R
Fiber är en självklarhet i dagens samhälle, det är ju bara att titta på hur hela samhället har förändrats sig på bara ett par år.

Allt blir mer och mer uppkopplat, från värmepumpar till lampor.
Detta kräver mer och mer bandbredd, vem vet vad vi har för tjänster/prylar om ett par år.
T.ex. så kan ett spel till ps4 idag ligga på 50-100gb, de kommer knappast bli mindre till framtida konsoler.
Med fiber är man framtidssäkrad.

Sen är det alltid lika kul när folk inte tror på att fiber kan vara en dealbreaker för många som letar hus.
För många av oss är det så, ett hus utan fiber är inte intressant.

Sen snacket om värdehöjning är kanske fel, jag betalar inte extra för ett hus som har det.
Man får se det ur en annan synvinkel.

Har huset fiber så kommer de som är inte bryr sig om det OCH de som har det som krav.

Utan fiber, ja då kommer inte ena gruppen ens.

Vid en ev. budgivning så har du potentiellt mer budgivare=högre pris, om du har fiber än utan.
 
  • Gilla
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
T.ex. så kan ett spel till ps4 idag ligga på 50-100gb, de kommer knappast bli mindre till framtida konsoler.
Låter som en gigantisk bloat till mjukvara.

Det som däremot kan bli en "killer-app" och som definitivt kommer att kräva sin bandbredd är framtida holografisk interaktion i 3D. Bara att räkna på voxlar, densitet och uppdateringshastighet. Få andra former av kommunikationsmedium lär klara av detta.
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
LG-tv?
Ja
 
J J Vos skrev:
Ja
Det är nog tv:s fel.. Jag har samma problem med min TV.. Den suger.
 
Tycker det blandas och ges litet väl mycket i denna tråd.

Mina förutsättningar i stan med fiber 500/500 (eller vad jag nu vill betala för) innebär 100% driftsäkerhet dygnet alla timmar med extremt låg latens (typ 9 ms mot testserver i Malmö från Växjö, det är väl ungefär vad det rena avståndet kan medföra med ca 20+20 mil roundtrip).

I stugan några mil utanför stan, totalt andra förutsättningar. Finns ingen som vill lägga fiber där, för få intressenter / för lång ifrån närmaste accesspunkt. Återstår 4G, kanske snart 5G men det spelar knappt någon roll vilket i storcellsnät och de relativt låga frekvensband som är aktuella där.

Kör Poynting X-Pol 5G riktantenn mot relativt lågkapacitets landbygdsmaster som ligger 5-10 km från stugan genom skog och kuperad terräng. Dagtid om jag jobbar från stugan går det rätt bra med typ 20 ms latens, 40 mbps ned och 20 upp vilket gör att man kan köra teamsmöten etc helt problemlöst. Kvällstid och helger kan det vara helt förstoppat däremot med hög latens, mycket jitter och betydligt lägre hastigheter.

Därtill en del väderberoende osv.

Jovisst, trådlöst kan funka fint i synnerhet om man har relativt nära till kompetenta master som är utbyggda till senaste teknik, att man råkar befinna sig på ett bra ställe gärna med fri sikt till mast. Om inte, ja då kan det bli litet vad som helst och högst varierande över dygnet.

Hade jag fått ett erbjudande om fiber för 20 kkr i stugan hade jag tagit det tveklöst utan att blinka. Vi är där såpass mycket, har hyresgäst där också och det hade gett en enorm frihet från det svajiga 4/5G-nätet som är allt vad som är tillgängligt där idag.
 
  • Gilla
Hobbybonde01 och 3 till
  • Laddar…
R
R Rkarlsson skrev:
Var arbetarna kommer från har ju stor betydelse. "operatören" anställler utländsk arbetskraft som har mindre lön än svenska arbetare.
Openinfras arbetare utanför här kunde knappt engelska ens och struntade i markägarna som inte gett tillstånd =)

För din del blev det ju riktigt billigt med 200 meters grävande kontra mina ca 5 meter.

Den personal jag träffade på här var rätt skumma, men de gjorde iallafall ett bra jobb, grävaren var ju snabb och återställde nästan allt så det inte syntes att han var här.

Slutsatsen är iallafall densamme, man blir tvingad att betala, och hade tv kunnats använda med andra leverantörer än en enda så hade fibern inte kommit in i vårt hus, dels pga det inte höjer husvärdet nämnvärt i vårt område om ens alls.
Du har ingen aning om hur många timmar av bara planering, ritande,dokumentation , materialval, placeringar, tillstånd, beställningar, platsbesök etc. det går åt innan ens en spade är backen när man ska bygga ett nytt ftth nät.

