spikplanka spikplanka skrev:
Kan du köra traceroute frÄn PC ut pÄ Internet med den?
Va? đŸ€”đŸ˜‚
 
spikplanka spikplanka skrev:
[lÀnk]
Ja det borde ju gĂ„ dĂ„. Om vi haft en dator, vi har bara iPhones och iPads för internet. Dottern har ju visserligen en skoldator för sina lĂ€xor osv. Vet i tusan om jag ska pilla med den đŸ€”
 
G Ganescha skrev:
Ja det borde ju gĂ„ dĂ„. Om vi haft en dator, vi har bara iPhones och iPads för internet. Dottern har ju visserligen en skoldator för sina lĂ€xor osv. Vet i tusan om jag ska pilla med den đŸ€”
Varför vill du testa mera om du har en anslutning du Àr nöjd med och fungerar utifrÄn era behov?
FördröjningsmĂ€tningar tar man till den dagen det blir problem, knappt dĂ„.😎 Och hur det fungerar beror mycket vad du kör emot och var de sajterna finns i vĂ€rlden.
För de flesta anvÀndare, sÀger inte alla, med mobil uppkoppling Àr det signalstyrka, frekvensband, geografi, egen utrustning, etc, som pÄverkar hastigheten och som Àr orsak till störningar i kommunikation.
 
A AndersS skrev:
Varför vill du testa mera om du har en anslutning du Àr nöjd med och fungerar utifrÄn era behov?
FördröjningsmĂ€tningar tar man till den dagen det blir problem, knappt dĂ„.😎 Och hur det fungerar beror mycket vad du kör emot och var de sajterna finns i vĂ€rlden.
För de flesta anvÀndare, sÀger inte alla, med mobil uppkoppling Àr det signalstyrka, frekvensband, geografi, egen utrustning, etc, som pÄverkar hastigheten och som Àr orsak till störningar i kommunikation.
Nej, jag vill inte testa mer, verkar mer som andra hĂ€r Ă€r dock, ville bara poĂ€ngtera att jag har aldrig med min uppkoppling via 4G haft högre ping Ă€n 20ms, via bredbandskollen. Och ja, jag Ă€r nöjd med vĂ„ran uppkoppling och har ej nĂ„got behov av fiber, Ă€nnu 😉
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Vi fick betala 24000 och tvn laggar som aldrig förr. Jag Ängrar mig djupt. Mycket djupare Àn de 20 cm som de grÀvde ned fibern.
LG-tv?
 
Bor i Nacka. Har provat 4G och 5G via Telia. Fungerar otroligt bra ibland.. fungerar vÀldigt dÄligt vÀldigt ofta. Med mobilt bredband sÄ delar man ju mer pÄ en resurs, sÄ nÀr flera i omrÄdet anvÀnder tjÀnsten sÄ gÄr hastigheten ned. Sedan sÄ beror det ocksÄ pÄ om 5g antennerna rör pÄ sig i omrÄdet (RET) för dÄ kan du ha vÀldigt bra mobilt bredband vissa stunder under dagen, men andra sÄ Àr det dÄligt.. SÄ köp!!!
 
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Nej, jag vill inte testa mer, verkar mer som andra hĂ€r Ă€r dock, ville bara poĂ€ngtera att jag har aldrig med min uppkoppling via 4G haft högre ping Ă€n 20ms, via bredbandskollen. Och ja, jag Ă€r nöjd med vĂ„ran uppkoppling och har ej nĂ„got behov av fiber, Ă€nnu 😉
Notera dock att pingtiden pÄ bredbandskollen Àr pÄ ett obelastat nÀt. Om du kör med Speedtest istÀllet, sÄ kan du fÄ ut latensen vid belastat nÀt ocksÄ. Jag körde just ett frÄn balkongen pÄ jobbet (jag fÄr inte in varken 4G eller 5G inomhus pÄ jobbet dÄ byggnaden har energifönster med metallfilm pÄ) och fick dÄ 111/53 med obelastad ping pÄ 26 ms och belastad ping i nedlÀnk pÄ 133ms och i upplÀnk pÄ 36ms.

