Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Känns som en självklarhet att man tar något motordrivet om det finns tillgängligt
Nja, självklarhet vet jag inte. För min egen del skulle jag förlänga min restid med 10-15 min och lägga upp till 30-40 min på att hitta parkering (alternativt betala 100-150 kr/dag) om jag skulle byta till bil.
Byte till kollektivtrafik ger istället ca dubbla restiden (50 min enkel väg) och en kostnad av ca 80 kr/dag. Då dessutom till "kostnaden" av att vara helt beroende av kollektivtrafikens turlistor och att bytena går smidigt.
Med sådana förutsättningar på vilket sätt är det självklart att välja något annat än cykel?
Om du nu inte med "motordrivet" även räknar in elcykel?
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Nja, självklarhet vet jag inte. För min egen del skulle jag förlänga min restid med 10-15 min och lägga upp till 30-40 min på att hitta parkering (alternativt betala 100-150 kr/dag) om jag skulle byta till bil.
Byte till kollektivtrafik ger istället ca dubbla restiden (50 min enkel väg) och en kostnad av ca 80 kr/dag. Då dessutom till "kostnaden" av att vara helt beroende av kollektivtrafikens turlistor och att bytena går smidigt.
Med sådana förutsättningar på vilket sätt är det självklart att välja något annat än cykel?
Om du nu inte med "motordrivet" även räknar in elcykel?
Det verkar som att du har extremt speciella förhållanden för dina transporter om du måste spendera 1.5 tim i bil för en sträcka på 3.5 km fågelvägen.
Och för så speciella lägen vidhåller jag speciella lösningar, som häst 😂
 
K karlmb skrev:
Det verkar som att du har extremt speciella förhållanden för dina transporter om du måste spendera 1.5 tim i bil för en sträcka på 3.5 km fågelvägen.
Och för så speciella lägen vidhåller jag speciella lösningar, som häst 😂
Jag tror du måste läsa lite noggrannare. Jag har aldrig skrivit något dylikt.
@sjoelund som däremot skrev detta förklarade också för dig att för att köra bil behöver man köra runt en del områden vilket gör sträckan dubbel så långt, och att det vid kö vintertid kan vara helt stillastående trafik. När man då dessutom måste fram och tillbaka flera gånger tar det lätt tid.
Ev. räknar han även in tiden att leta parkering i den tiden, vilket på sina håll kan vara en väldig utmaning.

Så kan du inte komma med något vettigt kanske vi kan lägga ner den här diskussionen nu, det är nog ingen annan än du som tycker det är kul att diskutera hästar i en tråd om elbilar.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Jag tror du måste läsa lite noggrannare. Jag har aldrig skrivit något dylikt.
@sjoelund som däremot skrev detta förklarade också för dig att för att köra bil behöver man köra runt en del områden vilket gör sträckan dubbel så långt, och att det vid kö vintertid kan vara helt stillastående trafik. När man då dessutom måste fram och tillbaka flera gånger tar det lätt tid.
Ev. räknar han även in tiden att leta parkering i den tiden, vilket på sina håll kan vara en väldig utmaning.

Så kan du inte komma med något vettigt kanske vi kan lägga ner den här diskussionen nu, det är nog ingen annan än du som tycker det är kul att diskutera hästar i en tråd om elbilar.
Okok..
 
tveksamt tveksamt skrev:
Om du tycker att häst är ett rimligt alternativ får du givetvis argumentera för det, jag tror du är väldigt ensam om att tycka att det är ett alternativ i praktiken. Man ska nog ha väldigt speciella förutsättningar för att det ska vara rimligt.
Om du inte tycker det behöver du inte dra in mig i dina dumheter.
Om tom. ICA butik(er) har Hästparkering så kan det väl inte vara så ovanligt ;)
Hästparkeringsskylt utanför en ICA-butik, med en häck och en hästbindningsplats i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Själv vet jag inte om jag skulle välja något av alternativen
 
  • Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Nja, självklarhet vet jag inte. För min egen del skulle jag förlänga min restid med 10-15 min och lägga upp till 30-40 min på att hitta parkering (alternativt betala 100-150 kr/dag) om jag skulle byta till bil.
Byte till kollektivtrafik ger istället ca dubbla restiden (50 min enkel väg) och en kostnad av ca 80 kr/dag. Då dessutom till "kostnaden" av att vara helt beroende av kollektivtrafikens turlistor och att bytena går smidigt.
Med sådana förutsättningar på vilket sätt är det självklart att välja något annat än cykel?
Om du nu inte med "motordrivet" även räknar in elcykel?
Gäller ju var man bor också. Är det platt, sällan kallare än -15 och man inte ska överdrivet långt går det ju bra.
Räknar in elcykel, eller i alla fall el-lådcykel med 3 hjul.

Sen är det sjukt olika, i Luleå är det kallt och torrt för det mesta. Medans i Göteborg är det ofta +3 regn och halvstorm. 3,5km är bra avstånd, då kan man promenera om det krisar
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Gäller ju var man bor också. Är det platt, sällan kallare än -15 och man inte ska överdrivet långt går det ju bra.
Räknar in elcykel, eller i alla fall el-lådcykel med 3 hjul.
Efter att ha cyklat elcykel på vintern kan jag säga att jag föredrar vanlig cykel. Det är jävligt lätt att ramla omkull med elcykel och när man gör det slår man sig mycket värre också... Plus att underhållet är enklare när man behöver byta kedja på grund av allt jävla salt på banorna också. Och att elcykeln är jobbigt att släpa de sträckorna det inte plogats. Men så har jag inte så långt att cykla heller.
 
Redigerat:
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Det bästa är att stanna hemma.
 
  • Haha
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
det är nog ingen annan än du som tycker det är kul att diskutera hästar i en tråd om elbilar.
Många av oss tycker nog ändå att det är roligare än flertalet förnumstiga kommentarer om hur mycket bättre cyklar är i vissa situationer.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Tillbaka till elbilrelaterat, ska sätta upp 2 laddboxar imorgon.

En på varje sida garageporten utomhus eller en ute och en inne?
 
Hur ofta står du i garaget och hur ofta ca behöver du ladda?
 
Och har du plats för 2 bilar bredvid varandra framför garaget? Jag har själv bara 1 laddare placerad precis vid ingången till carport. Då kan jag ladda bilen när den står under tak eller ute i det fria. Med garage är det så klart lite knepigare med placeringen av laddbox...
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hur ofta står du i garaget och hur ofta ca behöver du ladda?
Står sällan i garaget, men har en 5m port och fjärr så enkelt fixat om jag städar lite. Dieseln känns sådär att ha där inne och ingen golvbrunn.
Lutar åt en M3 LR eller något så behöver väl laddas 1-2 ggr i veckan beroende på hur jobbet blir framöver. Just nu kör jag väldigt lite
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Och har du plats för 2 bilar bredvid varandra framför garaget? Jag har själv bara 1 laddare placerad precis vid ingången till carport. Då kan jag ladda bilen när den står under tak eller ute i det fria. Med garage är det så klart lite knepigare med placeringen av laddbox...
Planskiss som visar ett hus, ett garage och en uppfart där bilar kan stå. Garaget rymmer två bilar, och fyra bilar kan stå utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Går in 2 bilar i garaget om jag röjer upp, och 4 i bredd utanför om man står nära huset. Går även att stå bredvid garaget.

La in en post i laddboxtråden också: https://www.byggahus.se/forum/threads/vaelja-laddbox-stora-traden.515910/#post-5914830
 
Microkatten
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tillbaka till elbilrelaterat, ska sätta upp 2 laddboxar imorgon.

En på varje sida garageporten utomhus eller en ute och en inne?
Det beror förstås på, men för vår del parkerar vi elbilen mest ute under varmare årstider och under kallare och ruskigare perioder mer i garaget. Perfekt med en laddare ute och en i garaget där man slipper stå och pilla med kabeln i regnet/blåsten/kylan/snön/mörkret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.