N Nimbus60 skrev:
Med risk för att låta lite ”spydig” så undrar man om det är en personlig slutsats från dig eller något du läst från leverantören Jag har surfat omkring en hel del men kan inte påstå att jag hitta något bra Jag är väl inför stådd med att gräsmattans beskaffenhet/täthet påverkar en del även den Även det faktum att en individ skall klara av att spruta en jämn dos över ex.vis 500 kvm
Du kan läsa om det i denna tråd, och det finns mycket att hitta om du googlar litet. Men kortfattat kan man säga att det är ingen stor risk om det går ner i jorden, där det bryts ner, utan det är när du får medlet i dagvattnet som det kan bli problem. Om du sprutar 500 kvm innan regn väntas så är risken större än vid selektiv bekämpning i torrt väder. Sen tycker jag att behandling av stora ytor är onödigt och oansvarigt. Bättre att selektivbehandla.
 
Tack för svar Tråden är inte helt enkel att söka i så jag kanske tar en favorit i repris

Om man gjort rätt så frågar man sig:- Var tar kemikalierna vägen efter låt oss säga en månad med varierande väder (inkl regn) De måste ju ner i backen för att brytas ner (halveras) väl? Uv strålning lär väl till viss del bryta ner kemikalierna, men dock
 
N Nimbus60 skrev:
Tack för svar Tråden är inte helt enkel att söka i så jag kanske tar en favorit i repris

Om man gjort rätt så frågar man sig:- Var tar kemikalierna vägen efter låt oss säga en månad med varierande väder (inkl regn) De måste ju ner i backen för att brytas ner (halveras) väl? Uv strålning lär väl till viss del bryta ner kemikalierna, men dock
Får erkänna att jag kan blandat ihop glyfosat med MCPA. Nedbrytningen är långsammare för MCPA. Det finns en del att läsa på SLU.se
 
  • Gilla
Nimbus60
  • Laddar…
Enligt mina rudimentära beräkningar så är rekommenderad dos per ytenhet av MCAP i mg avsevärt högre vid användning av Stroller TKombi jfrt med Dicotex ?
Finns det någon rimlig förklaring till detta även om numera båda preparaten är otillåtna för privatbruk
 
Därför att MCPA främst tas upp av bladen och Stroller hamnar på marken. Stroller är i mina ögon ett högst olämpligt sätt att sprida MCPA.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Kan vi synka våra beräkningar skulle det uppskattas

Stroller 8,75 på 250 kvm ger 35 gr granulat per kvm Med 0,8 vikt % MCPA ger det 280 mg MCPA per kvm gräsmatta
Dicotex, med 70 g per liter MCPA ger 70 mg per ml (tillika kvm)

Tar man 14 kg säcken till 400 kvm blir skillnaden större

Kan detta stämma ??

Ps Skall inte ses som råd att varken använda det ena eller det andra eller någotdera DS
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.