Den belstade pingen i mobilnÀten Àr det som gör att de inte fungerar bra. Försök att prata i Teams pÄ samma lÀnk som nÄgon annan tittar pÄ Netflix sÄ förstÄr du problemet.

NÀr vi var fyra som körde Teams/Meet/Zoom samtidigt i huset under Covid, dÄ rÀckte inte 100 Mbps pÄ fiber till ens. Jag hade kunnat lösa det med en shaper-konfiguration i min router, men jag vÄgade inte göra det nÀr vi alla var sÄ beroende av en fungerande lösning - sÄ jag bestÀllde 500 Mbps. DÄ fungerade det. Jag Àr nu tillbaka pÄ 100 Mbps, vilket fungerar bra sÄ lÀnge som inte för mÄnga kör möten samtidigt.
 
  • Gilla
spikplanka och 1 till
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Sedan sÄ beror det ocksÄ pÄ om 5g antennerna rör pÄ sig i omrÄdet (RET) för dÄ kan du ha vÀldigt bra mobilt bredband vissa stunder under dagen, men andra sÄ Àr det dÄligt..
5G antennerna rör pÄ sig? kan du utveckla det?
 
spikplanka spikplanka skrev:
5G antennerna rör pÄ sig? kan du utveckla det?
MÄnga antennerna har en tilt sÄ att man kan Àndra vinkeln pÄ antennen. Detta medför att man kan fÄ en mer koncentrerat upptagningsomrÄde under vissa tider och en antenn som har ett bredare upptagningsomrÄde andra tidpunkter, tex pÄ dagen tiltar man ner antennerna i Stockholm för att fÄ en mer koncentrerad upptagningsomrÄde pÄ stadskÀrnan. NÀr folk Àr pÄ vÀg hem sÄ tiltar man upp antennen för att sprida lÀngre och bredare. Jag Àr ganska sÀker pÄ att det var en an orsaken till att jag hade sÄ pass stor skillnad pÄ prestanda nÀr jag körde mobilt bredband.
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
MÄnga antennerna har en tilt sÄ att man kan Àndra vinkeln pÄ antennen. Detta medför att man kan fÄ en mer koncentrerat upptagningsomrÄde under vissa tider och en antenn som har ett bredare upptagningsomrÄde andra tidpunkter, tex pÄ dagen tiltar man ner antennerna i Stockholm för att fÄ en mer koncentrerad upptagningsomrÄde pÄ stadskÀrnan. NÀr folk Àr pÄ vÀg hem sÄ tiltar man upp antennen för att sprida lÀngre och bredare. Jag Àr ganska sÀker pÄ att det var en an orsaken till att jag hade sÄ pass stor skillnad pÄ prestanda nÀr jag körde mobilt bredband.
Det tror inte jag. Den stora skillnaden Àr hur mÄnga som anvÀnder tjÀnsten samtidigt. Visst, du fÄr större eller mindre tÀckning frÄn antennerna beroende pÄ tilten, men hur man tiltar görs utifrÄn kapaciteten man skall leverera i nÀtet. För att din hastighet skall pÄverkas av detta sÄ mÄste du i sÄ fall hamna i ytterkant pÄ de cellerna.

En av huvudorsakerna till att man tiltar upp Àr för att kunna stÀnga av basstationer för att kunna spara energi nÀr kapacitetsbehovet Àr lÀgre.
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
MÄnga antennerna har en tilt sÄ att man kan Àndra vinkeln pÄ antennen.
Sker detta rent mekaniskt eller med fasarrangerad antenn?

TÀnkte först att det var mobila förstÀrkningsantenner som avsÄgs. Oavsett sÄ verkar radiolÀnk vara rena lotteriet..
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
MÄnga antennerna har en tilt sÄ att man kan Àndra vinkeln pÄ antennen. Detta medför att man kan fÄ en mer koncentrerat upptagningsomrÄde under vissa tider och en antenn som har ett bredare upptagningsomrÄde andra tidpunkter, tex pÄ dagen tiltar man ner antennerna i Stockholm för att fÄ en mer koncentrerad upptagningsomrÄde pÄ stadskÀrnan. NÀr folk Àr pÄ vÀg hem sÄ tiltar man upp antennen för att sprida lÀngre och bredare. Jag Àr ganska sÀker pÄ att det var en an orsaken till att jag hade sÄ pass stor skillnad pÄ prestanda nÀr jag körde mobilt bredband.
NÀe, stopp nu, detta har du fÄtt om fel bakfot.

