spikplanka spikplanka skrev:
I vissa avseenden är Australien en bananrepublik.


Japp år 2001 introducerar Televerket (Telia) ADSL på 25 "prioriterade" orter. Med den facila hastigheten av 512 kbit/s nedladdning och 150 kbit/s uppladdning. Till en början försöker Telia att debitera per överförd megabyte men detta i den konkurrenssituation som uppstått får man snart ge upp detta.

Det var väldigt mycket ståhej om att de onda användarna minsann skulle betala dyrt om de ville använda den infrastruktur som de betalat med skatter och monopol. Men det fanns och finns ingen grund i det eftersom utrustning och kablar är så billiga och effektiva.

Skulle vilja påstå att det var Bredbandsbolaget med Jonas Birgersson som 1999 knäckte Telias våta filt över kommunikation i Sverige genom att ansluta hela hyresfastigheter via ett avtal med HSB om att ansluta 350 000 hushåll som då utgjorde 10% av antalet som bodde i flerfamiljshus. Därigenom kunde man skaffa ordentligt kundunderlag snabbt och billigt. Sedan behöver man förbinda orter som kanske ligger 10-tals kilometer bort. Säg att detta kostar 10 miljoner SEK, dyrt för fiberanslutning men inget problem eftersom så många delar på den. Slutanvändarnas hastighet var standard Ethernet 10BASE-T eller undantagsvis 10BASE-2 och maskinerna var för slöa för att nyttja det i någon större utsträckning.
Därigenom fick man det att gå runt. När sedan boende i andra fastigheter undrar varför inte de kan få samma erbjudande var det kört för Telia och liknande bolag. Telia kontrade med att de minsann skulle investera 1,4 miljader SEK för att konkurrera.
Nja, det var Marian Nivert, Telia, som någonstans 98/99 uttrycker att bredband eroderar telefoniaffären och avvecklar ett satsningsområde. Då får Birgersson och Bredbandsbolaget fritt fram under ett halvår. Det som avvecklas är nedan😉
Illustration som visar en vattensportperson på en vindbräda som färdas längs en väg, med texten "Broadway Fas 2, IP och Bredband, Vaxholms Kastell, 10 september 1998".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
kisumisu
spikplanka spikplanka skrev:
Så när du får ett "erbjudande" från Telia/Skanova var medveten om vad det är för slags bolag.
Ja det här var ju egentligen bra att ta upp.

Tele2 är också visserligen ett skitbolag på sitt sätt!

Var bla dom som förstörde kabeltv.
Dom ägde kabelvision (kodarvision som jag döpte dom till), visst Telia, Svenska kabeltv och senare Comhem var inte bättre.

Riktigt trist var det när Comhem köpte upp UPC fd Stjärntv.

Till dom som inte vet så hade UPC ett visserligen analogt system men som man säkert hade trots det kunna digitalisera köra samma metod. Metoden var att kanalerna som du betalade för krävde ingen decoder. Hade ditt hushåll 10st tv och ett abbonemang på säg tv1000 och Canal+ så hade du tv1000 och Canal+ på samtliga tv apparater (video inkluderat så du kunde spela in från Canal+ när du såg på Tv1000), en annan i familjen kanske ville se på Tv3. Bildkvaliten var också bättre då signalen aldrig behövde gå via en decoder.

Tyvärr blev det här en realitet vi idag lever med i Sverige. Finns ju dock lite hopp nu när Boxer lägger ner marknätet om tv3 o Kanal5 poppar upp som fria kanaler.

Måste på de sättet säga att jag själv undvikit båda bolagen så gott det bara går.

Sen är det ju lite så att när nåt bolag blir för stort. Då börjar pengamjölkandet och dålig kundservice.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Ja det här var ju egentligen bra att ta upp.

Tele2 är också visserligen ett skitbolag på sitt sätt!

Var bla dom som förstörde kabeltv.
Dom ägde kabelvision (kodarvision som jag döpte dom till), visst Telia, Svenska kabeltv och senare Comhem var inte bättre.

Riktigt trist var det när Comhem köpte upp UPC fd Stjärntv.

Till dom som inte vet så hade UPC ett visserligen analogt system men som man säkert hade trots det kunna digitalisera köra samma metod. Metoden var att kanalerna som du betalade för krävde ingen decoder. Hade ditt hushåll 10st tv och ett abbonemang på säg tv1000 och Canal+ så hade du tv1000 och Canal+ på samtliga tv apparater (video inkluderat så du kunde spela in från Canal+ när du såg på Tv1000), en annan i familjen kanske ville se på Tv3. Bildkvaliten var också bättre då signalen aldrig behövde gå via en decoder.

