Idag lämnade jag hemma med sjukt barn så jag tänkte jobba på Yaris som jag behöver få i ordning men detta med att palla upp den blev lite jobbigt.

Först ska man inte lyfta på axeln (har jag dock gjort vid däckbyten i 15 år typ, dock ej på mitten) fick jag lära mig nyligen, det finns en lyftpunkt nära dragkroken men den är ganska högt uppe så man får inte bilen vidare högt om man inte pallar upp den.

Ett alternativ är att lyfta bilen under fjädern läste jag, provade och det verkar funka bra:
Bil upplyft med blå domkraft under fjädern, pallbock placerad under lyftplast, visar bilens undersida och lyftpunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men då jag ska vila bilen på de här lyftpunkterna (som jag aldrig litat fullt på) så märker jag det börjar deformera sig mot pallbocken. Så här vill jag inte ha pallbockarna. Jag tycker bästa stället vore axeln, längst ut nära hjulen.
 
Intet Intet skrev:
Jag känner nog ingen vuxen karl som inte byter olja själv!
Känner du ingen med förmånsbil exempelvis? Eller som bor i lägenhet utan vettig plats för oljebyte?
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Då är frågan när vi pratar gå billigt, vad drar en 850/S70 med 170hk motorn i makligt tempo?
Då jag körde hem den körde jag lugnt och jag kan bara i grova drag uppskatta det då jag inte tankade fullt och tankade igen, men under eller runt 0,8 tror jag det hamnar på. Landsvägskörning i mest 90km/h
 
Finns nog ingen äldre V70 som går billigt på det viset. Det som är ekonomiskt är ju att de bara går och går och lagar man så är det samma slitdelar som på andra bilar. Jag lagar ju bilar själv och de som har såna här är ju aldrig stående för nå krångel. De bara servar och kör och byter lite broms emellanåt. Då spelar lite extra törst mindre roll i det stora hela. Fast så tänker man ju aldrig utan det är vad som lämnar plånboken i sekunden det händer som betyder nåt............
 
Alfredo Alfredo skrev:
Känner du ingen med förmånsbil exempelvis? Eller som bor i lägenhet utan vettig plats för oljebyte?
Nej och nej.
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Då jag körde hem den körde jag lugnt och jag kan bara i grova drag uppskatta det då jag inte tankade fullt och tankade igen, men under eller runt 0,8 tror jag det hamnar på. Landsvägskörning i mest 90km/h
Ja, det låter ju lite törstigt. Jag hade en 400hk+ Corvette i ett tidigare liv som drog 0,8-0,9 på motorväg :p
 
  • Haha
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ja, det låter ju lite törstigt. Jag hade en 400hk+ Corvette i ett tidigare liv som drog 0,8-0,9 på motorväg :p
Min nyinköpta och numera besiktigade Chrysler 300C. Hemi. Drar måttliga litern jämnt i 80/h
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ja, det låter ju lite törstigt. Jag hade en 400hk+ Corvette i ett tidigare liv som drog 0,8-0,9 på motorväg :p
Volvomotor drar lika mycket som en 350 vid normal körning. Men Volvomotorn är svårare att få upp i riktigt hög förbrukning. +30L/100km
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ja, det låter ju lite törstigt. Jag hade en 400hk+ Corvette i ett tidigare liv som drog 0,8-0,9 på motorväg :p
Jo jag hade en Trans Am GTA som oftast drog runt 1,2-1,5 och den hade bara 250hk, fast en gång på en liknande lång sträcka fick jag den att dra 0,7.

Men man börjar väl bli van, Saaben drar runt 0,7-0,8 just nu och nästa år tror jag det blir runt 0,6 för den. Vår Mazda 6 drar också runt 0,8, man tycker det är för mycket för den bilen. Volvon verkar t.om. va lite snålare.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Jo jag hade en Trans Am GTA som oftast drog runt 1,2-1,5 och den hade bara 250hk, fast en gång på en liknande lång sträcka fick jag den att dra 0,7.

