Axelida Axelida skrev:
Det är inte bara gamla som får problem när Boxer stänger ner det mark-/antennsända nätet vid nyår. Tro det eller ej, men det finns folk som bor där streaming är i stort sett omöjligt pga dålig täckning, långsamt, instabilt i härliga kombinationer. Men folket på Boxer tror att alla bor inom Stockholms tullar och har ursnabbt, superstabilt fiber i varenda vägg. Av en anledning jag inte går in på här och nu så har jag även Allente via parabol, men det är inget alternativ, inte ett skit fungerar där, möjligen att det är en hyfsad bild om man väl lyckas få fram det program man tänkt se. Så, min konsumtion av tv-tittande lär minska drastiskt efter nyår. Boxer borde veta hut!
Finns ingen ekonomi för Tele2 att fortsätta i marknätet utifråm de få abonnemangen och fortsätter att minska.
Diagram över antal betal-tv-abonnemang 2020-2023 i tusental för analog kabel-tv, digital kabel-tv, marknät, satellit, fiber och xDSL.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Axelida Axelida skrev:
Det är inte bara gamla som får problem när Boxer stänger ner det mark-/antennsända nätet vid nyår. Tro det eller ej, men det finns folk som bor där streaming är i stort sett omöjligt pga dålig täckning, långsamt, instabilt i härliga kombinationer. Men folket på Boxer tror att alla bor inom Stockholms tullar och har ursnabbt, superstabilt fiber i varenda vägg. Av en anledning jag inte går in på här och nu så har jag även Allente via parabol, men det är inget alternativ, inte ett skit fungerar där, möjligen att det är en hyfsad bild om man väl lyckas få fram det program man tänkt se. Så, min konsumtion av tv-tittande lär minska drastiskt efter nyår. Boxer borde veta hut!
Nu stänger ju inte Boxer ner det marksända nätet utan de slutar att skicka ut betalkanalerna, dvs. SVT och TV4 fortsätter att sändas av Teracom.

Eftersom Boxer har erbjudanden om t.ex. mobilt bredband när man inte redan har internet så tror de inte alls att alla bor i Stockholms innerstad och har fiber.
 
  • Haha
Nalleman64
  • Laddar…
Sedan finns ju satellit också, dessutom med mycket bättre bildkvalitet än alla andra alternativ.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N
BirgitS BirgitS skrev:
Nu stänger ju inte Boxer ner det marksända nätet utan de slutar att skicka ut betalkanalerna, dvs. SVT och TV4 fortsätter att sändas av Teracom.

Eftersom Boxer har erbjudanden om t.ex. mobilt bredband när man inte redan har internet så tror de inte alls att alla bor i Stockholms innerstad och har fiber.
Ja det är väl ett ypperligt tillfälle för Tele2 att kränga abonnemang på mobilt bredband samtidigt som man avvecklar utbudet i marknätet. Smart affärsidé!
Tyvärr lämnar Tele2:s prestanda i det mobila nätet en del övrigt att önska på många platser.
Jag ser skillnaden på mitt abonnemang hos Telia och en granne som bor inte alltför långt bort och har Tele2.
Mitt flyter otroligt snabbt och smidigt samtidigt som hennes är bedrövligt kvällstid.
 
N
pacman42 pacman42 skrev:
Sedan finns ju satellit också, dessutom med mycket bättre bildkvalitet än alla andra alternativ.
Exakt!
Satellit är överlägset vad gäller bildkvalitet, utbud och kapacitet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nu stänger ju inte Boxer ner det marksända nätet utan de slutar att skicka ut betalkanalerna, dvs. SVT och TV4 fortsätter att sändas av Teracom.

Eftersom Boxer har erbjudanden om t.ex. mobilt bredband när man inte redan har internet så tror de inte alls att alla bor i Stockholms innerstad och har fiber.
Hallå, det verkar vara väldigt svårt att förstå att det faktiskt finns en hel del platser, där mobilt bredband inte ger tillräckligt bra täckning, ens med riktantenn.

Vi får som mest 10 mbit här där jag bor.

Vi kan inte välja operatör, eftersom det endast är en operatör som har master här.

Vi bor i Östergötland, alltså inte ut på kalfjället, eller så, utan det är en relativt glesbefolkad del av länet, och så är området relativt kuperat, vilket gör att de få masterna häromkring har svårt att nå fram.

Vi kan alltså inte ens tala i mobiltelefon inomhus utan Wifi samtal, och bara på vissa ställen utomhus.