Det är sånt du också betalar för utöver dina 20m duct och lite grävning.

Lika lite som jag vet processen är hur mjölken hamnar i affären. ”Det är väl bara att mjölka en ko och köra mjölken till förpackning” 😉😉
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag försökte beskriva hur en tillt fungerar och området Stockholm var bara ett exempel på ett område. Jag är medveten om att det är fler än 3 antenner i Stockholm och jag tror att mottagaren som läser dessa inlägg också är medveten om att vi har fler än 3 antenner i Stockholm. Jag kanske skulle skrivit Hötorget istället. Har sålt delar till dessa antenner, så jag är ganska säker på funktionen och hur dom används. Tänkte att man inte behövde bli för tekniks i hur det fungerar.
Jag är inte ganska säker på hur man använder det utan säker. Vilken operatör skulle göra som du beskriver?
 
J J Vos skrev:
Ja
Starta en ny tråd, beskriv vilka prylar du har osv, så kan du få hjälp att lösa det på ett seriöst sätt.
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag är inte ganska säker på hur man använder det utan säker. Vilken operatör skulle göra som du beskriver?
Ok då har du säkert rätt
 
De flesta har övertygat mig att tacka ja till erbjudandet vilket jag gjorde. Jag får tacka för alla svar och många bra synpunkter.
 
  • Gilla
  • Älska
Hobbybonde01 och 11 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Du har ingen aning om hur många timmar av bara planering, ritande,dokumentation , materialval, placeringar, tillstånd, beställningar, platsbesök etc. det går åt innan ens en spade är backen när man ska bygga ett nytt ftth nät.

Det är sånt du också betalar för utöver dina 20m duct och lite grävning.

Lika lite som jag vet processen är hur mjölken hamnar i affären. ”Det är väl bara att mjölka en ko och köra mjölken till förpackning” 😉😉
Det jag vet är att det är inte svenskar som sköter grävandet på den här linan iallafall. Men de ska ha lika mycket som om svenska arbetare gör det.
Och att det inte kostar 6000 kr i timmen för grävaren ;)
Jag har betalt skiten, nu slipper jag den för alltid. Enda skillnaden är att man slipper mobilt, men inget värde höjs på villan för det :)
 
pacman42 pacman42 skrev:
Eftersom utnyttjandet av mobilnätet förändras allteftersom tiden går så kan du helt plötsligt en dag stå där med en kass lösning utan att ha en möjlighet att skaffa fiber igen. Så slå till och bestll fiber nu!
Jag förstår att detta är skräckpropaganda som fiberinstallatörer spridit för att locka kunder. Men varför tror du att möjligheten skulle försvinna att koppla på dig i framtiden?

Om det ligger fiber i gatan så går det ju alltid att koppla på sig? Dessutom ren vinst för dem om man hakar på även senare. Priserna har ju gått ner på anslutning i efterhand.

Ska alla fibertekniker dö ut eller varför skulle det bli svårt att koppla på sig senare?

Tackade nej till fiber själv då "stadsnätet" ville ha ca 22000 kr för installation där man får gräva allt själv och sedan en avgift för drift på 250 kr per månad. Ett skämt 😆
 
S SirMayo skrev:
Om det ligger fiber i gatan så går det ju alltid att koppla på sig?
Det finns ett finit antal fibrer i kabeln som når din fastighet när alla dessa är upptagna får man dra en ny kabel några kilometer som har fler fiber men detta kostar förstås. Möjligtvis kan man komma runt detta med våglängsmultiplexering men det kanske behöver elmatning, extra skåp, är temperaturkänsligt osv..

@AndersS Kanske känner till mer om saken.
 
Framförallt för att ingen vill ta sig an en enda anslutning. Man väntar tills flera i området vill ansluta sig och då kan du få vänta.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S SirMayo skrev:
Jag förstår att detta är skräckpropaganda som fiberinstallatörer spridit för att locka kunder. Men varför tror du att möjligheten skulle försvinna att koppla på dig i framtiden?

Om det ligger fiber i gatan så går det ju alltid att koppla på sig? Dessutom ren vinst för dem om man hakar på även senare. Priserna har ju gått ner på anslutning i efterhand.

Ska alla fibertekniker dö ut eller varför skulle det bli svårt att koppla på sig senare?

Tackade nej till fiber själv då "stadsnätet" ville ha ca 22000 kr för installation där man får gräva allt själv och sedan en avgift för drift på 250 kr per månad. Ett skämt 😆
Det låter som att du missade tåget när det gick, eller den som hade möjligheten innan dig tex tidigare fastghetsägare. De kostnader du uppger verkar klart orimliga i dagsläget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.