S
P pmd skrev:
Det är sent och jag har inte glasögonen på mig, men jag kan inte hitta någon tabell eller graf på den webbsidan som visa hur elförbrukningen ser ut över ett år.
P pmd skrev:
Vi har hamnat helt fel när fokus ligger på energibesparing (vilket vi kan likställa med elbesparing i den här diskussionen). VI behöver snarare fokusera på hur vi ska producera billig el. En gång i tiden hade vi så mycket el i överflöd att staten uppmanade nybyggen att installera direktverkande elvärme. Hur kommer vi dit igen?
Håller med även om jag anser att elen inte nödvändigtvis behöver vara svinbillig. Det är en fantastisk resurs som ska värderas därefter.
Men priset behöver vara stabilt, det gör att industrin och privatpersoner kan göra investeringskalkyler inom området som håller längre innan bläcket torkat.

Sverige har goda förutsättningar för att kunna uppnå det. Stavas mer egen bas/reglerkraft och fimpa kablarna till omvärlden.

Har faktiskt ingen bra lösning på hur solceller mappar in där, annat än som egen energibesparing.
 
Redigerat:
P pmd skrev:
Det är dock lite tveksamt om solpaneler på taket kan kompensera för ökade elnätsavgifter.
Med tanke på att behovet av elnät inte minskar så är det ju bara att flytta kostnaden till andra abonnenter.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Med tanke på att behovet av elnät inte minskar så är det ju bara att flytta kostnaden till andra abonnenter.
Hm… vad menar du?
 
Redigerat:
Är jag brutalt dålig på att förklara? Eller ligger problemet någon annanstans. Inget jag skriver här tycks går fram.
 
S
D Daniel 109 skrev:
Är jag brutalt dålig på att förklara? Eller ligger problemet någon annanstans. Inget jag skriver här tycks går fram.
Nej, brukar förstå dina resonemang även om jag inte alltid delar uppfattning. Men här fattade jag inte vad du menade.
 
G
P pmd skrev:
Friskolor är ett jåkla skit, men de är ett dåligt exempel på riktade subventioner.
Du är ett dåligt exempel på god läsförståelse.
 
Snikhol: Med tanke på att solpanelerna inte levererar något alls när nätet är som mest belastat så minskar de inte investeringsbehovet i nätet. Nyttan de ger är att minska närförluster när de levererar. Men det är främst när kostnaden för förluster är låg. Så kostnadsbesparingen är klar mindre än den reducerade avgiften för solpanelsägaren. Således måste andra betala mer.
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Om det inte går att styra är det inte en grundläggande funktion.
Jo, det är det. Den skulle inte fungera utan den.
 
Snikhol: Jag har inget problem att förstå marginalprissättning. Läs mitt inägg en gång till är du snäll.
D Daniel 109 skrev:
Tittar man en enskild timme är det samma pris på all el, inte elen på marginalen.

Men all el säljs inte samma timme, eller ens på dagenföremarknaden. Så nej, all el har inte samma pris.
Är det obegripligt?

All el säljs definitivt inte till samma pris.
 
S
D Daniel 109 skrev:
Snikhol: Med tanke på att solpanelerna inte levererar något alls när nätet är som mest belastat så minskar de inte investeringsbehovet i nätet. Nyttan de ger är att minska närförluster när de levererar. Men det är främst när kostnaden för förluster är låg. Så kostnadsbesparingen är klar mindre än den reducerade avgiften för solpanelsägaren. Således måste andra betala mer.
Enig, bra förklarat. Och ett skäl till att inte subventionera solpaneler.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Snikhol: Jag har inget problem att förstå marginalprissättning. Läs mitt inägg en gång till är du snäll.


Är det obegripligt?

All el säljs definitivt inte till samma pris.
Men den köps till samma pris, för oss som konsumerar den. Sen kan det vara olika tidsspann (prissäkringar) men marginalprissättning är det.
 
Ja, men det resulterar inte i samma pris för all el. Vattenkraften säljer mycket när det är dyrt och lite när det är billigt. Vindkraften tvärtom och kärnkraften i princip lika mycket oavsett. Det medför att de får olika mycket betalt. Reglerkraften handlas på en helt annan marknad. Även intradagmarknaden ger extra inkomster till de som kan anpassa elproduktionen. Så, nej all el betalas inte lika.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Ja, men det resulterar inte i samma pris för all el. Vattenkraften säljer mycket när det är dyrt och lite när det är billigt. Vindkraften tvärtom och kärnkraften i princip lika mycket oavsett. Det medför att de får olika mycket betalt. Reglerkraften handlas på en helt annan marknad. Även intradagmarknaden ger extra inkomster till de som kan anpassa elproduktionen. Så, nej all el betalas inte lika.
Nu börjar det bli samma vinkelvolt som när ”balans” diskuterades.

För oss här inne är det som är relevant vad vi får betala för elen. Den prissättningen sker på marginalen både på fasta priser och på rörliga inom det prisområde vi bor i. Dvs. all köpbar el vid en given tidpunkt prissätts på marginalen.

Jag som konsument kan välja att teckna fastpris. Då ber jag elleverantören prissäkra el framåt i tiden, mot en avgift till dem. Men det är fortfarande så att all el prissätts lika på den marknaden. Skillnaden är väl att intermittent inmatning knappast kan bidra alls till ett pris på lång löptid? De får förhålla sig till vad spotpriset råkar vara just då när de kan leverera.
 
Sök gärna på balans på SVKs hemsida. Allt du hittar kommer att vara med den betydelsen jag använder på balans.

När det gäller prissättning tycks du inte kunna ta in vad jag skriver.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
P pmd skrev:
Är det? Jag har inte sett något som visar det. Vilken småskalig och decentraliserad elproduktion har visat sig tåligare än den storskaliga?
Vi har ju ännu inte någon decentraliserad och småskalig kraftproduktion som kan visa vad den går för. Majoriteten av vår elkraft kommer från stora centraliserade kraftverk, där det räcker med en välprickad glidbomb för att slå ut hela anläggningen.

De centraliserade lösningarnas sårbarhet har däremot med all tydlighet visat sig i Ukraina. En sprängd Kakhovka-damm tappar elkraftsproduktion för miljontals abonnenter. Ett ockuperat kärnkraftverk används som gisslan och förhandlingsinstrument. Mängder med värmekraftverk som stängts ner av en välprickad sprängladdning.

Detta är enorma sårbarheter som decentraliserad produktion inte lider av. Rätt uppbyggd där varje mindre enhet kan fungera i ödrift när kommunikation uppåt i leden saknas, blir otroligt robust.

Ödrift med solceller i Sverige, för den som måste påpeka det, fungerar dåligt de tre vintermånaderna, det vet jag redan eftersom jag kör det. Men det ger ändå tillräckligt med el under den perioden för att man ska kunna hålla mobiler, datorer laddade, att cirkulationspump kan fungera, att ventilation kan gå och att vattenförsörjning får el. Men med vindkraft är ekvationen en annan och resten av året fungerar solkraften hur som helst alldeles lysande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.