J jonaserik skrev:
Så är det förbjudet att koppla in enfasobbjekt på en diacecntral, glöm det. Vet inte hur länge du varit i branchen, men det är fullt möjligt och legalt att ta ut 1-fasobjekt från en sådan central. Under förutsättning att det markeras med skrift vid centralen.
Pratar vi om samma sak?
Nämnda uttag med möjlighet till 2-fasmatning måste ha tvåpolig dvärgbrytare.
 
DenGode DenGode skrev:
Attans...Har du något förslag på hur en torktumlare skulle kunna kopplas in hit?
Ja, fast anslutning. Uttag fyller ingen funktion för TM/TT utan innebär bara en risk, plus att det kostar dig 250 kr för uttaget plus installation av en tvåpolig dvärg i elcentralen.

Om du inte har dragavlastning och genomföringsnippel för en kabel till för befintlig dosa så köp en ny för 74 kronor. Den har en färdig anslutningsplint.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Hoppas detta hjälper detta är utdrag ur senaste handbok för elinstallationer i badrum. Du kan montera tvättmaskin och torktumlare med fast installation om dom är minst IPX4 och förutsatt att det inte kan stänka vatten på dom ifrån badkaret. Ett duschdraperi räknas inte som avskärmning.
 
  • Illustration av badrum med olika säkerhetsområden (0, 1, och 2) för elinstallation kring ett badkar märkt med avstånd och regler för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av utdrag från en handbok för elinstallationer i badrum som beskriver krav på kapslingsklasser för elmateriel i olika områden och deras skydd mot fukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Område 2: Regler för elmaterielinstallationer i badrum, inklusive fast monterad utrustning, SELV eller PELV uttag, fast anslutna tillbehör och rakapparatuttag enligt SS-EN 61558-2-5.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Tack för all klok information allihopa, jag uppskattar verkligen det!

Jag överger min plan på att montera ett dubbeluttag; det får bli en fast installation istället (frugans kusin är elektriker, det är han som ska installera detta om någon undrar)

Nya planen är att koppla torktumlaren till en ledig fas samt dubbelkoppla nolla och jord tillsammans med tvättmaskinen. Samt köpa nytt lock till anslutningsdosan med två kabelingångar samt membran

Klarar jag mig med detta köp eller behöver någonting köpas till/kompletteras/bytas ut?

Tack återigen för all hjälp!
 
  • Skärmbild av en kundvagn på elbutik.se som innehåller en anslutningsdosa, ett membran och två kopplingsklämmor tillsammans med totalt pris och leveransinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Kanske köpa någon fler Wago så att du har till alla kablar i dosan och ev byta det g:a
 
  • Gilla
Svante Svenson och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Kanske köpa någon fler Wago så att du har till alla kablar i dosan och ev byta det g:a
Tänkter du att dessa behöver bytas?
 
  • Närbild av elektriska kopplingar med WAGO-kontakter inuti en dosa, där några av kontakterna är markerade med en röd cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
NEJ, jag hade inte koll på vad du redan hade i dosan 😳
 
  • Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
DenGode DenGode skrev:
Tänkter du att dessa behöver bytas?
Jord och noll har 2 instick, du behöver 3 instick
 
  • Gilla
DenGode
  • Laddar…

Bästa svaret

DenGode DenGode skrev:
Tänkter du att dessa behöver bytas?
Nolla och skyddsjord behöver väl bytas till trepolig wago...
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Hjärnan hängde inte med...jag behöver 3st Wago med 3st instick såklart...
 
Eller vänta nu, det är väl bara befintig nolla och skyddsjord som behöver bytas till Wago med 3st instick? Totalt 2st?
 
  • Gilla
Svante Svenson och 2 till
  • Laddar…
A
Dosan du länkade har en skruvplint för alla ledningar.
 
A avh67f skrev:
Dosan du länkade har en skruvplint för alla ledningar.
Jasså...Jag trodde att det var ett täcklock med 2st kabelgenomföringar...Finns en sådan att köpa?

Hur komplicerat är det att koppla ledningarna i denna dosans skruvplint?
 
Fairlane
DenGode DenGode skrev:
Hur komplicerat är det att koppla ledningarna i denna dosans skruvplint?
Jag är övertygade om att elektrikern som ska koppla in det klarar det. Fixar han inte det så bör han byta jobb.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
DenGode DenGode skrev:
Jasså...Jag trodde att det var ett täcklock med 2st kabelgenomföringar...Finns en sådan att köpa?

Hur komplicerat är det att koppla ledningarna i denna dosans skruvplint?
Det är inte svårt MEN det är ännu enklare och säkrare att kasta skruvplinten och använda Wago 221, speciellt då du ska ha mer än 2 trådar.
 
  • Gilla
DenGode
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.