A ahammas skrev:
Ja, men jag misstänker att man betalar för det. De har bra ljud för den genomsnittlige lyssnaren men inget exceptionellt. Deras produkter ligger i det högre prisspannet men skulle tro det går att få samma ljud och appfunktioner till lägre pris. De är lite tröga med att hänga på nya grejor och mjukvara är som sagt inte deras spets. Men vill man slippa besvikelser är det ett bra val.
Mm. Allra bäst är troligen att man köper enheter som man helt enkelt bara kopplar till de högtalare man vill, high-end eller inte. Finns egentligen ingen anledning att köpa wifi-grunkan ihop med högtalare sålänge som det finns en högtalarutgång. Och då kan man välja att koppla en eller två (eller fler) till varje rumsenhet.
 
  • Gilla
ahammas
  • Laddar…
Det låter som väldigt smart.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Tja, vad är ni ute efter?
Jag kan tycka att stereokoppla två lösa wifihögtalare kan vara onödig funktionalitet och att jag aldrig haft två stereohögtalare placerade på tex var sida om en dörr, så att jag inte kunnat dra kablar snyggt.
Men visst ger det flexibilitet och ett plus för tillverkaren då en produkt kan användas i många konfigurationer, dvs större produktionsserier...

Vill ni såga ett hål och stoppan in en ny modul inklusive allt (förstärkare, wifi, streaming, multiroom osv) i en befintlig högtalare (dum eller smart spelar ingen roll). Då är väl Arylic ett bra val.

Någon streamer-låda tex Dayton Audio, Wave-Link 800kr
NuPrime mini streamer 3800kr (Slakta den anspråkslösa plastlådan och ta kretskorten till något snyggare :) )
WiiM LinkPlay (kompatibla med flera (okända) Brands).

Eller bygga något äkta Open Source baserat Raspberry Pi + något HifiBerry kort?


Vill du ha en wifihögtalare med några snabbknappar där en är länkad till en spotify spellista, en annan till en radiokanal osv så kostar det. Tex Buesound, HiFi klubben 3000kr/1,5kg

Två vita trådlösa högtalare; en står på ett svart sidobord bredvid en läderfåtölj med mönstrad kudde, den andra på ett svart bord framför en grön gardin.


eller Open Source, debian pkg, som du styr via iOS/Android App eller dator...

Build your multi-room and multi-provider sound server with Platypush, Mopidy and Snapcast​


How to leverage Platypush and other open-source projects to build an extensible and versatile music server.​


Published by Fabio Manganiello on Oct 22, 2019
https://blog.platypush.tech/article...und-server-with-Platypush-Mopidy-and-Snapcast
Datorskärm som visar musikspelaren Platypush med låten "Whatcha Need" spelande och en mobiltelefon som visar artistens info för W&W med fler låtar listade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Tja, jag skulle nöja mig med ett företag som inte aktivt försämrar en produkt jag redan köpt..
 
  • Gilla
spikplanka och 2 till
  • Laddar…
Nu har ju jag inte varit Sonos fan från start och sen blev jag vaccinerad vid en provlyssning. Mest på grund av säljarens attityd men ochså att han inte fattade att konfigurationen/placeringen av mig och ffa högtalare i provlyssningsrummet var mer plåga än njutning.

Men vad göra åt Sonos strulet?
Varför fungerar det felfritt för vissa och närmast obrukbart för andra?

Jag tror det beror på kombinationen av installationen, versioner av Sonos hårdvara, vilken FW den kör , nätverket wifi eller trådat eller både och , tillverkare, inställningar, en eller flera accesspunkter.
Viken version av App, iOS/Android osv

Varför inte fortsätta tråden med beskrivningar typ:
För mig funkar det med
...
eller
Jag får problem med....
med dessa prylar....


Jag skulle inte vilja vara ansvarig för test av mjukvara på Sonos....
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
tommib
Jag skulle önska att jag inte själv behövde stå för denna felsökning (låt vara tillsammans med massa andra människor på internet) utan att detta skulle vara löst av Sonos, som ändå får klassas som en premiumprodukt med tanke på priset.

Hela vitsen med OSI-modellen är ju att man inte ska behöva bry sig om de andra lagren. Om man kräver ett specifikt protokoll aktiverat så måste man se till att kommunicera det.
 
  • Gilla
spikplanka och 3 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Nu har ju jag inte varit Sonos fan från start och sen blev jag vaccinerad vid en provlyssning. Mest på grund av säljarens attityd men ochså att han inte fattade att konfigurationen/placeringen av mig och ffa högtalare i provlyssningsrummet var mer plåga än njutning.

Men vad göra åt Sonos strulet?
Varför fungerar det felfritt för vissa och närmast obrukbart för andra?

Jag tror det beror på kombinationen av installationen, versioner av Sonos hårdvara, vilken FW den kör , nätverket wifi eller trådat eller både och , tillverkare, inställningar, en eller flera accesspunkter.
Viken version av App, iOS/Android osv

Varför inte fortsätta tråden med beskrivningar typ:
För mig funkar det med
...
eller
Jag får problem med....
med dessa prylar....


Jag skulle inte vilja vara ansvarig för test av mjukvara på Sonos....
Bra förslag, även om det gjorts i ett antal trådar runt internet utan att lyckas komma till någon vidare konsensus om vad som fungerar och inte. Någon här kanske kan hitta mer än vad andra lyckats med tidigare. Jag kan börja.

