Flickvännen har alltså kickat ut sonen trots att han bodde där först, trots att de inte har barn. Ja du har rätt han är för snäll.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
I en bodelning under samolagen så skall långivarna skyddas i första hand

Flickvännens skulder ska väl räknas in i bodelningen precis som sonens. Det är inte omöjligt att sonen sitter med större skulder och kan vara godhjärtad och låta henne gå från boet utan att hon skuldsätter sig ytterligare.

Det är även vist att skiva ett avtal om att personliga skulder under samboförhållanden är personliga. Råkade själv ut för att x-sambon dragit på sig blanco skulder jag inte visste om när vi skulle separera.
Det finns många fällor
 
M Michel1 skrev:
Hej
Min son hyrde en (bostadsrätt) lägenhet och bodde ensam i några år. Så småningom sålde ägaren bostadsrätten till sonen. Sonen står själv för både lånet och på köpeavtal. 3 månader innan sonen gjorde affär flyttade flickvännen in. Sonen har betalat och betalar först hyran och sen lån till banken och avgift till brf själv från dag 1. Flickvännen har pga skulder aldrig betalat en krona. Förhållandet har tagit slut men sambon vägrar flytta ut och kräver halva bostadsrätten.
Sambolagen är tydlig men i det fallet är det väldigt svårt att tolka.
Vad tycker ni?
Hej. Läs paragraf 15 i sambolagen
Ta också kontakt med en jurist så att hon får klart för sig att hon inte har något att hämta. Sonen kan känna sig lugn, men för att det här inte ska dra ut på tiden förespråkar jag starkt att kontakta jurist.
 
  • Gilla
Michel1
  • Laddar…
M Michel1 skrev:
Hej
Min son hyrde en (bostadsrätt) lägenhet och bodde ensam i några år. Så småningom sålde ägaren bostadsrätten till sonen. Sonen står själv för både lånet och på köpeavtal. 3 månader innan sonen gjorde affär flyttade flickvännen in. Sonen har betalat och betalar först hyran och sen lån till banken och avgift till brf själv från dag 1. Flickvännen har pga skulder aldrig betalat en krona. Förhållandet har tagit slut men sambon vägrar flytta ut och kräver halva bostadsrätten.
Sambolagen är tydlig men i det fallet är det väldigt svårt att tolka.
Vad tycker ni?
Sambolagen är väldigt komplex, skaffa en jurist!
 
Fairlane
Y yvo12345 skrev:
Hej. Läs paragraf 15 i sambolagen
Ta också kontakt med en jurist så att hon får klart för sig att hon inte har något att hämta. Sonen kan känna sig lugn, men för att det här inte ska dra ut på tiden förespråkar jag starkt att kontakta jurist.
Jag är inte lika övertygad om att sonen kan känna sig lugn efter 4 år tillsammans.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Det är ju inte konstigt att misshandel förekommer i dessa fall. Vad är det för kärring!? 😡

Har man inte betalat ska man inte ha något heller…
 
  • Arg
  • Gilla
BenithaS och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
K Kaian86 skrev:
Det är ju inte konstigt att misshandel förekommer i dessa fall. Vad är det för kärring!? 😡
Jo, det är jävligt konstigt med misshandel!
K Kaian86 skrev:
Har man inte betalat ska man inte ha något heller…
Juridiskt råd, eller bara ett "tycker jag"?
 
