ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Som gammal trogen boxerkund ut den analoga generationen har jag också varit motsträvig till att marksänd tv bara tycks bli kvar som beredskapskanal ifall Putin stänger ner internet, men jag har börjat gilla det nya sättet att titta på TV
Jag bör nog också nämna att jag har jobbat med elektronik och fiberoptik sedan 80-talet så jag har sett hela utvecklingen av internet från början. Det som drev fram internet och fiber var alla glada som ville piratkopiera så många långfilmer och musikalbum som möjligt för att eventuellt titta på dom senare om man fick tid...
När väl nätet fick kapacitet kom också tjänsterna som Netflix och Spotify. Det tog bort behovet att ladda hem illegalt, vem vill köpa hårddiskar när tjänsterna är så billiga?
Klart som korvspad förändras tv-tittandet också då.
Om vi hoppar över allt svammel om vad marknaden kräver och besserwissrar som "vet vad alla vill ha" så finns det en del fördelar med nymodigheterna också.
Jag hade också funderingar på hur det skulle vara att inte ha knappar för fyran och tvåan, men jag gav den där lilla fjärrfjanten en chans.
99 procent av tiden väljer jag program via TV-guiden. Där kan jag se vad som ät på gång i alla kanalerna, och blippar snabbt upp eller ner till det jag vill se. I princip enklare än att titta i tidningen och välja en sifferknapp. Men nu har det dykt upp en finess som jag aldrig haft förut. Kommer jag in lite sent till ett program kan jag välja om jag sill hoppa in mitt i sändningen eller se programmet från början
En annan supergrej som dykt upp är att jag kan gå in på gårdagens på programguide och titta på det som jag missat. Det är inte ofta det sänds två program man vill se på samma dag, men nr det hänger so kan man ge sig #¤% på att dom går samtidigt. Med den gamla tekniken fick man spela in det ena och titta på det andra, men med den här modellen slipper man krånglet ed att spela in "rätt kanal"
Dom gånger jag saknat fler knappat på fjärren är när jag är ute i streamiongträsket och rotar efter något program jag hört talas om. Men det är knappast sifferknappar jag saknar, det är bokstäver. Men oftast söker jag upp det på laptopen och castar istället...
Kommer nog köpa ett BT.keyboard om det blir för jobbigt
Men min stora oro var hur mycket pengar Tele2 skulle skinna mig på, men jag fick ett så bra erbjudande på TV plus obegränsad mobildata, att det faktiskt blev totalt billigare än Boxer med extrakort.
Så ge eländet en chans, det som först verkar som ett fel kanske egentligen är en finess! Hinner du inte hem tll ett program du vill se SLIPPER du spela in det, du kan se det imorgon istället via programguiden!
Du glömde funktionen att kunna markera ett senare program och det görs ett automatiskt kanalbyte och jag som haft IPTV i snart 20 år har tagit till mig de här funktionerna i den takt de kommit.😉
Men det pedagogiska är svårt att förklara innan börjat använda funktioner och kanske inte acceptera att man inte får allt från förr. Vi tittade på TV/streamning på 90-talet, även ren data då det kunde vara snabbare att skicka budbil med skivpackar än de vanliga dataförbindelserna. Och hur tusan man från optiska skivor skulle kunna streama filmer via bredband till hemmen, tja var står vi idag......
 
K krambriw skrev:
Vi har parabol men det är nog bara en tidsfråga innan dom stänger ner det också
Här kommer den i repris och antalet abonnemang minskar.

Stapeldiagram över antal betal-tv-abonnemang 2020-2023, visar minskning för analog kabel-tv och ökning för fiber. Färger representerar olika år: lila-2020, blå-2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A AndersS skrev:
Du kan se Hemsöborna gratis på SVT play.🤣
Mycket finns, kanske inte gratis och man måste försöka leta lite.😉
[bild]
Men det kan ju bara ses i sverige. Värdelöst. Kan jag inte se det från norge är det bättre att se marksänt där jag inte kan se det alls.
 
