13th Marine 13th Marine skrev:
Jag förstår att man kan behöva dra ner, men då kanske man också får kika på upptagningsområdet...
Det kommer bli en jäkla massa mer körande om man lägger ner enda förskolan på ett stort område...
Jag är helt med dig, som uppvuxen i glesbygd är jag inte ovan konceptet att man drar in saker/service i alla fall till synes utan att ha gjort någon vettig konsekvensanalys av det hela.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Jag är helt med dig, som uppvuxen i glesbygd är jag inte ovan konceptet att man drar in saker/service i alla fall till synes utan att ha gjort någon vettig konsekvensanalys av det hela.
Här verkar deras argument vara andra de andra lokalerna är i bättre skick (och då är inte "vår" förskola i dåligt skick).

Det är inte så att vi bor ute i en småby utan det är ett stort område med villor som förlorar sin förskola.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Det kommer bli en jäkla massa mer körande om man lägger ner enda förskolan på ett stort område...
En total konsekvensanalys är inte kommunens starka sida. De ser bara att Barnomsorgs-verksamheten behöver spara pengar. Att det leder till ökade utgifter eller slitage någon annanstans, eller ökat resande, är inget man forskar i.
 
B b8q skrev:
En total konsekvensanalys är inte kommunens starka sida. De ser bara att Barnomsorgs-verksamheten behöver spara pengar. Att det leder till ökade utgifter eller slitage någon annanstans, eller ökat resande, är inget man forskar i.
Lyckades träffa rektorn när jag hämtade minstingen.
Det lät som att det enda man kikat på var vilka lokaler som var bäst lämpade för förskola och gått på det.
Att två av dem ligger ett mäklarstenkast från varandra medans den tredje fyller ett hålrum verkar man inte bry sig om.
 
  • Ledsen
Maria T och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
WAAAAAAAAGH!

Fick precis meddelande om att kommunen vill stänga ner förskolan i området.

Närmaste andra förskolan mer än 4km bort, och nästa ligger nästan bredvid den.
Kan de inte ta någon av dem istället?! 😡
Nu tycker jag ju inte att man ska stänga förskolor så länge det finns något behov av dom. Men 4km är faktiskt inte så långt.
 
Kan också vara vart det är enklast att hitta personal till?
Dom två nära varandra kanske ligger pendlingmässigt bättre till?
 
N Niq skrev:
Nu tycker jag ju inte att man ska stänga förskolor så länge det finns något behov av dom. Men 4km är faktiskt inte så långt.
Allt är relativt, men nu bor jag i ett område där man inte förväntar sig att förskolan ska ligga 4km bort.
Dessutom så hade det varit mer logiskt att lägga ner en av de vi hänvisas till.
 
T Taxture skrev:
Kan också vara vart det är enklast att hitta personal till?
Dom två nära varandra kanske ligger pendlingmässigt bättre till?
Tror inte det.
En hel del av personalen bor i närområdet av den som ska läggas ned, dessutom har man sagt upp personal på sistone och inga har fått fasta anställningar.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Förväntar du dig sprudlande glädje i en tråd benämnd GAAAAHHHH!!!? GAAAAHHHH!!!
Nej, jag förväntar mig få gotta mig i och skratta åt andras måttliga motgångar. Och det tycker jag mig få ha gjort ganska ofta i drygt fyra år och närmare tiotusen inlägg, även om några enstaka framhärdar i att ha riktiga problem och andra får för sig att det här är platsen vissa saker kan ältas vidare i 50 inlägg.

Sen finner jag också en viss tillfredsställelse att ha en tråd där jag får leka ordningspolis samtidigt som jag inte missar ironin i att jag själv inte sällan är med och får vissa andra trådar att spåra ur.
 
  • Haha
  • Gilla
Keiller och 1 till
  • Laddar…
GAAAAHHHH!!!
Android Auto slutade fungera i måndags, det står att jag måste öppna enheten innan jag ansluter, men det hjälper inte vad än jag gör.
Avinstallerade appen på telefonen och installerade den igen utan framgång.
Tänkte att jag skulle prova starta om telefonen, men pinsamt nog hittat jag inte hur man gör, har nog aldrig stängt av den 🫣
 
Isakare Isakare skrev:
GAAAAHHHH!!!
Android Auto slutade fungera i måndags, det står att jag måste öppna enheten innan jag ansluter, men det hjälper inte vad än jag gör.
Avinstallerade appen på telefonen och installerade den igen utan framgång.
Tänkte att jag skulle prova starta om telefonen, men pinsamt nog hittat jag inte hur man gör, har nog aldrig stängt av den 🫣
Om du skriver vad du har för telefon kan säkert någon hjälpa dig.
 
Brukar vara att hålla inne "av/på" knappen som vanligtvis sitter på sidan av mobilen i några sekunder sedan kommer valet upp att starta om eller stänga av mobilen. Bra att göra någon gång varje/varannan månad för att rensa ur den lite.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
B
Isakare Isakare skrev:
GAAAAHHHH!!!
Android Auto slutade fungera i måndags, det står att jag måste öppna enheten innan jag ansluter, men det hjälper inte vad än jag gör.
Avinstallerade appen på telefonen och installerade den igen utan framgång.
Tänkte att jag skulle prova starta om telefonen, men pinsamt nog hittat jag inte hur man gör, har nog aldrig stängt av den 🫣
Tror det är iom Android 14 som stäng av/starta om-valet kommer när jag håller in av/på + volym upp. Tidigare var det logiskt nog långtryck på av/på som räckte.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ett tips kan ju vara att använda en operatörsobunden mailtjänst så man slipper byta e-post när man byter operatör…..och man slipper radera mail. Har haft gmail sedan starten för 20 år sedan och har inte raderat ett Mail sedan dess…..:)
Samma här. Det behövdes en "invite" för att kunna registrera sig. Iom att de har fyllt på lagringsutrymmet hela tiden så har jag kvar alla mail, rätt intressant tidskapsel om inte annat :)
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
B breakman skrev:
Tror det är iom Android 14 som stäng av/starta om-valet kommer när jag håller in av/på + volym upp. Tidigare var det logiskt nog långtryck på av/på som räckte.
På min Sony gör man det från rullgardinsmenyn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.