Tyvärr blev det här en realitet vi idag lever med i Sverige. Finns ju dock lite hopp nu när Boxer lägger ner marknätet om tv3 o Kanal5 poppar upp som fria kanaler.

Måste på de sättet säga att jag själv undvikit båda bolagen så gott det bara går.

Sen är det ju lite så att när nåt bolag blir för stort. Då börjar pengamjölkandet och dålig kundservice.
Man försökte använda de gamla kabeltvnäten, koaxbaserade, för bredband men ny teknik med först xDSL, sedan fiber och även mobilt ersatte. Även det att kabeltv var utvecklat för ett syfte att bara skicka ut "data" och inte dubbelriktad kommunikation. Jo, visst kan man använda koax för data för det körde vi med i lokala företagsnät med terminaler och även 10 Mbit/s ethernet med tunn/tjock koax på 70/80-talet.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Sen är det ju lite så att när nåt bolag blir för stort. Då börjar pengamjölkandet och dålig kundservice.
Det är något jag har noterat. Så det kan faktiskt vara effektivt att undvika bolag bara på grund av storleken. Sedan finns det specifika moderbolag och typer av som är kända
A AndersS skrev:
visst kan man använda koax för data för det körde vi med i lokala företagsnät med terminaler och även 10 Mbit/s ethernet med tunn/tjock koax på 70/80-talet.
Skillnaden där är väl att noderna använder hela kabeln för ett basband medan kabel-tv är flera bärvågsmodulerade basband. Dessutom kör just 10BASE-2 en rätt rudimentär teknik där man matar ut den binära signalen som 0 V eller -2 V rakt av. Enkelt att bygga saker med och för.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Skillnaden där är väl att noderna använder hela kabeln för ett basband medan kabel-tv är flera bärvågsmodulerade basband. Dessutom kör just 10BASE-2 en rätt rudimentär teknik där man matar ut den binära signalen som 0 V eller -2 V rakt av. Enkelt att bygga saker med och för.
Skillnaden för mig är att det var teknik som vi använde på den tiden och försvann när hubbade/switchade lösningar på 90-talet ersatte i lokala nät och med "vanlig" ethernetkablar. Jag har inte arbetat med själva kabelnäten utan med den överliggande tekniken i större WAN, routade nät och IT-lösningar därav min förenklade beskrivning "vanlig" ethernetkabel.😉
 
kisumisu
A AndersS skrev:
Man försökte använda de gamla kabeltvnäten, koaxbaserade, för bredband men ny teknik med först xDSL, sedan fiber och även mobilt ersatte. Även det att kabeltv var utvecklat för ett syfte att bara skicka ut "data" och inte dubbelriktad kommunikation. Jo, visst kan man använda koax för data för det körde vi med i lokala företagsnät med terminaler och även 10 Mbit/s ethernet med tunn/tjock koax på 70/80-talet.
Så är det säkert.

Jag säger inte heller att t ex IP tv och streaming är dåligt. Men i tv världen har det blivit sämre när det gäller "livetv". Man har möjlighet kontrollera allt och då gör man det. Man låser folk bakom "tv hubbar".

Dock har man inte riktigt börjat göra det i fullskala ännu. T ex ful iptv funkar. Men rätt så enkelt stoppa ändå.
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Man har möjlighet kontrollera allt och då gör man det. Man låser folk bakom "tv hubbar".
Linjär-TV har dock nog sett sina bästa dagar. De kanske skulle ta en läxa från Napster om vad som händer när man "lyckas" monopolisera en hel marknad och kontrollera lagstiftarna.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
B bassebus skrev:
Det var ju samma problem i Norrland. Där hade dom alltså avverkat stora "gator" av träd utan tillåtelse för att dra sin fiber rakt över land och rike, utan att följa dom avtal som slutits med markägarna.

[länk]
[länk]

Open infra är bland dom värsta jag haft att göra med i mitt liv.
Vi hade ett år av problem där jag bor, som tillslut visade sig att det berodde på underkapacitet som dom försökte mörka, och dom uppgraderade inte utrustning/länkar förens det blev helt ohållbart.

