Fairlane
T tmjreviews skrev:
Så du menar att attacker på mjölkbönder, barn som inte får bli pojkar eller flickor, psykisk ohälsa hos unga, veganism, extrem feminism, vänsterextremism, högerextremism, skjutningar, rån, osv är tecken på ett hjälpsamt samhälle? Det är ju avsaknaden av vuxna i samhället som har skapat dagens kaos.
Och lösningen på att det saknas vuxna är att inte låta unga vuxna ta något ansvar, inga lån, ingenting som de kan förlora något på? 🤔
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Jag tror dock att om man ska lära sitt barn att ta ansvar så måste man till viss mån våga släppa taget, acceptera risken att de begår misstag och låta dem ta konsekvenserna. Men nej, det kommer inte ske med hela familjens förmögenhet med en gång.
När det gäller så stora investeringar som sitt första bostadsköp så kan man nog aldrig vara så vuxen att man inte skall fråga någon mer erfaren om råd. Jag hoppas mina barn kommer till mig när det är dags ..
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
L Lybeck skrev:
Exakt min tanke. Utan att finläst sambolagen så är min uppfattning att den gäller för bostäder som införskaffas för gemensamt boende (oberoende av vem som betalar).
I det här fallet införskaffas ju ingen bostad för gemensamt boende. Sambon flyttar in i hans befintliga bostad. Att den sedan omvandlas från hyresrätt till bostadsrätt ändrar ju inte själva bostaden! Det är fortfarande hans bostad hon flyttad in i. Må vara att dess juridiska form ändrats från hyresrätt till bostadsrätt.
Jag skulle definitivt kontakta en jurist.
(Istället för alla amatörjurister som mig här på forumet!)
Jag vet inte om det skett någon omvandling från hyresrätt till bostadsrätt här, i ordens rätta bemärkelse. Det framgår inte av trådstarten. Var den s.k. hyresvärden ägare av en bostadsrätt som han hyrde ut i andra hand (?), och som sen såldes till TS så är det nog inte fråga om någon omvandling. Det rättsfall som länkats till i början är därmed inte helt applicerbart, även om tolkningarna kring "investering i ny tillgång" säkert går att återanvända.

Jag tror som många andra här att det är uppförsbacke för TS. Främst pga att de bott över 4 år tillsammans i lägenheten.

Hur bevisar man att de var sambos vid köptillfället? Är det ostridigt? Eller går det att hävda från TS sida att så ej var fallet?

Här är ett rättsfall där den som betalat för bostadsrätten får behålla 75% av överskottet efter försäljning trots att den köpts för gemensamt boende: https://lagen.nu/dom/nja/2003s650

Där handlar det dock om ett kortare sambförhållande (cirka två år), men det är oklart hur stor vikt som läggs vid detta. Det nämns även att motparten erbjudits att köpa in sig men valt att inte göra detta, samt att motparten äger en annan fastighet som inte är föremål för delning (där vikten även av dessa detaljer för domslutet är svår att bedöma). Dessutom hade någon form av avtal upprättats där det vid försäljning reglerades att den som betalat skulle ha en större del. Detta avtal verkar dock inte ha relevans eftersom det inte nämnde sambodelning.
 
C
A Alexander HB skrev:
Jag vet inte om det skett någon omvandling från hyresrätt till bostadsrätt här, i ordens rätta bemärkelse. Det framgår inte av trådstarten.
Tycker det är rätt tydligt från trådstarten att det inte handlar om en ombildning.
Det står ju "Min son hyrde en (bostadsrätt) lägenhet", dvs. lägenheten var en bostadsrätt redan under hyrestiden = andrahandsupplåtelse.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Tycker det är rätt tydligt från trådstarten att det inte handlar om en ombildning.
Ja glasklart tycker jag med.
M Michel1 skrev:
hon flyttade in och efter 3 månader ville hyresvärden/ägare sälja bostadsrätten. Det var köpa eller flytta
 
A Alexander HB skrev:
Jag tror som många andra här att det är uppförsbacke för TS. Främst pga att de bott över 4 år tillsammans i lägenheten.
Jag håller med här, det är osannolikt att ena parten skulle gå helt lottlös. Jag vill tro att en domstol skulle lägga vikt i vilken omfattning båda parter gemensamt bidragit till hushållet samt vad man kommit överens om innan. Om det är sagt att den ekonomiskt svagare parten skall bidra efter sina ekonomiska förutsättningar så är ju nu ett ypperligt tillfälle att göra det. Bara det att medlem skulle komma från den andra parten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.