J Jocke_Villaägaren skrev:
Frikoppla mitt under pågående överstyrning är nästan lika illa som att få för sig att bromsa är en bra idé... Att du upplever detta och sättet du beskriver denna händelse på talar bara om för alla att du absolut inte kan hantera en bil med RWD i halka. Personligen så väljer jag överstyrning alla dagar i veckan i en kurva mot alternativet understyrning. För någon som behärskar en RWD så tappar man inte kontrollen på bilen vid understyrning, däremot när det väl släpper med FWD, då går det bara rakt framåt till däcken återfår sitt grepp, rakt in i mötande trafik...
Oavsett hur mycket kontroll man har eller hur duktig man är så kommer det hända saker man inte är beredd på. Det är ju lite som ABS-bromsar, det finns riktigt duktiga förare som kan bromsa bättre än många ABS-system. Men väldigt få kan göra det när man kör hem trött efter ett akutbesök med sonen på sjukan och råkar på svartis. Här finns ju som tur är nuförtiden många ytterligare hjälpsystem som kickar in. Bra däck hjälper också ofta mer än om bilen är FWD eller RWD.

Problemet med RWD på vintern för mig är dock inte ev. över- eller understyrning utan framkomlighet. Jag tror aldrig jag har fått hålla på och mecka för att komma fram lika mycket som när jag kört RWD.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
750k för en MG 😅
S Styrman_jansson skrev:
Nja.

Det där ser ju ut att vara mer extrem ( och dyr). Jag tänker en hyfsat billig enkel sportbil. Lätt, bra balans och sub 200hp. Typ MX-5, klassiska MG, kanske Z4 eller Honda S2000.
Den är ju i stil med dessa sportbilar med fyrcylindriga bensinmotorer. Sedan har den drabbats av vikt, design, väghållning och prislapp som andra elbilar.

Jag tycker tex Kia Niro EV för 500 kkr är minst lika prisovärt.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Kör man aktivt är ju RWD bakvagnskast en del av upplevelsen och är man beredd är det bara att styra emot och hålla jämn delikat gaskontroll.

Bara lite lätt has från en framhjulsdriven är ju ganska chill, lätta på gasen så får man lite bättre styrning, eller fortsätt gasa ur situationen med bibehållen understyrning. Bromsa, åker oftast rakt fram, tryggt och väldigt lite oväntat händer. Och det är ju bra för de flesta lite såsiga förare.
Lite grann det många motorjournalister (som Glänning) menarr, att fför de andra, de såsiga, så är framhjulsdriften säkrast. Själv klarar de förstås att köra RWD.
Jag menar det är fel, finns exempel på gamla tanter i Norrland som utan problem tar sig fram med gamla Volvo 240 (vilket i sig är en bedrift med tanke på den usla viktfördelningen). Men får rman aldrig lära sig annat än att sakta in så...
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
P Pin skrev:
Den är ju i stil med dessa sportbilar med fyrcylindriga bensinmotorer. Sedan har den drabbats av vikt, design, väghållning och prislapp som andra elbilar.

Jag tycker tex Kia Niro EV för 500 kkr är minst lika prisovärt.
Kia Niro hybrid 350 tkr, Niro EV 500 tkr

MX-5 350 tkr, MG 750 tkr ...

Det är ett större hopp än väntat på den bilen. Borde väl kosta 500 tkr för en elbil variant av MX-5...
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Oavsett hur mycket kontroll man har eller hur duktig man är så kommer det hända saker man inte är beredd på. Det är ju lite som ABS-bromsar, det finns riktigt duktiga förare som kan bromsa bättre än många ABS-system. Men väldigt få kan göra det när man kör hem trött efter ett akutbesök med sonen på sjukan och råkar på svartis. Här finns ju som tur är nuförtiden många ytterligare hjälpsystem som kickar in. Bra däck hjälper också ofta mer än om bilen är FWD eller RWD.