Vi har fortsatt problem med att fiibern går ner, då området där vår "fiberstation" står är drabbat av elavbrott. Detta går att lösa med en batteribackup, men det vägrar dom betala för och hänvisar till att "Vattenfall får lösa sina problem". Däremot så struntar dom i sin tur i att ligga på Vattenfall att lösa elleveransen.
Kommentaren från kundtjänst är att "Jamen vadå, nått/några avbrott per månad får man väl leva med?".
Svårt att skriva betalartikel?.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
spikplanka spikplanka skrev:
Linjär-TV har dock nog sett sina bästa dagar. De kanske skulle ta en läxa från Napster om vad som händer när man "lyckas" monopolisera en hel marknad och kontrollera lagstiftarna.
Men det har ju tyvärr blivit lite monopol eller kontroll ska man kanske säga.

Inget får spelas in och sparas.

Filmer och serier tecknar avtal med olika streamingtjänster och kan bara ses då när man har abbonemang där!! Är inte bara som förut att köpa filmen! Nä nu ska du ha alla tjänsterna eller så får du göra digitala hyra grejor som t ex Viaplay har en massa. Många av filmerna är samma pris eller tom dyrare där än att köpa på Blueray.

Linjär tv existerar i all högsta grad när det gäller t ex sport som sänds direktsänt.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Så är det säkert.

Jag säger inte heller att t ex IP tv och streaming är dåligt. Men i tv världen har det blivit sämre när det gäller "livetv". Man har möjlighet kontrollera allt och då gör man det. Man låser folk bakom "tv hubbar".

Dock har man inte riktigt börjat göra det i fullskala ännu. T ex ful iptv funkar. Men rätt så enkelt stoppa ändå.
Se det lite ur ett historiskt perspektiv, allt förändras över tid med teknikutveckling.
  • Tidigt 60-tal kom TVn in hemma med en kanal.
  • Runt -70 kommer en andra kanal och färg TV
  • Det dyker upp utrustning att spela in TV och även flera kanaler
  • KabelTV blir en ny form och ännu flera kanaler
  • Nu är vi framme vid 90-tal och "tallrikar" och satellite ska det vara
  • Ett lite hopp framåt så blir det bra kvalite med DVD-film och TV-sändning har fått surround
  • Och nu hoppar vi fram förbi millenniumskiftet och nutid
    • TV kommer till hemmet via bredband och Internet
    • Man kan starta en sändning senare om man är sen hem till "kvällsnyheterna"
    • Man behöver inte spela in längre då det dyker upp Playfunktioner och streaming
    • Idag har vi vi bytt från en "tjockTV" och "PlattTV" under en 25 års period
    • Vi har lite Blue Ray spelare men de kommer snart att vara borta från våra hem.
    • Nya sätt att köpa "TV" eller Play/streaming och vad man betalar (public service betalas som skatt)
Jag stannar här och "det kommer mera", min historieskrivning är för att beskriva hur saker förändras med teknikutveckling. Det finns idag ett mycket större utbud och det kommer att fortsätta att förändras, när jag 97/98 åkte runt och berättade om att nu bredband och molntjänster (vi kallade det inte så utan centralt placerade tjänster anslutna till Internet) hos företag och att det även utvecklades för privatsidan skakade nog många av de som lyssnade på huvudet. Körde en presentation som SKR höll för sina medlemmar, vill väl inte påstå att de jublade utan tyckte att jag var uppe i det blå.

