6 848 läst · 57 svar
7k läst
57 svar
Tappar internetkontakt
P PappasHammare skrev:Det jag tänker på är om du har två saker direkt inkopplade mot leverantören dvs båda begär IP adress därifrån och leverantören bara ger ifrån sig en adress. Då kommer sakerna störa varandra.
Så frågar igen. Hur är det inkopplat? Från fibern och inå
Det är kabel från medieomvandlaren till routern, och sen trådlöst, men även provat med kabel till tv.P PappasHammare skrev:
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 1 999 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 1 999 inlägg
Det är inte så att TV ska tas ut på en egen anslutning direkt på mediaomvandlaren?
Många omvandlare har ju vanligt internet på "LAN 1", TV på "LAN 2", telefon på "LAN 3"
TV brukar väl inte belasta vanliga 'internet' dvs ta något från 100/100 utan gå i en egen kanal.
Men visst det varierar nog friskt
Många omvandlare har ju vanligt internet på "LAN 1", TV på "LAN 2", telefon på "LAN 3"
TV brukar väl inte belasta vanliga 'internet' dvs ta något från 100/100 utan gå i en egen kanal.
Men visst det varierar nog friskt
Nu blir det gissa att det är tv du pratar om?T Tomhans skrev:
När det sker kan du surfa eller pinga något på internet?
Om internet funkar så är det troligtvis något med leverantören av din tvtjänst.
Redigerat:
Vilken IP-TV-box?T Tomhans skrev:Det
Det är Telia fiber. Det här problemet har varit i över 1 år, så det är inget nytt fenomen som dykt upp nyligen. Jag har ett Mesh system TP-link. Vi har bara dator och IP-TV anslutna.
När vi fick indraget fiber i huset för ca.8 år sen har jag för mig att någon sa till oss, att med 100/100 hastighet så kunde det bli problem för oss på kvällar när alla kom hem och satte igång alla datorer etc.
"Telia play hub", runda "Arris" eller äldre "Arris"?
Ca 5-10 Mbit/s per IP-TV-box, tas det i bandbredd.
Om nätet överbelastas kvällstid har inget med vilken hastighet ni har valt, utan det beror på för klen gemensam anslutning mot internet.
Alltså om nätet överbelastas när ni har valt 100/100 så kommer det även att överbelastas om ni valt 500/500 eller 1000/1000.
IP-TV går på samma som "internet"P PappasHammare skrev:Det är inte så att TV ska tas ut på en egen anslutning direkt på mediaomvandlaren?
Många omvandlare har ju vanligt internet på "LAN 1", TV på "LAN 2", telefon på "LAN 3"
TV brukar väl inte belasta vanliga 'internet' dvs ta något från 100/100 utan gå i en egen kanal.
Men visst det varierar nog friskt
Vi kan nog hjälpa dig i felsökningen, men då måste du svara på frågorna.T Tomhans skrev:
Har ni bytt någon utrustning innan det började krångla?
Vad i så fall?
Finns det någon tjänstefördelare?
Vilken i så fall?
Vad är det för mediaomvandlare som omvandlar mellan fiber och ethernet?
Bilder på enheterna brukar underlätta.
Den IP-TV-box (Telias runda Arris) som vi har kan anslutas till direkt till IP-TV-VLANet som har egen port i tjänstefördelaren/fiberkonvertern, eller så kan man koppla den via routern och vårt egna LAN.
Det jag har märkt är att det är snabbare respons mm när den är ansluten till IP-TV-VLANet.
Är Telia nätägare eller tjänsteoperatör ("ISP")?
Hur är det kopplat?
Skissa något som detta:
* Vad sitter direkt på inkommande fiber? mediaomvandlare? switch? modellbeteckning?
* Hur och med vad är det kopplat mellan inkommande fiber och TV?
* Har några ändringar gjorts vid tidpunkten för när problemen började?
* Upplever grannar liknande problem? (och med vilken tjänsteoperatör)
* Är det ute på landet? villaområde? stadsbebyggelse?
Känt så långt:
* Fiber 100 / 100 Mbit/s
* Kontakt med Internet tappas, därav IP-TV slutar fungera
Hur är det kopplat?
Skissa något som detta:
* Vad sitter direkt på inkommande fiber? mediaomvandlare? switch? modellbeteckning?
* Hur och med vad är det kopplat mellan inkommande fiber och TV?
* Har några ändringar gjorts vid tidpunkten för när problemen började?
* Upplever grannar liknande problem? (och med vilken tjänsteoperatör)
* Är det ute på landet? villaområde? stadsbebyggelse?
Känt så långt:
* Fiber 100 / 100 Mbit/s
* Kontakt med Internet tappas, därav IP-TV slutar fungera
Be din leverantör att kontakta fiberägaren ( De som har hand om underhållet av fibernätverket) att kontrollera signalerna. Visade sig att efter att jag av misstag dragit av vår fiber inomhus att där är någon skada 200 meter ifrån vårt huset. Har kontaktat vår leverantör men de har bara kollat att de har kontakt. De kan inte mäta signalstyrkan / kvaliten. Men reperatören upptäckte detT Tomhans skrev:
Vi har 100/100 och det räcker till att DLa, titta på 2st TV, spela spel utan att det hackar på det sättet.
Att det stannar 20sek tyder på som någon skrev krock eller väldigt dåligt Wifi, en router som inte funkar som den ska eller något problem i "linan".
Kör något program som speed testar regelbundet under ett dygn (gärna när ni har stängt av allt annat) för att se hur det fungerar. Analysverktyg för nätverken är inte så enkla att förstå för en lekman. Men att plugga ur / slå av så mycket som möjligt och koppla in en sak i taget är en bra metod. Jag har haft kollisioner där två prylar får samma IP adress, det kan funka bra för att sen bli jätteproblem.
Att det stannar 20sek tyder på som någon skrev krock eller väldigt dåligt Wifi, en router som inte funkar som den ska eller något problem i "linan".
Kör något program som speed testar regelbundet under ett dygn (gärna när ni har stängt av allt annat) för att se hur det fungerar. Analysverktyg för nätverken är inte så enkla att förstå för en lekman. Men att plugga ur / slå av så mycket som möjligt och koppla in en sak i taget är en bra metod. Jag har haft kollisioner där två prylar får samma IP adress, det kan funka bra för att sen bli jätteproblem.