  • Haha
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Eller alla delarna av "Mitt i naturen" med Martin Emtenäs, där han systematiskt gick igenom samtliga Sveriges landskap och de djur som karakteristiska.
Hemsöborna var ju redan löst.

Här kommer lösningen på nästa problem: Mitt i Naturen från 1987. Klart man inte vill missa det.

Skärmdump av SVT:s program Mitt i Naturen, öppet arkiv från 1987, med programledare Linda Olofsson.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det löser 90% av ditt behov att spela in saker.
Vad bra att du vet TS behov så väl. Det löser dock inte i närheten av 90 procent av mina behov. Bland annat vill jag ibland bevara inspelningar länge. Jag har vissa inspelningar som är mer än tio år gamla. Det löser ingen streaming.

Ett annat problem är reklamen på exempelvis TV4. I deras playapp kommer man inte undan den. Med inspelat material spolar man bara förbi den med några knapptryck.

Det finns även en hel del som sänds på traditionellt/linjärt sätt men inte är tillgängligt via streaming. Ofta är det filmer och jag antar det handlar om rättighetsskäl.

Jag har över 50 kanaler jag kan spela in från och jag vet inte ens om alla erbjuder streaming. Kan man exempelvis streama National Geographics och Discoverys utbud?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Varför skulle man inte vilja se Hemsöborna, oavsett om ser det som ett slags tidsdokument för hur man gjorde TV-drama då, för att man är intresserad av skådespelarna, eller för att man genom en TV-serie vill närma sig den litterära giganten Strindberg?

Att du inte klarar av att se äldre svenska filmer eller TV-produktioner får stå för dig.

Jag vet många som skulle vilja se NCIS första ca 10 säsonger, som inte går att hitta t.ex.

Tyvärr går det inte heller att se Allå, allå emliga armén (superrolig brittisk komediserie) som ett annat exempel.

Nej, allt går definitivt inte att hitta.
Men svara på frågan - då har du allt detta inspelat nu då? Eller vad är det som blir sämre av denna förändring?
 
Jag lade ned mycket tid på att rippa min LP/CD, hum idag är de för mig bara diskutrymme både speglat på NAS och backup.. Säger inte att det är så för alla, men Spotify har det mesta jag lyssnat på och otroligt mycket mera. Inte TV, men ändå en adekvat parallell.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ett annat problem är reklamen på exempelvis TV4. I deras playapp kommer man inte undan den. Med inspelat material spolar man bara förbi den med några knapptryck.
Exakt, den där reklamen gör mig vansinnig. Extra så med TV6 när de sänder sport och förstör tittandet med sina ideliga avbrott för hjärndöd reklam.
Har gått över till att titta på sporten via ViaPlay i stället så reklamen inte visas (ibland blir det longörer med visning av utsikter mitt i en golfsändning, men det är visst när reklam sänds. I andra fall blir det fortsatt idrott medan linjärtittarna över antenn får sin reklam.
Även andra kanaler och med icke-sport samma lika.

Jag har alltid kört med inspelning av program från dessa kanaler och startat tittandet sisådär 20 min efter realtids-start för då kan man spola förbi reklamen i min HUMAX.
Av det jag läst det senaste dygnet så verkar det vara blockerat med snabbspolning förbi reklamen i den här Boxer-Hubben, stämmer det?
Eller är det bara vissa kanaler som har detta reklamtvång?
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Jag har alltid kört med inspelning av program från dessa kanaler och startat tittandet sisådär 20 min efter realtids-start för då kan man spola förbi reklamen i min HUMAX.
Eller titta på en hockeymatch en timma efter matchstart och spola över periodpauserna.
 
A AndersS skrev:
men Spotify har det mesta jag lyssnat på och otroligt mycket mera. Inte TV, men ändå en adekvat parallell.
Tycker inte det är så adekvat. Den dag det finns en app som till en rimlig kostnad erbjuder i princip allt som sänds i mina dryga 50 TV-kanaler blir det en adekvat parallell.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Men svara på frågan - då har du allt detta inspelat nu då? Eller vad är det som blir sämre av denna förändring?
Det finns saker som är mer än tio år gamla (favoriter) som finns sparat. Somligt kanske finns att streama, mycket finns definitivt inte.