Ja det finns antenner dÀr man kan fjÀrrstyra tiltvinkeln och ja det finns arrayantenner dÀr du kan forma looben utan att fysiskt Àndra vinkeln, men man anvÀnder det inte pÄ det sÀtt du beskriver. Det Àr ett omfattande arbete att Àndra sÄdant i ett omrÄde eftersom alla kringliggande celler pÄverkas och mÄste Àndras (det rÀcker inte att bara Àndra tiltvinkeln, det skulle bara skapa överlappande celler och störningar). Teoretiskt Àr det möjligt att göra det du beskriver men det skulle krÀva helt automatiserad optimering av alla inblandade celler och deras grannar (vilket ocksÄ Àr möjligt idag), och mig veterligen Àr det ingen operatör i Sverige som automatiserar detta, helt enkelt för att det inte behövs.

Du skriver "antennerna i Stockholm". Du pratar som om det finns 2-3 stycken som tÀcker stockholm. Det sitter 2-3 stycken per kvarter i stockholm. De tÀcker alltid samma omrÄde. Givet att vi pratar om mÄnga hundra celler sÄ kan du kanske tÀnka dig det arbete som krÀvs för att Àndra det sÄ ofta.

Iprincip Àndrar sig dessa saker endast nÀr man fÄr problem. Ett nytt hus har byggts, en ny reklamskylt stör, ett trÀd har blivit för stort => dÄ gör man en ny planering av den cellen + grannarna till den cellen.
 
MathiasS MathiasS skrev:
NÀe, stopp nu, detta har du fÄtt om fel bakfot.

Ja det finns antenner dÀr man kan fjÀrrstyra tiltvinkeln och ja det finns arrayantenner dÀr du kan forma looben utan att fysiskt Àndra vinkeln, men man anvÀnder det inte pÄ det sÀtt du beskriver. Det Àr ett omfattande arbete att Àndra sÄdant i ett omrÄde eftersom alla kringliggande celler pÄverkas och mÄste Àndras (det rÀcker inte att bara Àndra tiltvinkeln, det skulle bara skapa överlappande celler och störningar). Teoretiskt Àr det möjligt att göra det du beskriver men det skulle krÀva helt automatiserad optimering av alla inblandade celler och deras grannar (vilket ocksÄ Àr möjligt idag), och mig veterligen Àr det ingen operatör i Sverige som automatiserar detta, helt enkelt för att det inte behövs.

Du skriver "antennerna i Stockholm". Du pratar som om det finns 2-3 stycken som tÀcker stockholm. Det sitter 2-3 stycken per kvarter i stockholm. De tÀcker alltid samma omrÄde. Givet att vi pratar om mÄnga hundra celler sÄ kan du kanske tÀnka dig det arbete som krÀvs för att Àndra det sÄ ofta.

Iprincip Àndrar sig dessa saker endast nÀr man fÄr problem. Ett nytt hus har byggts, en ny reklamskylt stör, ett trÀd har blivit för stort => dÄ gör man en ny planering av den cellen + grannarna till den cellen.
Jag försökte beskriva hur en tillt fungerar och omrÄdet Stockholm var bara ett exempel pÄ ett omrÄde. Jag Àr medveten om att det Àr fler Àn 3 antenner i Stockholm och jag tror att mottagaren som lÀser dessa inlÀgg ocksÄ Àr medveten om att vi har fler Àn 3 antenner i Stockholm. Jag kanske skulle skrivit Hötorget istÀllet. Har sÄlt delar till dessa antenner, sÄ jag Àr ganska sÀker pÄ funktionen och hur dom anvÀnds. TÀnkte att man inte behövde bli för tekniks i hur det fungerar.
 
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.