Så fundera inte så mycket på det som varit utan vad finns det idag och vad passar oss. Det hjälper inte med "det var bättre förr", för det ger inte svaret på vad man ska välja idag.
Ber om ursäkt för långt OT-inlägg.
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
kisumisu
A AndersS skrev:
Se det lite ur ett historiskt perspektiv, allt förändras över tid med teknikutveckling.
  • Tidigt 60-tal kom TVn in hemma med en kanal.
  • Runt -70 kommer en andra kanal och färg TV
  • Det dyker upp utrustning att spela in TV och även flera kanaler
  • KabelTV blir en ny form och ännu flera kanaler
  • Nu är vi framme vid 90-tal och "tallrikar" och satellite ska det vara
  • Ett lite hopp framåt så blir det bra kvalite med DVD-film och TV-sändning har fått surround
  • Och nu hoppar vi fram förbi millenniumskiftet och nutid
    • TV kommer till hemmet via bredband och Internet
    • Man kan starta en sändning senare om man är sen hem till "kvällsnyheterna"
    • Man behöver inte spela in längre då det dyker upp Playfunktioner och streaming
    • Idag har vi vi bytt från en "tjockTV" och "PlattTV" under en 25 års period
    • Vi har lite Blue Ray spelare men de kommer snart att vara borta från våra hem.
    • Nya sätt att köpa "TV" eller Play/streaming och vad man betalar (public service betalas som skatt)
Jag stannar här och "det kommer mera", min historieskrivning är för att beskriva hur saker förändras med teknikutveckling. Det finns idag ett mycket större utbud och det kommer att fortsätta att förändras, när jag 97/98 åkte runt och berättade om att nu bredband och molntjänster (vi kallade det inte så utan centralt placerade tjänster anslutna till Internet) hos företag och att det även utvecklades för privatsidan skakade nog många av de som lyssnade på huvudet. Körde en presentation som SKR höll för sina medlemmar, vill väl inte påstå att de jublade utan tyckte att jag var uppe i det blå.

Så fundera inte så mycket på det som varit utan vad finns det idag och vad passar oss. Det hjälper inte med "det var bättre förr", för det ger inte svaret på vad man ska välja idag.
Ber om ursäkt för långt OT-inlägg.
Jovisst är mycket bättre idag.

Jag tror också att mycket att traditionell tv försvinner. Det finns även riktigt bra saker med det, se t ex på Youtube.

Jag har själv börjat konsumera mycket av videor som andra "privat personer" tillverkat!

Men när det kommer till kommersiella sidan tycker jag utbud blivit sämre. Speciellt om man ska se något från andra länder än Sverige eller USA (99% av utländskt är USA). Här får man nästan förlita sig på olagliga tjänster....
 
  • Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Men när det kommer till kommersiella sidan tycker jag utbud blivit sämre. Speciellt om man ska se något från andra länder än Sverige eller USA (99% av utländskt är USA). Här får man nästan förlita sig på olagliga tjänster....
Jo men så är för att man idag kan sälja och leverera utifrån nya betalningsmetoder och hur man kan styra/begränsa, hade varit tekniskt genomförbart har det det gjorts tidigare.
Jag undviker därför orden "bättre eller sämre" förr, en kollega lärda mig att det det heter "annorlunda" och så är det för mig, därför fokuserar jag på hur man idag och händer det något i framtiden får jag kanske ändra mig. Så vi kör både fiber och mobilt, samt IPTV och samma kanaler via Play-funktion i ett abonnemang.
Använder idag inga olagliga tjänster, testade lite för länge sedan och det fantastiska att man kunde se nya filmer filmade i biografsalong och sedan lagda på Internet, textning krävdes för ljudet var kasst, vet i tusan om det inte var via modem eller ISDN första gången, kan varit något First Class (osäker på namnet) sajt. Mera OT.
 
Jag fick precis nu min fiber driftsatt, och i och med det ett antal mail om tjänster och avgifter.
Ett av mailen innehåller inforamtion om avgiften som tråden egentligen handlar om.
I mitt avtal så står det 9kr/mån, men det står också att OpenInfra har rätt att genomföra förändringar som inte är av väsentlig karaktär.
Att höja med 9kr/mån är inte hela världen, men det är samtidigt en fördubbling, så vad det skulle innebära i juridisk mening har jag inte kunskapen att svara på.
Men mailet innehåller den här texten:
"När du börjar surfa på din anslutning så kommer du inom kort få upp en avisering om att acceptera villkor för Drift och Underhåll. Om du använder mobil eller surfplatta kan du omdirigeras till en sida för att acceptera villkoren samt ange dina kontaktuppgifter. Du kommer bes att verifiera att adressen för anslutningen stämmer, godkänna villkoren samt fylla i kontaktuppgifter. När det är klart kan du surfa vidare.
Med drift och underhållsavtalet tillkommer en avgift på för närvarande 18 kr/månaden (debiteras en gång om året i förskott).
Du kan även välja ett serviceavtal, för något högre kostnad men med fler fördelar. Läs mer om avtalet på openinfra.com"


Men initialt verkar det vara bra fart på anslutningen.
Bifogar en bild på det mobila bredbandet i jämförelse med fibern.
Men, som sagt var så är jag mest orolig för driftsäkerheten med fibern, med tanke på entreprenaden.
Framtiden får utvisa om jag oroar mig i onödan.
Behåller dock routern för mobilt bredband som den är, så det är bara att stoppa i ett SIM-kort och köra med den om det blir avbrott.

