Jag som nu jobbar ensam, får hoppas att den sämre arbetsmarknaden kan ge tillgång till nån klippa för vårt jobb.
Kriterierna är väl att man ska vara allkonstnär med tummen på rätt ställe. Kan låta enkelt, men vi har genom åren haft sjuk svårt att hitta folk med rätt kunskaper.
Jag har själv varit för blåögd när vi anställt, trott på vad folk säjer när de varit med mig och provjobbat.
Denna gång ska jag ta fram ett praktiskt kunskapsprov.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
RoTe
Isakare Isakare skrev:
Jag som nu jobbar ensam, får hoppas att den sämre arbetsmarknaden kan ge tillgång till nån klippa för vårt jobb.
Kriterierna är väl att man ska vara allkonstnär med tummen på rätt ställe. Kan låta enkelt, men vi har genom åren haft sjuk svårt att hitta folk med rätt kunskaper.
Jag har själv varit för blåögd när vi anställt, trott på vad folk säjer när de varit med mig och provjobbat.
Denna gång ska jag ta fram ett praktiskt kunskapsprov.
I feel u, ingen aning om vad du jobbar med men fyfan va drygt det är att jobba med nybörjare
 
RoTe RoTe skrev:
I feel u, ingen aning om vad du jobbar med men fyfan va drygt det är att jobba med nybörjare
Specialtillverkade dörrar och portar i rostfritt stål, för kyl, frys, brand, säkerhet.
Inom industri, livsmedel, medicin mm, men man måste kunna laga alla typer av dörrar, portar, lastbryggor, felsöka automatiker mm
90% av jobbet är påkörningar, kanske inte bara dörren/porten som behöver åtgärdas, det kan vara väggen och golvet oxå, finns ingen hejd på vad truckar/truckförare kan lyckas köra på och ha sönder. 10% är montage med allt vad det innebär, tex är det idag nästan alltid felbyggt när vi kommer, och vi får på plats hitta på olika lösningar för att få upp våra grejer.

Å andra sidan, alla är vi barn i början, det viktigaste är att kunna ta åt sig, lära sig, ha tummen på rätt ställe, vara nyfiken. Killen jag haft nu i 2,5 år borde vara ett proffs idag efter allt vi gjort, skruvat, mekat, riktat, kopplat, kapat, svetsat, borrat och gud vet allt, men han kan inte ens skala en kabel, än mindre skilja på tex rostfritt och aluminium, eller dra i en skruv utan att förstöra bitset.
Jag började skruva som 10 åring, det var 51 år sen, nära nog allt har jag lärt mig själv genom att vara nyfiken och ha öronen öppna.
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 9 till
  • Laddar…
galento
En del har inte handlag för det , det har man sett inom industri uh. En person
med flera år i skolor går bet medan en outbildad raggare fixar grejerna så det
funkar igen.

Många gånger är det ingen som "vet vad som hänt" med hål i portar efter gafflar,
pallställsben vridna som åttor , nerdragna ljusarmaturer osv.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
YEEEEEESSSSSS!!

VÅR ÄLSKADE KATT HUGO ÄR HEMMA IGEN :)
6 veckor borta och han hittades ca 1 mil bort i närheten av E45 :)❤️
 
  • Gilla
  • Älska
mexitegel och 19 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Vi får väl se om det är du eller bygghemma som är problemet! :) återkommer med rapport.
@Krilleman Jag vill inte vara den som är den och säger att det är fel på dig, men beställningen lades i fredags:

Spårningshistorik för paketleverans visar att paketet är hämtat i Osby den 1 oktober 2024 kl 10:04 och lastat i Växjö samma dag kl 18:23.
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.