Jag har ett sonosystem idag som består av:
1 st. IKEA symfonisk bokhyllehögt. (Sonos OS: S2, version: 80.1-56190, hardware version: 1.20.3.3-2.0)
2 st. Play:1 (parkopplade) (Sonos OS: S2, version: 80.1-56190, hardware version: 1.8.3.7-2.0)
1 st. Play:3 (Sonos OS: S2, version: 80.1-56190, hardware version: 1.8.1.2-2.0)
1 st. Move 2 (Sonos OS: S2, version: 80.1-56190, hardware version: 1.40.1.7-2.12)

Mitt nätverk består i idel Unifi
1st. UDM-base (Device Version 3.2.12)
1 st. USW Lite 8 PoE (Device Version 7.0.50)
2 st. USW Flex Mini (Device Version 2.0.9)
1 st. nanoHD (Device Version 6.6.78)

Samtliga Sonosprylar är anslutna via WiFi, ingen trådad. Just nu på ett nät som har både 5GHz och 2,4GHz. Har tidigare provat med enbart 2,4GHz, men upplevde ingen som helst skillnad.

Använder jag sonosappen (oavsett iOS-/androidenhet) är systemet väldigt segt. Det kan ta en minut att hitta alla högtalare, att justera volymen tar flera sekunder (om det går), att byta låt är ett lotteri och ibland får den för sig att sluta spela över huvud taget eller kanske börja spela något helt annat än det man håller på med på samma eller annan högtalare.
Använder jag SonoPhone-appen på iOS-enhet är systemet normalt mycket mer responsivt även om det händer att det även där tappas bort högtalare och det kan krävas en omstart av appen för att den ska hittas igen.
Använder jag HomeAssistant går det normalt utan några fördröjningar.
Enheter som spelar tillsammans reagerar också så gott som momentant när jag använder enheternas fysiska knappar, dvs. om jag pausar spelandet från en enhet pausar det direkt även på andra enheter.
 
tommib tommib skrev:
Jag skulle önska att jag inte själv behövde stå för denna felsökning (låt vara tillsammans med massa andra människor på internet) utan att detta skulle vara löst av Sonos, som ändå får klassas som en premiumprodukt med tanke på priset.
Köper du tex en Leika Q3 för 75kkr kan du nog räkna med att alla FW-uppdateringar fungerar...
Sonos är väl en konsumentprodukt du köper i vanliga butiker och till och med på IKEA? 🙄
tommib tommib skrev:
Hela vitsen med OSI-modellen är ju att man inte ska behöva bry sig om de andra lagren. Om man kräver ett specifikt protokoll aktiverat så måste man se till att kommunicera det.
Jag håller väl med, fast OSI modellen är bara en referensmodell och inget som någon använder längre.
Renläriga OSI/ISO stackar att köra över Ethernet för att ersätta X.25 över koppartrådsmodem med Ethernet fanns på 90-talet. Hur fräckt som helst att köra kretskopplat genom ethernetswitchar. 😀

En bra målsättning är att remanufakturera programvara när den blir 3 år gammal.
Ett skäl kan vara att den då har så många patchningar/buggfixar att den blir svår att rätta fel i och att programmerarna som kunde gamla programvaran ändå har slutat. Som ett brev på posten så blir det både nya buggar och gamla buggar som återuppstår...
Ett annat förhållningssätt är att inte pilla på det som fungerar, men det leder ofta i att tillverkaren förnekar att fel & buggar öht finns.

Jag är tämligen övertygad om att premiumprodukterna har lite egna tillägg i de lägre OSI lagren för synk och prioritering av musiktrafik i sina proprietära streamingprotokoll. Men det är baserat på hörsägen och min uppfattning. Har inte hittat några beskrivningar på nätet.
 
B bakterie skrev:
Den här artikeln är nog intressant för tråden:

Sonos workers shed light on why the app update went so horribly
Verkar som fel folk kommit in från sidan och när problemen började hopa sig, hemfallit åt steeing by committee istället för att ta hjälp av sina bästa förmågor.
 
P
tommib tommib skrev:
Hela vitsen med OSI-modellen är ju att man inte ska behöva bry sig om de andra lagren. Om man kräver ett specifikt protokoll aktiverat så måste man se till att kommunicera det.
TCP/IP-modellen (Internet) skiljer sig en del från OSI-modellen, men den princip du refererar till går förstås att applicera ändå.

Men så har vi det där med standarder.
"Standarder är bra. Alla borde ha en".
 
OSI/ITU var olika standard för äldre datakommunikation men med med Internet TCP/IP försökte vi mappa in det i OSI-modellen men passade inte riktigt. Utan TCP/IP och Internet utvecklingen byggde på olika RFC'er hur det skulle implementeras och sammanfattades inom IETF. Körde utbildning inom både dessa världar.
Standard har alltid funnits, t.o.m. gamla IBMs de facto-standard förekom för produkter i deras stordatorvärld hos många tillverkare.😎
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
O olofh skrev:
Och nu även uppmärksam på svensk forum

[länk]
En parallelll i bilvärlden är denne man:
Dieter började som teknikchef med att hävda att provning var onödigt och att Mercedes är en :surprised:verengineered" bil.
När kvalitetsproblemen började hopa sig var det liknande ljudnivåer i konferensrummen när ingenjörerna förstod att högsta ledningen fullständigt struntade i 100 år av kvalitetslegacy. :
https://www.topgear.com/car-news/interview/interview-former-mercedes-boss-dieter-zetsche
 
  • Gilla
jras
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.