Skärmbild av ett hastighetstest för internetanslutning som visar nedladdningshastigheten 15,75 Mbit/s, uppladdningshastigheten 6,52 Mbit/s och svarstiden 38,51 ms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hastighetstest för bredband som visar nedladdning 879,29 Mbit/s, uppladdning 920,73 Mbit/s och svarstid 19,18 ms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hannuse Hannuse skrev:
Att höja med 9kr/mån är inte hela världen, men det är samtidigt en fördubbling, så vad det skulle innebära i juridisk mening har jag inte kunskapen att svara på.
Du får en avgift direkt från nätägaren?

Hannuse Hannuse skrev:
Men, som sagt var så är jag mest orolig för driftsäkerheten med fibern, med tanke på entreprenaden.
Den är det nog läge att behålla. Fiberkablar från Open Infra lever farligt..
frilagt.se: Trafikverket grävde bort fiberkabel – bolaget nonchalerade tillstånd, skadade väg, mark och gärden (2023-07-13)
"Till slut gick Trafikverket in och grävde bort deras kabel."
"Det dröjde dock inte mer än någon månad innan 56 av 74 uppkopplade kunder tappade anslutningen.

Det var Skanska som på uppdrag av Trafikverket hade grävt bort ledningen. De höll vakt över ledningarna och lovade att kapa dem om bolaget försökte sig på att reparera."

Bara för att Open Infra inte kan hålla sig till gjorda överenskommelser och vägrar vidta rättelser.

svt.se: Markägare rasar mot Open infras fibergrävning i Lingbo: ”Känner mig lurad” (2024-04-19)
00:02 Gräver av byns 10 kV kabel.. *facepalm*
00:31 Open Infra gräver en kanal från en å till bondens åkermark *facepalm*
00:39 Den gröna kanalisationen ligger öppet på botten tvärsöver botten av en bäck.. *facepalm*

Ett tips kan ju vara att följa var din egen fiberkabel faktiskt går så att du kan se om den tar vägar den inte borde. För vart Open Infra:s kablar går lär inte vara för svårt att observera.. :p
Open Infra.. 2020-talets Tremors (1990) ;)
 
Redigerat:
spikplanka spikplanka skrev:
Du får en avgift direkt från nätägaren?


Den är det nog läge att behålla. Fiberkablar från Open Infra lever farligt..
frilagt.se: Trafikverket grävde bort fiberkabel – bolaget nonchalerade tillstånd, skadade väg, mark och gärden (2023-07-13)
"Till slut gick Trafikverket in och grävde bort deras kabel."
"Det dröjde dock inte mer än någon månad innan 56 av 74 uppkopplade kunder tappade anslutningen.

Det var Skanska som på uppdrag av Trafikverket hade grävt bort ledningen. De höll vakt över ledningarna och lovade att kapa dem om bolaget försökte sig på att reparera."

Bara för att Open Infra inte kan hålla sig till gjorda överenskommelser och vägrar vidta rättelser.

svt.se: Markägare rasar mot Open infras fibergrävning i Lingbo: ”Känner mig lurad” (2024-04-19)
00:31 Open Infra gräver en kanal från en å till bondens åkermark *facepalm*
00:39 Den gröna kanalisationen ligger öppet på botten i tvärgående riktning i en bäck.. *facepalm*

Ett tips kan ju vara att följa var din egen fiberkabel faktiskt går så att du kan se om den tar vägar den inte borde. För vart Open Infra:s kablar går lär inte vara för svårt att observera.. :p
Open Infra.. 2020-talets Tremors (1990) ;)
Ja, avgiften från nätägaren har jag redan i avtalet,och den har jag accepterat, det är avvikelsen från 9kr till 18kr som är märklig.
I övrigt har jag nog beskrivit entreprenaden tidigare, i inlägg #274.
Så jag vet ju att dom inte har grävt enligt överenskommelse med markägarna, och den grävning som finns på min mark har jag dokumenteraqt med drönare, så att jag ska veta var den ligger inför framtida projekt.
Som sagt var så får framtiden utvisa hur det är med driftsäkerheten, och jag har ju alltid det mobila att falla tillbaka på, så det känns inte som att det är någonting akut om fibern försvinner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.