Det som blir sämre är just min valfrihet att se på saker när jag vill och på ett enkelt sätt.

Vi ser rätt sällan på saker på tv-skärmen exakt när det sänds, men har också sådan "smak" vad avser det vi vill se, så att det mer sällan finns att streama alls, eller har väldigt kort tid som det ligger kvar hos streamingtjänsterna.

Så det blir det sämre för oss.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Hemsöborna var ju redan löst.

Här kommer lösningen på nästa problem: Mitt i Naturen från 1987. Klart man inte vill missa det.

[bild]
Om du orkat öppna flikarna, så hade du kunnat se att det endast är enstaka avsnitt som finns tillgängliga för varje säsong.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Men det var väl en orimlig mängd gnäll här. Ja, det är jobbigt när tjänster stängs ner och jag är inte heller förtjust i all ny teknik, men håll er till sanningen gnällgubbar!

Nästan alla de exempel på saker här i tråden ”man skulle vilja se”, kan jag streama här från stolen jag sitter i. Lagligt och bekvämt. Mängden filmer och annat man kan se hemifrån är större än någonsin, och är skrattretande mycket större än alla videobutiker tillsammans när de fanns kvar. Vill man ha något som inte går att streama är utbudet på DVD större och billigare än någonsin.

Det enda som begränsar utbudet är om de som sitter på rättigheterna inte släppt det på någon streamingtjänst eller DVD, men så har det ju alltid varit och det har inte ett dugg att göra med om det är marksänt, via satellit eller fiber.

Det nämndes Star Trek tidigare. Jag kan streama precis allt som gjorts, utom Lower Decks som är helt nytt, och det beror bara på att de som har rättigheterna och de som sänder inte kommit överens. Vi kan ta Star Wars som ett annat rymdexempel. Förutom alla miljoner nya filmer och serier kan man nu se alla fullkomligt gräsliga julspecialer och spinoffer med gulliga mjukisdjur. De som tidigare var omöjliga att få tag på då Lucas och de andra helst ville glömma skiten.

Allt är inte bättre nu. Verkligen inte. Men kom inte och påstå att det är svårt eller omöjligt att hitta äldre saker att kolla på. Det har aldrig varit enklare och nästan allt gammalt är billigare nu än tidigare.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Om du orkat öppna flikarna, så hade du kunnat se att det endast är enstaka avsnitt som finns tillgängliga för varje säsong.
Du har tur. Hemsöborna på DVD finns på rea just nu om du vågar söka på nätet.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vad bra att du vet TS behov så väl. Det löser dock inte i närheten av 90 procent av mina behov. Bland annat vill jag ibland bevara inspelningar länge. Jag har vissa inspelningar som är mer än tio år gamla. Det löser ingen streaming.

Ett annat problem är reklamen på exempelvis TV4. I deras playapp kommer man inte undan den. Med inspelat material spolar man bara förbi den med några knapptryck.

Det finns även en hel del som sänds på traditionellt/linjärt sätt men inte är tillgängligt via streaming. Ofta är det filmer och jag antar det handlar om rättighetsskäl.

Jag har över 50 kanaler jag kan spela in från och jag vet inte ens om alla erbjuder streaming. Kan man exempelvis streama National Geographics och Discoverys utbud?
I Sverige finns National Geographic bitvis.

Vissa program finns alla avsnitt och alla säsonger av, av annat så finns delar att streama via Disney+.


Men de där förbannade streamingtjänsterna gör det ju svårare, och svårare att hitta det man vill.

Visserligen har de söktjänser där man skriva in en titel och förhoppningsvis hitta rätt, men de har genomgående slutat med "innehåll A-Ö (Z)", utan ska dela in sitt utbud i kategorier av diverse slag istället, och om man då bara har en vag aning om titeln, och ännu mer dålig koll på vilken kategori just den streamingtjänsten väljer att kategorisera något program/film/serie som, så blir det oformligt och bökigt att leta.

Det kan ta rejält med tid att leta...
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.