Miss i köket. Man ska inte jämföra äpplen och päron.

Jag kokar ofta fruktsoppor, vanligast är på rabarber eller äpplen, ibland torkade aprikoser, gott att ha till lunchmackorna.
Grannen kom med en massa päron, stora och goda.
Kokade soppa som vanligt med samma mängd socker jag brukar ha till äpplen, 1 dl per liter vatten....Heeeeelvete vad sött det blev, så sött att det sved i munnen 😮
Kokade upp den igen med dubbla mängden vatten, funkar men fortfarande väldigt sött.
 
  • Haha
  • Gilla
Rejäl och 4 till
  • Laddar…
Storsockret
Fullständigt rimlig frukost

En tallrik med pannkakor toppade med vispgrädde och choklad, och en sida av bacon. Bredvid tallriken ligger bestick, ett glas och en servett på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
fusion och 8 till
  • Laddar…
Har just varit ut en sväng och plockat lite färska champinjoner och varit över till grannen och fått lite ägg så det får bli en champinjonomelett (ugnsomelett) till lunch.
 
  • Gilla
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Miss i köket. Man ska inte jämföra äpplen och päron.

Jag kokar ofta fruktsoppor, vanligast är på rabarber eller äpplen, ibland torkade aprikoser, gott att ha till lunchmackorna.
Grannen kom med en massa päron, stora och goda.
Kokade soppa som vanligt med samma mängd socker jag brukar ha till äpplen, 1 dl per liter vatten....Heeeeelvete vad sött det blev, så sött att det sved i munnen 😮
Kokade upp den igen med dubbla mängden vatten, funkar men fortfarande väldigt sött.
Vi kokade saft på våra päron EN GÅNG.. det blev som sockervatten.. helt odrickbart.. snopet! I övrigt funkar päron till samma saker.. med bra smak ju!
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Vi kokade saft på våra päron EN GÅNG.. det blev som sockervatten.. helt odrickbart.. snopet! I övrigt funkar päron till samma saker.. med bra smak ju!
Man får se det positiva, praktiska försök ger erfarenhet, och man gör inte om det igen 😉
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
4774
Isakare Isakare skrev:
Miss i köket. Man ska inte jämföra äpplen och päron.

Jag kokar ofta fruktsoppor, vanligast är på rabarber eller äpplen, ibland torkade aprikoser, gott att ha till lunchmackorna.
Grannen kom med en massa päron, stora och goda.
Kokade soppa som vanligt med samma mängd socker jag brukar ha till äpplen, 1 dl per liter vatten....Heeeeelvete vad sött det blev, så sött att det sved i munnen 😮
Kokade upp den igen med dubbla mängden vatten, funkar men fortfarande väldigt sött.
Släng i en chili eller två och koka upp igen så blir du nog av med den värsta sötman 😀
 
  • Haha
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
En vegetarisk höstgryta/soppa med ugnsrostade rotsaker, svamp, steklök, vitlök o krossade tomater. Ska strax serveras med en parmesankräm
 
  • Vegetarisk höstgryta med ugnsrostade rotsaker, svamp, steklök, vitlök, krossade tomater och persilja, serveras i en kastrull på en spis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 9 till
  • Laddar…
Storsockret
Tallrik med hamburgare, pommes frites och ketchup på en restaurang. Ett glas vatten och en ölglas syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 10 till
  • Laddar…
Idag blev det lite fryskoll i innefrysen (som är näst på tur att frosta av).. lättare o bära ut grejerna om de är färre.. :)

Hittade två kycklingfiléer och så hade jag tre mindre skivor av stekfläsket kvar (sen fläskpannkakan) i kylen.. så vad kunde man hitta på av det? tjaaa... pastasås kändes lockande.. så jag tog en burk krossade tomater med basilika.. och hackade lite lök och paprika.. och hade en skvätt kycklingfond blandat med 1 dl vatten i stekpannan.. sen blev det påfyllning av kryddor.. (paprika, salt, peppar, timjan, rosmarin.. och så fryst mer basilika.. från frysen)

Blandade ner (kokt) färsk pasta.. och la på lite ruccola.. 👍

Svart stekpanna med pastarätt, innehållande kyckling, krossade tomater, basilika, paprika och ruccola på toppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En tallrik med pastasås innehållande kyckling, fläsk, tomater, rucola och morötter serverad på en grå tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pasta i tomatsås med kyckling, fläskbitar, ruccola samt riven morot på en grå tallrik på ett mörkt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tre vitlöksbröd ligger i en vit ugnsform på ett bord, redo att serveras som tillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tog också in lite vitlöksbröd från frysen ute. och gräddade som tillbehör...nom nom!
 
  • Gilla
  • Älska
fusion och 9 till
  • Laddar…
Smashburgare.
Smashburgare med Väddö cheddar, dillpicklad gurka och tryffelmajo, serverad på ett vitt keramiskt fat på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väddö cheddar, dillpicklad gurka, tryffelmajo på 2x80g i ett briochebröd.
Lite lite mera stekyta så hade perfektionen varit nära. 👌
 
  • Gilla
Maria T och 10 till
  • Laddar…
4774
FredrikR FredrikR skrev:
Smashburgare.
[bild]
Väddö cheddar, dillpicklad gurka, tryffelmajo på 2x80g i ett briochebröd.
Lite lite mera stekyta så hade perfektionen varit nära. 👌
Usch för brioche brödet men allt annat lät väldigt gott 😀
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Usch för brioche brödet men allt annat lät väldigt gott 😀
Jaså, ingen favorit?
Brukar grilla/värma på dom på grillen.

Vilka föredrar det? 🙂
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Vilka föredrar det?
Hipsters? Jag föredrar traditionellt hamburgerbröd. Tycker briochebröd är för mastiga och tar över.

Vore jag ute efter en macka hade jag inte grillat en burgare...
 
  • Älska
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Va kinkiga ni är :) nog för jag oftast köper "klassiskt".. men tycker de flesta funkar.. kul med variation.. har tom köpt (!) Frisco-brödet som jag från början avskydde när det kom till världen.. (har inte provat potatisbrödet än. eller vad det nu är för nått.. brukar se det skymta förbi i reklam ibland).. brioche var också lite speciellt/konstigt när det började bli trendigt.. men det är helt okej det med nu :) (som sagt, kul med variation)

MEN!
Bäst måste ju vara hembakat egegjort såklart (även om jag själv misslyckas var trejde gång jag försöker baka sådana *grr* ).. där man vet vad som är i och det inte bara är tillsatser av olika slag för hållbarhet..

Nu har jag gett mig fasiken på att jag dessutom ska prova baka hamburgerbröd (nån gång) i pizzaugnen.. med samma mjöl som pizzadegen.. o lång jästid (fix ide bara) :p
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hipsters? Jag föredrar traditionellt hamburgerbröd. Tycker briochebröd är för mastiga och tar över.

Vore jag ute efter en macka hade jag inte grillat en burgare...
Finns en del mystiska människor som inte tycker hamburgare är "riktig mat".. utan "bara" en varm macka med kött.. (lite samma med pizza.. speciellt om man man råkar ha osten på toppen ist för på botten.. som tydligen är superduperviktigt.. )

De kanske har fått fel bröd? :p

(jag gillar varma mackor också.. så jag är inte fullt lika kinkig med vad/var jag lägger saker..nöjd o glad om det är gott)
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.