Men man börjar väl bli van, Saaben drar runt 0,7-0,8 just nu och nästa år tror jag det blir runt 0,6 för den. Vår Mazda 6 drar också runt 0,8, man tycker det är för mycket för den bilen. Volvon verkar t.om. va lite snålare.
Min va manuell 6vxl 350, ganska fixad men ökade förbrukningen förvånansvärt lite.

2,5l Lexus automaten drog 0,75 typ. Känns som man måste ner på nyare små motorer för att komma under 0,6 typ Golf 1,5 tsi etc. VW är ofta billiga att laga men får istället lagas ofta :p
 
F fribygg skrev:
Jag däremot tror att i princip alla Biltemas motoroljekunder byter själva på sina bilar, gamla fina samlarobjekt får nog däremot dyr märkesolja.
För flera årtionden sedan så fixade jag självklart att byta motorolja, oljefiler, luftfiler och brytarspetsar i mina bilar. Det var på den tiden man kunde köra in på en stormarknadsparkering och bara köra under en garagedomkraft under bilen och jobbet var klart på mindre än en kvart. Det var på den tiden man kunde be bensinmackspersonalen om att byta en strålkastarlampa en mörk regnig natt och de gjorde det gratis med ett leende. Och det var aldrig någon som svamlade om garantier på bilen och att stämplar skulle in i "boken" av auktoriserad återförsäljare. Och man fixade lättare jobb på bilen med en skiftnyckel, hylsnyckelsats eller ett gäng fasta nycklar.

Men riktigt så är det inte idag. Idag åker många till Biltema och köper det ena och andra till bilen för att åka vidare till "verkstaden på hörnet" dvs svartverkstaden som gör jobbet betydligt mer förtroendeingivande än den auktoriserade verkstaden. Och kanske det mest avgörande - BILLIGARE

Samt icke att förglömma - DATORER dvs mjukvaran! Idag fixar man inte på närmelsevis så mycket på en bil som man gjorde på gamla SAAB 99/900, Volvo 142/242 ovh VW Golftiden. 😢
 
Ett nytt dubbdäck av märket Hankook, modell Winter i*Pike RS2, fotograferat inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fixat nya vinterdäck till ena bilen.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Bocken Bruse Bocken Bruse skrev:
För flera årtionden sedan så fixade jag självklart att byta motorolja, oljefiler, luftfiler och brytarspetsar i mina bilar. Det var på den tiden man kunde köra in på en stormarknadsparkering och bara köra under en garagedomkraft under bilen och jobbet var klart på mindre än en kvart. Det var på den tiden man kunde be bensinmackspersonalen om att byta en strålkastarlampa en mörk regnig natt och de gjorde det gratis med ett leende. Och det var aldrig någon som svamlade om garantier på bilen och att stämplar skulle in i "boken" av auktoriserad återförsäljare. Och man fixade lättare jobb på bilen med en skiftnyckel, hylsnyckelsats eller ett gäng fasta nycklar.

Men riktigt så är det inte idag. Idag åker många till Biltema och köper det ena och andra till bilen för att åka vidare till "verkstaden på hörnet" dvs svartverkstaden som gör jobbet betydligt mer förtroendeingivande än den auktoriserade verkstaden. Och kanske det mest avgörande - BILLIGARE

Samt icke att förglömma - DATORER dvs mjukvaran! Idag fixar man inte på närmelsevis så mycket på en bil som man gjorde på gamla SAAB 99/900, Volvo 142/242 ovh VW Golftiden. 😢
Ganska mycket går ännu att fixa själv på nyare bilar men det är ju helt klart lite mer avancerat.
 
Jag tittar på instruktionerna hur man byter PCV systemet på en vitblockare och det är ganska involverat, och det är en motor från 90 talet. Jag tror 850n och V70n blev ett steg upp i 'bökighet' gällande mekande, jämfört med 200/700/900 serien.
 
Intet Intet skrev:
Min nyinköpta och numera besiktigade Chrysler 300C. Hemi. Drar måttliga litern jämnt i 80/h
Synd bara att HEMI-motorerna har så ohyggligt dålig hållbarhet. Och det är ju ganska dyrt att hålla igång en 50 år gammal motor...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.