Problemet med RWD på vintern för mig är dock inte ev. över- eller understyrning utan framkomlighet. Jag tror aldrig jag har fått hålla på och mecka för att komma fram lika mycket som när jag kört RWD.
Antar att du inte har riktiga dubbdäck då. För med såna är det sällan några problem ens utan spinnreglering på en bra rwd biil.
Med modern spinnreglering + ESP + riktiga dubbdäck är det i princip aldrig några framkomlighetsproblem. Med dubbfria, jo kanske, men det har ju slagits fast här att man måste köra med marginaler så då går dubbfria bort.
 
A Avemo skrev:
Det är ju upp till var och en att bedöma om lekvärdet väger tyngre än halkegenskaperna. Jag ville inte ha en till bakhjulsdriven efter ID4:n.
Tycker iofs att det inte alls är speciellt ostadigt eller känns farligt med bakhjulsdriven elbil vintertid. Är rätt stor skillnad mot bakhjulsdriven fosilare. Gissar att det handlar om tyngdpunkt och viktfördelning.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Tycker iofs att det inte alls är speciellt ostadigt eller känns farligt med bakhjulsdriven elbil vintertid. Är rätt stor skillnad mot bakhjulsdriven fosilare. Gissar att det handlar om tyngdpunkt och viktfördelning.
Viktfördelning 50-50 gör mkt. ESP resten.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Kia Niro hybrid 350 tkr, Niro EV 500 tkr

MX-5 350 tkr, MG 750 tkr ...

Det är ett större hopp än väntat på den bilen. Borde väl kosta 500 tkr för en elbil variant av MX-5...
Jo så kan man se det. Men jag tar mycket hellre MX-5 än Niro Hybrid, vilken jag tycker är värd typ 200 kkr (fast jag skulle inte välja den ens då tror jag. Tråkigaste bil jag kört)

En begagnad tidig MX-5 är mitt val i den jämförelsen.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Vi har haft en bakhjulsdriven och en framhjulsdriven elbil i 3 år, märkte faktiskt ingen som helst skillnad i framkomlighet med de bilarna. Man får hantera dem lite olika vid halka, bara.
Däremot så är det självklart viktigt att ha riktigt bra däck. Vi bor i Stockholm och då funkar friktionsdäck av hög kvalitet utmärkt.

Min nya är fyrhjulsdriven och det är klart att det är en fördel om man kör fast i tjock snö.
Nu beror det förstås lite på var man bor, om man bor i Norrlands inland så vill man sannolikt ha fyrhjulsdrift. Och snökedjor + dubbdäck…
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Oavsett hur mycket kontroll man har eller hur duktig man är så kommer det hända saker man inte är beredd på. Det är ju lite som ABS-bromsar, det finns riktigt duktiga förare som kan bromsa bättre än många ABS-system. Men väldigt få kan göra det när man kör hem trött efter ett akutbesök med sonen på sjukan och råkar på svartis. Här finns ju som tur är nuförtiden många ytterligare hjälpsystem som kickar in. Bra däck hjälper också ofta mer än om bilen är FWD eller RWD.

Problemet med RWD på vintern för mig är dock inte ev. över- eller understyrning utan framkomlighet. Jag tror aldrig jag har fått hålla på och mecka för att komma fram lika mycket som när jag kört RWD.
Exemplet som jag kommenterade var ju inte ett läge du beskrev, utan ett läge där föraren uppenbarligen tänkte att han skulle provocera fram understyrning, men höll på att åka av vägen. Det är stor skillnad mot exemplet du lägger fram. Gällande FRAMkomligheten så är det ju generellt så att en bakhjulsdriven bil kommer längre in på en dålig väg innan du fastnar jämfört mot en framhjulsdriven bil... Med nackdelen att när det väl tar stopp med RWD, då är du fast... Kör du med FWD in på en dålig väg, kan du oftast vara säker på att när du fastnar kan du alltid köra bakåt. Det är lättare att knuffa sig framåt än att dra sig framåt. Så om din upplevelse är att du har sämre framkomlighet med en RWD mot FWD så torde det bero på däcken eller att du provocerar fram hjulspinn. Det är däremot helt rimligt att det skulle vara svårare att t.ex backa in på en laddstation som ligger i utförslutning med en RWD, som t.ex Ionityladdarna i Gränna om det är riktigt mycket snö vid laddplatserna. Jag hade själv problem en vinter att ta mig in till den laddstationen med min RWD ID4 när jag behövde ladda där i snöstorm och snöröjningen var obefintlig, och behövde backa in mot laddaren för att få anslutningen korrekt.
 
