G Genomklok skrev:
Jag håller med om att Booli är bättre än Hemnet när man ska leta bostad, och att Hemnet är orimligt dyrt.

Kan det ändå inte finnas plats för båda tjänsterna? Konkurrens är i grunden bra, tänker jag. Troligtvis leder det även till att Hemnet sänker priserna på lite sikt, och/eller att fler både säljare och köpare går över till Booli enbart. De som säljer köper ju i regel samtidigt och lär veta vad det kostar.
Man får såklart tycka vad man vill om alternativen, men om jag skulle sälja skulle min första fråga vara "hur mycket besök har sajten?". Senast jag kollade siffror hade Hemnet 4 ggr så mycket trafik (antal besök) som Booli. Mer besök innebär rimligen fler möjliga köpare.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S saltis99 skrev:
Man får såklart tycka vad man vill om alternativen, men om jag skulle sälja skulle min första fråga vara "hur mycket besök har sajten?". Senast jag kollade siffror hade Hemnet 4 ggr så mycket trafik (antal besök) som Booli. Mer besök innebär rimligen fler möjliga köpare.
Ja, naturligtvis.

Men gör du samma val som köpare? Rimligen är då utbud viktigare (förutsatt att tjänsten är rimligt hanterbar). Om "alla" gör den bedömningen borde trafiken över tid öka på Booli, vilket torde minska hemnets dominans.

(Sedan är förstås inte människor logiska alla gånger...)
 
  • Gilla
HenrikP och 1 till
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
Ja, naturligtvis.

Men gör du samma val som köpare? Rimligen är då utbud viktigare (förutsatt att tjänsten är rimligt hanterbar). Om "alla" gör den bedömningen borde trafiken över tid öka på Booli, vilket torde minska hemnets dominans.

(Sedan är förstås inte människor logiska alla gånger...)
Uppenbarligen gör köparna än så länge det valet, eftersom trafiken på Hemnet är så mycket större än den på Booli. Det är rätt vanligt att det som strikt objektivt/prestandamässigt är den "bättre" produkten ändå förlorar mot den som är mest etablerad, inte minst om den mer etablerade produkten upplevs som tillräckligt bra av tillräckligt många. För majoriteten är det sällan frågan om vad som är bäst, utan vad det är man tänker på först. Om detta första alternativ är tillräckligt bra går man inte vidare till andra alternativ.
 
  • Gilla
spikplanka och 3 till
  • Laddar…
Som säljare är den intressanta frågan inte "var finns flest objekt till salu?", utan "var finns flest köpare?"
 
  • Gilla
PeHåGe och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Som säljare är den intressanta frågan inte "var finns flest objekt till salu?", utan "var finns flest köpare?"
Absolut. Men svaret borde bli ett annat som köpare.

Att det uppenbarligen inte är det har @saltis99 redan spekulerat i orsakerna kring, det är säkert något åt det hållet som stämmer.
 
S saltis99 skrev:
Man får såklart tycka vad man vill om alternativen, men om jag skulle sälja skulle min första fråga vara "hur mycket besök har sajten?". Senast jag kollade siffror hade Hemnet 4 ggr så mycket trafik (antal besök) som Booli. Mer besök innebär rimligen fler möjliga köpare.
Jag tror att de som bara kollar Hemnet är i första hand ”hemnetknarkare” som inte seriöst letar bostad. De som seriöst letar bostad kollar också Booli. Det är pga detta Hemnet har många mer besök. Jag kollade för skoj skull en lägenhet i Borås, den hade 10 ggr fler besök på Hemnet än Booli. Hoppas jag har rätt.
 
  • Gilla
  • Haha
HenrikP och 2 till
  • Laddar…
O Ole E skrev:
tror att de som bara kollar Hemnet är i första hand ”hemnetknarkare” som inte seriöst letar bostad.
Kanske någon kan hitta två likvärdiga objekt där den ena annonserat på Booli och den andra på Booli + Hemnet för att utröna om Hemnets besökstrafik mest är tittande som inte blir till handfast köp?
Borde gå att hitta om man letar lite?

Om det är mest hemmaknarkande på Hemnet så borde priserna bli likvärdiga och köptiden lika så.
 
Räcker ju att de två köparna som är villiga att buda högst finns på booli
 
S saltis99 skrev:
Man får såklart tycka vad man vill om alternativen, men om jag skulle sälja skulle min första fråga vara "hur mycket besök har sajten?". Senast jag kollade siffror hade Hemnet 4 ggr så mycket trafik (antal besök) som Booli. Mer besök innebär rimligen fler möjliga köpare.
Jag är ganska säker på att 4 ggr fler besökare inte innebär 4ggr fler potentiella husköpare.
Rätt många i min bekantskapskrets är Hemnetknarkare och surfar runt på Hemnet för att de är allmänt nyfikna och utan att ens vara i närheten av att flytta nånstans. Klart det blir många besök.
Och de har ingen koll på Booli, Boneo eller liknande.
 
  • Gilla
spikplanka och 2 till
  • Laddar…
P PeHåGe skrev:
Jag är ganska säker på att 4 ggr fler besökare inte innebär 4ggr fler potentiella husköpare.
1) Det räcker med att de är fler
2) Det finns troligen många köpare som inte heller känner till annat än Hemnet
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Fairlane
Booli är mycket bättre och fler hus bostäder hittar man där sägs det. På vår gata är ett hus till salu och skriver jag in gatuadressen på Hemnet eller Booli ser jag huset. Skriver jag istället in området så syns den på Hemnet, men inte på Booli. Booli har nämligen området som en gata så den träffar inte, så där är det fördel Hemnet.
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
De flesta jag känner är hemnetknarkare. Så vill man nå ut till fler så tror jag fortfarande på hemnet. Tyvärr, givet priset. Men det är ju upp till en själv att bestämma om det är värt det, och vi hade betalat tusenlapparna för att öka chanserna att få vår lägenhet såld.

Men i takt med att de blir dyrare så kanske fler och fler börjar använda booli, boneo etc, så nån gång så bör väl Hemnet-"monopolet" ta slut. Deras prissättning är det ju många som reagerar på nu, så troligtvis så tjänar de mkt mer pengar nu, men gör det också mer motiverat för att det ska finnas fler stora aktörer framöver...
 
  • Gilla
saltis99
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.