Från Svenskt Träskydd

20 års rötskyddsgaranti mot röta!​

Kvalitetscertifierat NTR-trä är svårslaget när det gäller skydd mot röta – konsumenter har en rötskyddsgaranti på 20 år.

Så funkar garantin​

Rötskyddsgarantin gäller i 20 år från att du köpt in virket, och om oturen är framme och du trots allt skulle drabbas av en rötskada kan du få nytt virke som ersättning upp till ett värde av 100 000 kronor. En trall, till exempel, ska fungera som en trall i minst två decennier. Garantin omfattar träskyddsklasserna NTR A och NTR AB och gäller konsumenter. Virket ska ha en fysisk NTR-märkning, men även om den fallit bort gäller garantin. När du köper virket ska säljaren upplysa om att spara alla köpehandlingar.
 
A AndersS skrev:
Och grannens och vårt från tidigt 90-tal har inget murket, stående spjälor och målat på alla sidor.
Jag har bytt material i bryggorna när ytan börjar bli sliten efter ca 20 år, det finns inget murket utan blir återanvänt som markunderlag till vedstapling ute.
Ber om ursäkt, men att staket med tryckt virke byggt 2016 ruttnar knappast, detta låter mycket märkligt.
Det håller jag med om men det är staket som man köper ”färdigt” typ på jula så kanske att de har sämre kvalitet.
 
A AndersS skrev:
Från Svenskt Träskydd

20 års rötskyddsgaranti mot röta!​

Kvalitetscertifierat NTR-trä är svårslaget när det gäller skydd mot röta – konsumenter har en rötskyddsgaranti på 20 år.

Så funkar garantin​

Rötskyddsgarantin gäller i 20 år från att du köpt in virket, och om oturen är framme och du trots allt skulle drabbas av en rötskada kan du få nytt virke som ersättning upp till ett värde av 100 000 kronor. En trall, till exempel, ska fungera som en trall i minst två decennier. Garantin omfattar träskyddsklasserna NTR A och NTR AB och gäller konsumenter. Virket ska ha en fysisk NTR-märkning, men även om den fallit bort gäller garantin. När du köper virket ska säljaren upplysa om att spara alla köpehandlingar.
Sådant enligt länk är det tror jag.

https://www.hornbach.se/p/staket-jabo-114-original-80x205cm-impregnerat/6640521/

Det är inte bara dåligt utan fult också :).
 
C
O O skrev:
Det där stämmer helt enkelt inte. Det finns ingen rimlig anledning varför det skulle vara så. Impregneringen sitter allt kvar.
Mja, detta är ju inget jag hittat på själv, utan något som är allmänt beskrivet. Om man skall peka på någon auktoritär källa så är det väl branschen själva:

https://traskydd.com/bestandigt-tra/rotskyddsgaranti/monterings-och-anvandarinstruktioner/
Text om bearbetning av trä, som betonar att kapning, håltagning och mindre bearbetning ökar risken för röta, samt att oskyddade ytor bör undvikas och skyddas extra.

https://www.svenskttra.se/trafakta/allmant-om-tra/traskydd/
Text som instruerar att bearbetning av impregnerat trä bör undvikas och att bearbetade ytor efterbehandlas med penetrerande grundolja eller träskyddsmedel.

Sen har jag själv trott att det helt enkelt handlar om att impregneringen har en begränsad inträngning i träet och alltså framför allt sitter i ytskiktet. Men när jag läser närmare nu på Svenska Träskyddsföreningen så pratar man där om att det handlar om att kärnträ då kan exponeras, vilket jag inte riktigt får ihop. Så jag skall låta det vara osagt varför man bör undvika bearbetning.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Det är bara allmänt ökad risk det är frågan om. Inte ett definitivt faktum. Naturligtvis blir träet mer utsatt för påverkan om vatten och fukt inte kan rinna av eller avdunsta. Det gäller ju bara att tänka till lite innan man konstruerar något i trä för utomhusbruk. Vatten rinner liksom neråt. 🤓
 
Impregneringen tränger in sämre i kärnvirke så bearbetar man virket kan det sänka motståndet mot röta. Ett sätt att motverka det är att låta trät torka, bygga en grind och sedan måla den med vettig färg.
Förslaget med linoljefärg gör att trät kommer ha ett lager linolja inne i trät som förutom impregnering förmåga att hindra röta hejdar en del vatten att tränga in. Sen två lager färg som dels fyller på mer linolja i trät ich dels bildar en ganska tät hinna som skyddar ännu mer mot vatten. Dock inte en hel tät hinna så om vatten kommer in kan det ta sig ut igen..
Vid den årliga rengöringen av grinden kan man fukta en trasa med linolja och gå över grinden så förlänger man tiden innan ommålning och "tätar" också eventuella skador i färgen. Alternativt målar man bara om innan det ser för illa ut

Målningen funkar självklart också på vanligt vitt virke men om det sker missar i konstruktionen blir det lite sämre skydd mot röta. Den stora fördelen med vitt virke är att det är trevligare att jobba med och oftast kommer hyggligt torrt.
 
P PHPersson skrev:
Sådant enligt länk är det tror jag.

[länk]

Det är inte bara dåligt utan fult också :).
Man får vad man betalar för😉
 
A AndersS skrev:
Man får vad man betalar för😉
Jo jag vet och även om garantin skulle gälla vill jag inte ha nya ändå :)
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Jo jag vet och även om garantin skulle gälla vill jag inte ha nya ändå :)
Och troligtvis gran om man läser databladet.
Bild på text som beskriver träskyddsbehandlingen Wolmanit CX-10 och dess användningsområde, inklusive verkande ämnen och specifikationer för tryckimpregnering av gran.
 
C cpalm skrev:
Problemet är att impregneringsmedlen har förändrats med tiden. Impregnerat virke på 1800-talet = tjärat virke. Men det är ju inte direkt jämförbart.

Ett annat problem med färdigimpregnerat virke i sammanhanget är att det mesta av impregneringen ryker när du klyver virket. Så det lämpar sig ju därmed mindre bra för snickerier som grindar, om det inte är en väldigt enkel grind. Sen kan man inte heller jämföra trall med uppräta konstruktioner. Helt andra förutsättningar.
Det finns nog olika klasser inte bara av impregneringsmedel utan även impregneringsdjup. Ytan får kanske lite mer impregnering men normalt ska dock furu vara impregnerat ända in till kärna (som kan vara svårbedömd på nykluvet virke, men impregneringsverken kan använda en kemisk färgindikator för kärnved när de gör kvalitetskontroll och sulfid kan användas för att visa var kopparimpregneringen tagit). På granvirke, som inte impregneras så ofta (det finns två särskilda klasser för gran) tränger det bara in en liten bit och det finns nog en del furukvaliteter som inte är fullimpregnerade (klass B, medan A o AB nog ska vara fullimpregnerade).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.