Hej! Jag tänkte ersätta en eldosa med ett dubbeluttag samt sätta en stickkontakt på elkabeln till tvättmaskinen.

Två bruna tåtar används ej men har ström i sig.

Är min plan genomförbar? Vilka material behöver jag köpa?
 
  • Elkabel insatt i en vit dosa fastsatt på en kaklad vägg i ett badrum, eventuellt för elinstallation över tvättmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En elbox med synliga kablar och ledningskopplingar, monterad i en vägg och redo för installation av ett dubbeluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk dosa med flera kablar anslutna till WAGO-klämmor i ett pågående elinstallationsprojekt för att ersätta en eldosa med ett dubbeluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En eluttag med exponerade elektriska kablar och kopplingsklämmor syns öppnad mot en kaklad vägg, med ett måttband räckt över uttaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Planen är att köpa infällt dubbeluttag... Det är 6cm från skruv till skruv
 
Gammal tvättmaskin med 3-fas satt där, nu en med 1 - fas och 2 faser lediga. Är det en dosa i väggen så finns det dubbelt vägguttag med separata brunnar för att koppla 2 faser., godkända för att ha 2 olika faser, 1 1 fas för varje brunn.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Fairlane
Har du dusch och/eller badkar i samma utrymme? Hur långt ifrån isåfall?
Har du jordfelsbrytare?
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Gammal tvättmaskin med 3-fas satt där, nu en med 1 - fas och 2 faser lediga. Är det en dosa i väggen så finns det dubbelt vägguttag med separata brunnar för att koppla 2 faser., godkända för att ha 2 olika faser, 1 1 fas för varje brunn.
Tack för svar...Vilket eluttag ska jag köpa som passar?
 
Först, är det en dosa i väggen, syns lite dåligt.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Har du dusch och/eller badkar i samma utrymme? Hur långt ifrån isåfall?
Har du jordfelsbrytare?
Har badkar ca 2m ifrån, dock så kommer framtida torktumlaren täcka uttaget...Jordfelsbrytare finns...
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Först, är det en dosa i väggen, syns lite dåligt.
Ja, det finns en dosa...Då ska det väl passa med ett infällt dubbeluttag?
 
  • Gilla
tille1
  • Laddar…
DenGode DenGode skrev:
Har badkar ca 2m ifrån, dock så kommer framtida torktumlaren täcka uttaget...Jordfelsbrytare finns...
En skiss över rummet är inte fel.

DenGode DenGode skrev:
Hej! Jag tänkte ersätta en eldosa med ett dubbeluttag samt sätta en stickkontakt på elkabeln till tvättmaskinen.

Två bruna tåtar används ej men har ström i sig.

Är min plan genomförbar? Vilka material behöver jag köpa?
Du har tänkt använda två faser I dubbeluttaget?

Hur ser gruppcentralen ut?
Är det dvärgbrytare eller diazedsäkringar?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
En skiss över rummet är inte fel.


Du har tänkt använda två faser I dubbeluttaget?

Hur ser gruppcentralen ut?
Är det dvärgbrytare eller diazedsäkringar?
Vad är för och nackdelarna med 1 respektive 2 faser? Jag har en dvärgbrytare med jordfelsbrytare. Ska försöka få fram en skiss...
 
DenGode DenGode skrev:
Vad är för och nackdelarna med 1 respektive 2 faser? Jag har en dvärgbrytare med jordfelsbrytare. Ska försöka få fram en skiss...
Att du kan använda både tvätt och tork samtidigt, båda på samma propp/säkring, då löser den.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Har du två olika faser och ett dubbeluttag för två olika faser så kan du använda tvättmaskinen och torktumlaren samtidigt, annars bara en av dem åt gången med 1 fas. Bild på el-centralen?
 
DenGode DenGode skrev:
Vad är för och nackdelarna med 1 respektive 2 faser? Jag har en dvärgbrytare med jordfelsbrytare. Ska försöka få fram en skiss...
Är det tre enpoliga eller en trepolig dvärgbrytare som täcker tvättmaskinsgruppen?

Ett dubbeluttag för två faser kräver en flerpolig dvärgbrytare.

Att byta från anslutningsdosa till vägguttag kräver auktorisation.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ett dubbeluttag för två faser kräver en flerpolig dvärgbrytare
Det är fullt godkänt om det är diazesäkringar, att märka en 3 fasgrupp med texten "" 1-fas objekt anslutet till 3 fas, vid arbete bryt hela gruppen "" Så döä rbehävs ingen särskild brytare.
Demmpa Demmpa skrev:
Att byta från anslutningsdosa till vägguttag kräver auktorisation.
Och nu är vi där igen med att något är förbjudet, som vanligt. Hur många tror du gör en del jobb på EL utan att skriva på ett forum, för att få svar om rätt delar. Många är dom och en del är riktiga blåbär som inte ska ha verktyg som kan användas för eljobb.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.