Fairlane Fairlane skrev:
Och lösningen på att det saknas vuxna är att inte låta unga vuxna ta något ansvar, inga lån, ingenting som de kan förlora något på? 🤔
De kan med fördel träna på att ta ansvar, förlora, vinna, bli besvikna eller glada i unga år, t ex inom idrotten. Träna på att inte få medaljer för deltagande.

När de väl är vuxna är det för sent.
 
L lassaserik skrev:
Jo det är det ju. För att sambolagen ska gälla så ska man leva under äktenskapsliknande former. (vad det nu är)
Äktenskapsliknande former betyder ett hem med en mamma och pappa, där barnen kan växa upp i trygghet, med ovillkorlig kärlek, där föräldrarna håller ihop, stöttar varandra, med ömsesidig respekt, utan politisk inblandning från extrema element eller andra vilsna själar, som figurerar i vissa medier och som vill förstöra eller förminska kärnfamiljen. En riktig biologisk mamma och pappa är det hela livet, inte något gästspel via en app. Annars skall man inte ha barn. Då spelar ett äktenskap ingen roll, helt meningslöst. Då kan de kalla det vad de vill, med många bokstavskombinationer.
 
  • Haha
Sthlm_
  • Laddar…
Fairlane
T tmjreviews skrev:
Äktenskapsliknande former betyder ett hem med en mamma och pappa, där barnen kan växa upp i trygghet, med ovillkorlig kärlek, där föräldrarna håller ihop, stöttar varandra, med ömsesidig respekt, utan politisk inblandning från extrema element eller andra vilsna själar, som figurerar i vissa medier och som vill förstöra eller förminska kärnfamiljen. En riktig biologisk mamma och pappa är det hela livet, inte något gästspel via en app. Annars skall man inte ha barn. Då spelar ett äktenskap ingen roll, helt meningslöst. Då kan de kalla det vad de vill, med många bokstavskombinationer.
I en fantasivärld kanske.

Fint att du nu varit tydlig med att dina inspel i tråden är dina åsikter baserade på en låtsasvärld och inte något juridiskt.
 
  • Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
T tmjreviews skrev:
Äktenskapsliknande former betyder ett hem med en mamma och pappa, där barnen kan växa upp i trygghet
Nåja. Två personer som bor ihop och knullar ibland är nog närmare den reala definitionen.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Kardan79 och 6 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
I en fantasivärld kanske.

Fint att du nu varit tydlig med att dina inspel i tråden är dina åsikter baserade på en låtsasvärld och inte något juridiskt.
Jag skrev att det var off topic.

Förstår om det gör ont att växa upp i otrygghet utan riktiga föräldrar.
 
T tmjreviews skrev:
Äktenskapsliknande former betyder [...]
I shariajuridiken, kanske, men det är långt ifrån en rimlig tolkning av begreppet i svensk juridik. Meningen är att skilja platoniskt sammanboende (t ex av ekonomiska skäl) från de som bor ihop som ett par.
 
  • Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
T tmjreviews skrev:
Jag skrev att det var off topic.

Förstår om det gör ont att växa upp i otrygghet utan riktiga föräldrar.
Jag växte upp i trygghet med riktiga föräldrar. Jag har en syster som har en annan biologisk pappa. Jag ser henne som min syster, hon ser mig som sin bror, min pappa såg henne som sitt barn och såg till att hon kom med i testamentet så hon fick ärva lika mycket som hans biologiska barn. Det fanns ingen otrygghet i det.

Jag var själv tidigare sambo under många år och vi fick barn. Som pappa kan jag såklart inte vara 100% säker på att jag är biologisk förälder, även om jag inte tvivlar alls. Detsamma gäller om man är gift.
Vi är nu separerade sedan ett antal år och ett av mina barn från den relationen har en annan biologisk pappa (hon var född innan jag träffade den kvinnan). Hon bor hos mig halvtid och hos sin mamma halvtid. Hon kallar mig pappa och jag är hennes pappa enligt både mig och henne. Det finns ingen otrygghet där.

Det är tråkigt att du känner att man inte kan lära sig saker som vuxen och att du känner att dina vuxna barn inte ska få ta lån etc innan de gifter sig. Synd att du känner att du misslyckats med att uppfostra dem till kunniga och ansvarstagande individer. Du behöver ju inte tro att alla andra misslyckats eller att alla andra som inte lever som i din drömvärld på något sätt inte kan leva i trygga och monogama (om man så önskar) relationer bara för det.
 
  • Gilla
  • Älska
Nötegårdsgubben och 8 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag missade uppenbarligen ordet bor i meningen ovan, vilket förstås gör att det jag skrev kan missförstås. Ber om ursäkt för det.

Hur ditt fokus på ett enda inlägg gick från rosenskimrande till personpåhopp häpnade jag dock lite över.

Inte så att jag tar åt mig å min mammas vägnar och tycker att du måste be om ursäkt, sånt trams håller jag inte på med. Jag noterar bara bristen på argument och valet att istället gå ad hominem.
Ok gränsfall, sorry!
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag växte upp i trygghet med riktiga föräldrar. Jag har en syster som har en annan biologisk pappa. Jag ser henne som min syster, hon ser mig som sin bror, min pappa såg henne som sitt barn och såg till att hon kom med i testamentet så hon fick ärva lika mycket som hans biologiska barn. Det fanns ingen otrygghet i det.

Jag var själv tidigare sambo under många år och vi fick barn. Som pappa kan jag såklart inte vara 100% säker på att jag är biologisk förälder, även om jag inte tvivlar alls. Detsamma gäller om man är gift.
Vi är nu separerade sedan ett antal år och ett av mina barn från den relationen har en annan biologisk pappa (hon var född innan jag träffade den kvinnan). Hon bor hos mig halvtid och hos sin mamma halvtid. Hon kallar mig pappa och jag är hennes pappa enligt både mig och henne. Det finns ingen otrygghet där.