M Michel1 skrev:
Under samma tak i 4 år.
Med den tiden är det ostridigt att ett samboförhållande förelåg. Då är det sambolagen som gäller. Om hon inte betalade alls under denna tid så är det 48 månader med gratis boende. 15§ låter synnerligen rimlig i någon omfattning.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J javlaandersson skrev:
För många år sedan hörde jag om ett liknande fall
Han bodde i lägenheten, blev sambo, och köpte lägenheten han tidigare hyrt
Han var tvungen, annars hade han stått utan lägenhet när ägaren skulle sälja
Det är liksom en framtvingad situation som uppstår
Han hade inte tänkt köpa lägenhet, men bilen ”tvingad”
Och sambo var inte inplanerat, han skulle bara hjälpa sin flickvän med bostad, det skulle vara tillfälligt, men sen uppstod tvånget att köpa eller flytta
Han köpte inte för gemensamt boende
Det är inte samma sak som om dom letat och köpt annan lägenhet

Din son ska absolut kontakta en duktig jurist, det gjorde den här andra jag nämner
Tror det blev avgjort i rätten till hans fördel
Exakt min tanke. Utan att finläst sambolagen så är min uppfattning att den gäller för bostäder som införskaffas för gemensamt boende (oberoende av vem som betalar).
I det här fallet införskaffas ju ingen bostad för gemensamt boende. Sambon flyttar in i hans befintliga bostad. Att den sedan omvandlas från hyresrätt till bostadsrätt ändrar ju inte själva bostaden! Det är fortfarande hans bostad hon flyttad in i. Må vara att dess juridiska form ändrats från hyresrätt till bostadsrätt.
Jag skulle definitivt kontakta en jurist.
(Istället för alla amatörjurister som mig här på forumet!)
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
L Lybeck skrev:
bostadsrätt.
Jag skulle definitivt kontakta en
 
M Michel1 skrev:
Hej
Min son hyrde en (bostadsrätt) lägenhet och bodde ensam i några år. Så småningom sålde ägaren bostadsrätten till sonen. Sonen står själv för både lånet och på köpeavtal. 3 månader innan sonen gjorde affär flyttade flickvännen in. Sonen har betalat och betalar först hyran och sen lån till banken och avgift till brf själv från dag 1. Flickvännen har pga skulder aldrig betalat en krona. Förhållandet har tagit slut men sambon vägrar flytta ut och kräver halva bostadsrätten.
Sambolagen är tydlig men i det fallet är det väldigt svårt att tolka.
Vad tycker ni?
Det som är köpt innan man blir sambo ska inte tas med vid en delning! Man delar endast det som köpts gemensamt.
 
M Matzeli skrev:
Det som är köpt innan man blir sambo ska inte tas med vid en delning! Man delar endast det som köpts gemensamt.
Och du har läst tråden???

Välkommen till forumet🤓
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Är det en åsikt eller ett juridiskt påstående (tråden ligger under juridik, inte under "tycker jag").
Jag påstår detta! Det är just i dessa fall unga behöver föräldrar som ser till att skydda barnen. Inga lägenheter, tillgångar, lån osv innan en relation är seriös nog för giftemål och barn. Och då skall båda komma till bordet med lika ingångsvärden.

Idag är nästa kille/tjej bara ett klick bort i någon app.
A andost skrev:
Hur länge hann de vara sambo efter köpet?
 
Fairlane
T tmjreviews skrev:
Jag påstår detta!
Påstår du att det är så juridiskt eller påstår du att det borde vara så?
T tmjreviews skrev:
Det är just i dessa fall unga behöver föräldrar som ser till att skydda barnen. Inga lägenheter, tillgångar, lån osv innan en relation är seriös nog för giftemål och barn. Och då skall båda komma till bordet med lika ingångsvärden.
Föräldrar kan gärna stötta sina barn, men det är ändå myndiga personer. Samboavtal kan man skriva om man vill, sånt kan ju föräldrar stötta med. Sen är det många som får barn utan att gifta sig.
T tmjreviews skrev:
Idag är nästa kille/tjej bara ett klick bort i någon app.
Ja, vad nu det har med juridiken att göra.
 
M Matzeli skrev:
Det som är köpt innan man blir sambo ska inte tas med vid en delning! Man delar endast det som köpts gemensamt.
Nej inte på allt som är köpt under sambotiden
Tränar tex mannen ishockey och har köpt något som är uppenbart INTE till bådas intresse, så är detta hans ishockey utrustning
Likaså om hon dyker, och detta är hennes intresse…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.