Fiber? ja, kommunen jobbar på saken sedan några år tillbaka.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Jag har just varit i kontakt med Telenor, Svaret blir "goddag yxskaft" du har fått en GOOGLE TV puck som är en android TV utan skärm. Du kan bara se kanaler genom Telenor Stream som har usel funktion.
Någon ARRIS VIP5702W-TN som någon i forumet rekommenderar kan vi inte ge dig istället.
Vilken nedrustning Telenor har gjort. En inspelningsbar ethernetansluten ARRIS VIP 2583 som fungerar perfekt till en liten wifi Androidpuck utan TV-skärm med en mängd bristande funktioner.

Det blir att stoppa tillbaka "pucken" i lådan och bara köra med min android TV tills jag hittar en annan leverantör av TV-Bredband.
 
G G.L. skrev:
Någon ARRIS VIP5702W-TN som någon i forumet rekommenderar kan vi inte ge dig istället.
Är det boxen nere till höger du haft tidigare??

Bild som visar olika typer av TV-boxar och TV-hubbar från Telenor: Telenor TV-Hubb, Humax CDIG-1000C, Humax CDIG-2000C/R och Arris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.telenor.se/support/tv-och-stream/kom-igang/box/

Hur motiverar de att du inte kan behålla den? Jag har den och har inte hört ett ord om att den inte längre ska finnas/fungera.
 
Ja, och nu byts den ut
 
Ja, och nu byts den ut mot lilla donken längst uppe till vänster. GOOGLE TV
 
G G.L. skrev:
Ja, och nu byts den ut mot lilla donken längst uppe till vänster. GOOGLE TV
Med risk att tjata. Hur har du fått information om det? Vet du varför du måste byta? Har vi olika förutsättningar för jag har inte hört något om något byte?

Du får gärna beskriva lite vad som hänt. Jag frågade dig tidigare och undrar vad som eventuellt är på gång:

Alfredo Alfredo skrev:
Jag har den (fabrikat Arris) och har inte hört ett ord om att något ska förändras. Har vi samma lösning? Hur har de informerat dig?
 
Fick ett brev från Telenor att gamla ARRIS-boxen slutar fungera om några veckor
 
G G.L. skrev:
Fick ett brev från Telenor att gamla ARRIS-boxen slutar fungera om några veckor
OK. Tack. Jag har inte fått något sådant. Lite märkligt att den fortfarande är kvar på deras hemsida om den ska avvecklas helt.

Har du Telenor som ”helhetslösning” när det gäller bredband eller är flera inblandade som exempelvis även ett stadsnät eller något liknande?
 
N Nalleman64 skrev:
Jag ser skillnaden på mitt abonnemang hos Telia och en granne som bor inte alltför långt bort och har Tele2.
Mitt flyter otroligt snabbt och smidigt samtidigt som hennes är bedrövligt kvällstid.
Min svåger byggde ett hus en bit utanför Östersund, c:a 5 min från flygplatsen.
Innan han kunde få fiber var han tvungen att skaffa "mobilt bredband" och valde då Tele2 utan att riktigt undersöka saken.
Väl på plats visade det sig att det var usel förbindelse på nätet, bara några enstaka MB oftast.
Då kollade jag signalen för mobilnäten däruppe och fann att Tele2 hade helt urusel täckning. Finns i princip bara inne i Östersund. Däremot hade Telia bra täckning rent allmänt och när jag kollade på var mobil-masterna står så hade Telia en c:a 1,5 km från hans hus.
Så han bytte Tele2 mot Telia och fick med ens stabilt 40 MB/s!

Efter några månader kom, fibern fram och nu är det mobila avslutat.
Kunde använda routern efter att ha programmerat om den för att inte köra med 4G utan med kablad fiberanslutning.
 
Hittade brevet från Telenor, citerar ordagrannt:
2024-09-22
Hej,
Snart kommer din nya TV-hubb!
För att komma igång kopplar du in den direkt i din tv via HDMI-uttaget och ansluter strömadaptern i nätuttaget. Följ sedan instruktionerna som visas på tv-skärmen.

Din gamla tv-box slutar att fungera 10 dagar efter du tagit emot din nya tv-hubb.
Sedan om återvinning om gamla boxen m.m.
Avslutas med "Vänliga hälsningar Telenor"

Vilket "jävla skräp" en vanlig GOOGLE-TV puck
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.