K karlmb skrev:
Antar att du inte har riktiga dubbdäck då. För med såna är det sällan några problem ens utan spinnreglering på en bra rwd biil.
Med modern spinnreglering + ESP + riktiga dubbdäck är det i princip aldrig några framkomlighetsproblem. Med dubbfria, jo kanske, men det har ju slagits fast här att man måste köra med marginaler så då går dubbfria bort.
Dubb på ena bilen och dubbfritt på andra har jag kört. Vad som är bäst beror på underlaget/däckmodell/fabrikat är min erfarenhet. Det finns större möjligheter beträffande gummiblandning när man gör dubbfri däck än med dubb som gör att de är bättre i vissa förutsättningar har jag läst mig till. Kompisen kom inte ut från vår oplogade utfart med sin 2014-15 (minns inte exakt)BMW med Nokian dubbdäck. Jag hade inga problem med FWD Mazda och Hankook dubbdäck. Sedan vilket skick hans däck var i minns jag inte. Mina Hankook däck var inne på andra säsongen.

De första dubbfria däcken som kom var dock helt värdelösa enligt mig. Men har hänt mycket på senaste tiden.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
J Jocke_Villaägaren skrev:
Gällande FRAMkomligheten så är det ju generellt så att en bakhjulsdriven bil kommer längre in på en dålig väg innan du fastnar jämfört mot en framhjulsdriven bil... Med nackdelen att när det väl tar stopp med RWD, då är du fast... Kör du med FWD in på en dålig väg, kan du oftast vara säker på att när du fastnar kan du alltid köra bakåt. Det är lättare att knuffa sig framåt än att dra sig framåt. Så om din upplevelse är att du har sämre framkomlighet med en RWD mot FWD så torde det bero på däcken eller att du provocerar fram hjulspinn.
Det stämmer inte med min erfarenhet. Alls. I yngre dagar när man själv körde mycket Saab och kompisarna RWD Volvo ( och någon enstaka BMW) så var det alltid RWD bilarna som fick hålla på och mecka och jag fick dra loss dem med Saaben flera gånger.

De höll på med sand och sandsäckar i bagaget och meckade för att komma fram.

Jag tror nog vi alla var ungefär lika halvtaskiga på att köra i början då vi var unga ;)
 
  • Gilla
hydrolift
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Tycker iofs att det inte alls är speciellt ostadigt eller känns farligt med bakhjulsdriven elbil vintertid. Är rätt stor skillnad mot bakhjulsdriven fosilare. Gissar att det handlar om tyngdpunkt och viktfördelning.
Ja detta spelar förstås in. Vikt över drivhjulen (oavsett FWD eller RWD) gör ju massor.
 
S Styrman_jansson skrev:
Det stämmer inte med min erfarenhet. Alls. I yngre dagar när man själv körde mycket Saab och kompisarna RWD Volvo ( och någon enstaka BMW) så var det alltid RWD bilarna som fick hålla på och mecka och jag fick dra loss dem med Saaben flera gånger.

De höll på med sand och sandsäckar i bagaget och meckade för att komma fram.

Jag tror nog vi alla var ungefär lika halvtaskiga på att köra i början då vi var unga ;)
Ja så var det ju. 👍
Saabarna kom alltid fram, även med sommardäck som det kördes på förr även vintertid.
Medan man fått suttit på bagageluckan på någon gammal Merca och liknande för att det bara spolat trots sandsäckar i bagaget.
 
S Styrman_jansson skrev:
Det stämmer inte med min erfarenhet. Alls. I yngre dagar när man själv körde mycket Saab och kompisarna RWD Volvo ( och någon enstaka BMW) så var det alltid RWD bilarna som fick hålla på och mecka och jag fick dra loss dem med Saaben flera gånger.

De höll på med sand och sandsäckar i bagaget och meckade för att komma fram.

Jag tror nog vi alla var ungefär lika halvtaskiga på att köra i början då vi var unga ;)
Bubblan va bra på att ta sig fram och bakhjulsdriven :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.