rickardg rickardg skrev:
LED-lister är fint när de är nya men när de börjar bli gamla och några av LED:arna börjar blinka är det lite störigt att behöva byta hela långa listen när bara en delmängd är trasig.
Är dessa LED-lister av Metal-Core Printed Circuit Boards (MCPCB) då de blir varma eller av standard flex-PCB (kaptontejp) material?
 
spikplanka spikplanka skrev:
Är dessa LED-lister av Metal-Core Printed Circuit Boards (MCPCB) då de blir varma eller av standard flex-PCB (kaptontejp) material?
Nej, de som varit problem har varit baserade på flex-PCB monterat på kylande material, har även en tjusig badrums-spegel-belysning som de bara petat in en flex-PCB utan kylning i plast-kåpa, håller sämst av alla lampor men är iaf rimligt enkel att byta innehållet i själv när den går sönder..
 
Det vart lite min fundering om det vore så svårt att byta ut enskilda LED element. Tänker att om man har rätt monteringsmaterial så borde man kunna byta LED i all evighet.
 
LEDs tillverkas inte så många år iom den tekniska utvecklingen gör gamla LEDs svårsålda, så svårt att få tag i identisk ersättare men kanske kan gå att få tag i något likvärdigt, men om kortet är byggt för att kunna kyla bra funkar inte vanlig lödkolv då kortet kyler så mycket att lödtennet aldrig smälter så då behöver man värma upp hela kortet i lödugn så kan det kanske gå (jag har råkat ut för det med andra typer av komponenter som har för bra kylning för att kunna lödas bort)

så armaturer med utbytbara standard-ljuskällor är enklaste lösningen
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
rickardg rickardg skrev:
om kortet är byggt för att kunna kyla bra funkar inte vanlig lödkolv då kortet kyler så mycket
Kanske lödpistol på 100 W fungerar?

Låter nästan lockande att fixa något själv som kan repareras enkelt. Hur svårt kan det vara?
Kanske tunna bitar av plattjärn som skruvas fast mot ett mellanlägg av silikon? där LED löds fast mellan plattjärnsbitarna.

rickardg rickardg skrev:
så armaturer med utbytbara standard-ljuskällor är enklaste lösningen
Det har jag undrat ett par år nu och kikat efter. Men allt är totalintegrerat där man bara kan skilja LED och drivdom som en ren olyckshändelse från tillverkarens sida.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Plejd låser fast kunden vid ett märke vilket oftast är en dålig affär för kunden. Då är frågan om råd om annat är pålitligt.
Du borde sluta kommentera och skrämma folk bara för att du själv inte gillar Plejd. Och att dra slutsatsen att elektrikern skulle vara opålitlig för att denne rekommenderar en helt okej produkt är trams.
 
  • Gilla
elmontören
  • Laddar…
Att bli fastlåst i ett system som kan sluta fungera närhelst tillverkaren får ett infall är en dålig sak. Att facilitera detta är inget bra det heller.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Att bli fastlåst i ett system som kan sluta fungera närhelst tillverkaren får ett infall är en dålig sak. Att facilitera detta är inget bra det heller.
Slutar dimmern att dimra om Plejd skulle gå i konkurs menar du?

Du jämför elektriker som säljer Plejd med langare som säljer heroin till barn i andra trådar. Väx upp nu….
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Slutar dimmern att dimra om Plejd skulle gå i konkurs menar du?
Nej, men går den fortfarande att konfigurera om?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nej, men går den fortfarande att konfigurera om?
Det finns redan flera trådar där vi kan diskutera Plejds vara eller icke vara. Men att gå i nått slags korståg och spy galla i trådar där frågan inte ens var uppe känns helt onödigt. Hatarna verkar tro att alla elektriker har aktier i Plejd och det är den enda möjliga anledningen till att de säljs. Det börjar bli rätt tjatigt nu….. efter några år…….
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Slutar dimmern att dimra om Plejd skulle gå i konkurs menar du?
Som jag uppfattat det så har Plejd ändrat upplägget så att kunderna numera måste inneha ett abbonemang. Troligtvis för det ögonblick de vill ändra konfiguration specifikt för dimmer.

Ramnemark Ramnemark skrev:
Du jämför elektriker som säljer Plejd med langare som säljer heroin till barn i andra trådar. Väx upp nu….
Problemet är att elektriker installerar utan att informera kunder om konsekvenserna av "walled garden ecosystem" och inte minst istället för att installera något med öppna API som är dokumenterade.
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Det finns redan flera trådar där vi kan diskutera Plejds vara eller icke vara
För all del men lite märkligt att du frågar om den slutar dimma men verkar misstycka när jag frågar om den går att konfigurera om.
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Som jag uppfattat det så har Plejd ändrat upplägget så att kunderna numera måste inneha ett abbonemang. Troligtvis för det ögonblick de vill ändra konfiguration specifikt för dimmer.


Problemet är att elektriker installerar utan att informera kunder om konsekvenserna av "walled garden ecosystem" och inte minst istället för att installera något med öppna API som är dokumenterade.
Du får nog läsa på igen då……

Du är så nernördad och tror på riktigt att majoriteten ens vet vad ett låst eller öppet system innebär?
95% av kunderna vill ha en dimmer med ev tända/släcka från telefonen eller skymningsrelä. Jag hade kunnat ha vilket system jag vill, jag har haft bla Z-wave och ändå passar Plejd mig bäst. Låt företaget vara och sluta tro att Plejd blir föreslaget om någon vill ha ett komplett hemautomationssystem.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
För all del men lite märkligt att du frågar om den slutar dimma men verkar misstycka när jag frågar om den går att konfigurera om.
Så är det ju med flera system. Jag är nog rätt körd om Apple lägger ner men jag får väll nånstans tro att det kommer fortsätta. Jag hade kanske köpt ert argument mer om det gällde en investering på 50k. Men det är sällan jag stött på en kund med fler än 10 puckar, och då har de betalt ungefär vad en vanlig vriddimmer kostar per puck. Styrningen kommer med på köpet, och fungerar förvånansvärt bra.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Så är det ju med flera system.
Att även andra system har brister är ett dåligt argument för att acceptera brister man kan undvika.

Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag är nog rätt körd om Apple lägger ner men jag får väll nånstans tro att det kommer fortsätta.
Jag tror de flesta har större förståelse för att det blir konsekvenser om Apple packar ihop och man nyttjar deras prylar än vad de har förståelse för att en dimmertillverkares frånfälle kan påverka möjligheterna att nyttja en dimmer fullt ut.
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.