlh skrev:
Jag har köpt trestegs-lampor. Man behöver inte ens ha dimmer utan dubbel-klickar bara för att justera ljusnivån. (39 kr styck på Coop, så jag köpte ett dussin.)
Jag ser sånt som lösningar i befintliga installationer för folk som tycker elektriker (med all rätt) är dyra. Det blir inte billigt i längden om man räknar bort installationskostnad, vilket man kan göra i ett nytt hus.
 
  • Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Varför ska man ta bort dem? I så fall fixar målaren det...
Köp ordentliga prylar så slipper du sånt. Vi betalade en hel del för 230V-spottar och inget IKEA-skräp.
Riktiga prylar har ju inte en billig driver inbyggd i ljuskällan.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Hittade dem... 230V men inte gu10
[länk]

Tur man glömt den räkningen. Bara spotarna kostade 100k 😱
Spolar? För att få dimmingen att fuingera antar jag? Snacka om nödlösning.
 
K karlmb skrev:
Jag ser sånt som lösningar i befintliga installationer för folk som tycker elektriker (med all rätt) är dyra. Det blir inte billigt i längden om man räknar bort installationskostnad, vilket man kan göra i ett nytt hus.
Exakt. Ett superenkelt sätt att få gammalt att bli "dimbart".
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.