Det är tråkigt att du känner att man inte kan lära sig saker som vuxen och att du känner att dina vuxna barn inte ska få ta lån etc innan de gifter sig. Synd att du känner att du misslyckats med att uppfostra dem till kunniga och ansvarstagande individer. Du behöver ju inte tro att alla andra misslyckats eller att alla andra som inte lever som i din drömvärld på något sätt inte kan leva i trygga och monogama (om man så önskar) relationer bara för det.
Det jag reagerar mot i samhället är hur många som skiljer sig och bor ensamma. Hur många barn som lider av detta och att man i medier uppmuntrar till div. perversa levnadssätt med många bokstavskombinationer. Dessutom sprider de dessa läror på skolor och dagis.

Pojkar växer upp utan pappor och manliga förebilder. De saknar disciplin och växer upp som eviga tonåringar.

Min poäng är att det saknas riktiga män, precis som de som lyckades bygga upp Sverige fram till 80-talet. Någonting har blivit fel sedan dess. Sverige mår inte bra och det enda jag ser är just bristen på vuxna, ansvarstagande, rediga, rejäla män som vågar säga vad de tycker. Lite mer som i Danmark eller Finland!
 
  • Arg
Maria T
  • Laddar…
T tmjreviews skrev:
Det jag reagerar mot i samhället är hur många som skiljer sig och bor ensamma. Hur många barn som lider av detta och att man i medier uppmuntrar till div. perversa levnadssätt med många bokstavskombinationer. Dessutom sprider de dessa läror på skolor och dagis.

Pojkar växer upp utan pappor och manliga förebilder. De saknar disciplin och växer upp som eviga tonåringar.

Min poäng är att det saknas riktiga män, precis som de som lyckades bygga upp Sverige fram till 80-talet. Någonting har blivit fel sedan dess. Sverige mår inte bra och det enda jag ser är just bristen på vuxna, ansvarstagande, rediga, rejäla män som vågar säga vad de tycker. Lite mer som i Danmark eller Finland!
De killar som växer upp med två rediga pappor måste ju bli riktiga supermedborgare då!
 
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 8 till
  • Laddar…
Fairlane
T tmjreviews skrev:
Hur många barn som lider av detta och att man i medier uppmuntrar till div. perversa levnadssätt med många bokstavskombinationer.
HBTQ?

Om du ser ett homosexuellt par som bor tillsammans (som gifta eller ogifta) som något perverst så säger det nog mer om dig.
 
  • Gilla
MetteKson och 6 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
HBTQ?

Om du ser ett homosexuellt par som bor tillsammans (som gifta eller ogifta) som något perverst så säger det nog mer om dig.
Nej, har inget emot dem. Det är bara när barn blir utsatta för vuxenvärlden i tidig ålder.
 
S Staffan-N skrev:
De killar som växer upp med två rediga pappor måste ju bli riktiga supermedborgare då!
Hur menar du då? Man kan ju bara ha en biologisk pappa, och för att få en son behövs ju en biologisk mamma.
 
Fairlane
T tmjreviews skrev:
Nej, har inget emot dem. Det är bara när barn blir utsatta för vuxenvärlden i tidig ålder.
Då undrar jag vilka perversa bokstavskombinationer som åsyftas.

Givetvis ska barn inte utsättas för sex, men att barn träffar homosexuella, transpersoner eller liknande lär inte vara något problem. Att barn växer upp med en förälder som inte är biologisk förälder skapar inte per automatik någon otrygghet.

Du började resan i tråden med att vuxna personer inte skulle ta några lån eller liknande före de var redo för att gifta sig och skaffa barn. Sen följde du upp med att man inte kan lära vuxna saker utan de borde lärt sig det som barn. Personligen tror jag att det går alldeles utmärkt för en ung vuxen att ta lån, bli sambo etc utan att vara redo att gifta sig och skaffa barn.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Då undrar jag vilka perversa bokstavskombinationer som åsyftas.

Givetvis ska barn inte utsättas för sex, men att barn träffar homosexuella, transpersoner eller liknande lär inte vara något problem. Att barn växer upp med en förälder som inte är biologisk förälder skapar inte per automatik någon otrygghet.

Du började resan i tråden med att vuxna personer inte skulle ta några lån eller liknande före de var redo för att gifta sig och skaffa barn. Sen följde du upp med att man inte kan lära vuxna saker utan de borde lärt sig det som barn. Personligen tror jag att det går alldeles utmärkt för en ung vuxen att ta lån, bli sambo etc utan att vara redo att gifta sig och skaffa barn.
Jag syftar till den sexualisering och fokus på vuxnas sexuella vanor som finns precis överallt. T ex så gör TV4 just nu reklam för Kalla fakta om ett program om homosexuella som blir våldtagna. Under dagstid.

Och nej, dagisbarn behöver inte veta hur vuxna har sex. De skall leka och ha sin barndom oförstörd.

Och allt hänger ihop eftersom det visar att samhället saknar sunda normer och värderingar. Allt börjar i hemmet! Det krävs idag mycket starka föräldrar som kan ge barnen rätt förutsättningar och stöd i livet, värderingar, kulturellt arv och inre kompass så att de blir självständiga och trygga medborgare. Så att de kan nå sin fulla potential.

Idag är det inte så. Många lider av psykisk ohälsa, ingen ordning eller disciplin, respekt för äldre eller auktoriteter som lärare, poliser osv. Barnen för inte vara pojkar eller flickor, och blir tvingade till div. politiska agendor.

Då får man ett samhälle där det sprängs portar, skjuts, rånas, aktivister som får härja fritt, osv.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.