Det är väl inte självurladdningen som är problemet, utan kapaciteten att lagra hela vinterns förbrukning, vilket såklart är betydligt mer än halva årsförbrukningen för de flesta. Behöver ett batteri på 10-20 MWh ungefär för en normal villa
 
  • Gilla
  • Älska
Daniel 109 och 3 till
  • Laddar…
P
T TMatt skrev:
Mer klimatvänligt att ladda elbilen med el från nätet (mix av vattenkraft, vindkraft och kärnkraft) än från solceller.
[länk]
Givetvis hävdar ett elbolag att deras el är bättre och snällare än vad en privatperson kan åstadkomma med solpaneler.
Elbolaget får ju sälja mindre el pga solpaneler.

Kanske utfaller Vattenfalls jämförelse f.ö. lite annorlunda om villaägaren inte köper kinesiska solpaneler?
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Men om man skaffar en tank på 200 m³ så klarar man kanske värmen i alla fall.
Billigare än att köpa el?
 
P
S sjoelund skrev:
Därför ägaren skapar 1 separat bolag för elnät. Koncernen sysslar ändå med båda två.
Det finns lagar och regler om hur de båda verksamheterna måste separeras (i separata bolag, som du skriver).
 
P
D daVinci skrev:
Varifrån har du fått att de är helt urladdade efter den tiden?
Varfifrån har du fått det ifrån att jag har fått det?
 
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Men om man skaffar en tank på 200 m³ så klarar man kanske värmen i alla fall. Men man skall också ha solpaneler/solfångare för att värma upp tanken. Men då kan man ju ha en mindre tank med något brännbart bränsle istället, samt driva sin egen generator. Om det bara fanns en hemmaprocess för att exempelvis tillverka etanol...
Hur lång tid tror du det tar att få tillbaka den investeringen?
Får man någonsin det?
 
Walle85
pacman42 pacman42 skrev:
Men om man skaffar en tank på 200 m³ så klarar man kanske värmen i alla fall. Men man skall också ha solpaneler/solfångare för att värma upp tanken. Men då kan man ju ha en mindre tank med något brännbart bränsle istället, samt driva sin egen generator. Om det bara fanns en hemmaprocess för att exempelvis tillverka etanol...
Det finns sandbatterier, funkar ok för att lagra värme under längre tid. Dock svårt att motivera kostnaden för att gräva ner det och allt runt omkring som isolering och teknik för att konvertera el till värme.

https://polarnightenergy.fi/sand-battery
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Hur lång tid tror du det tar att få tillbaka den investeringen?
Får man någonsin det?
Bygger man ett hus och har en dedikerad källare för ändamålet så, kanske man får igen pengarna på en livslängd.
 
P pmd skrev:
Billigare än att köpa el?
Nej...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Bygger man ett hus och har en dedikerad källare för ändamålet så, kanske man får igen pengarna på en livslängd.
Personligen tror jag att man fårigen pengarna för ett sandbatteri om man passar på vid ett nybygge på rättställe (dvs där dedikerad källare inte kostar så mycket extra att fixa) på en 20-30 år ... speciellt med dagens vinter elpriser.
Men det är väl det enda specialfallet där det kan vara lönsamt.

EDIT: Men det beror ju på vad det kostar och vad underhållet av sagda batteri kostar
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Walle85
M MrDizzy skrev:
Personligen tror jag att man fårigen pengarna för ett sandbatteri om man passar på vid ett nybygge på rättställe (dvs där dedikerad källare inte kostar så mycket extra att fixa) på en 20-30 år ... speciellt med dagens vinter elpriser.
Men det är väl det enda specialfallet där det kan vara lönsamt.

EDIT: Men det beror ju på vad det kostar och vad underhållet av sagda batteri kostar
Som jag har förstått det så är de tämligen underhållsfria. Men all teknik kan såklart gå sönder.
 
Walle85 Walle85 skrev:
Som jag har förstått det så är de tämligen underhållsfria. Men all teknik kan såklart gå sönder.
Det är ju i princip jordvärme som laddas på sommaren. Det som skiljer är ju att man får flera lager slang och att man har isolering runt.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Som jag skrev tidigare, jag slipper inte alkoholskatt för den öl jag köper om jag säljer sprit. Det finns ingen kvittning där. Varför skulle denna skatt kvittas?
Om du berättar för staten att du säljer hembränt så blir det helt andra konsekvenser för dig än att dubbelbeskattning undviks.

Var kanske inte så bra exempel det där.

Hushåll betraktas typiskt som slutkonsumenter som beskattas som sådana. Om du säljer saker du köpt (och slutskattat för) på blocket så tas inte heller skatt ut en gång till.
 
D daVinci skrev:
Om du berättar för staten att du säljer hembränt så blir det helt andra konsekvenser för dig än att dubbelbeskattning undviks.

Var kanske inte så bra exempel det där.

Hushåll betraktas typiskt som slutkonsumenter som beskattas som sådana. Om du säljer saker du köpt (och slutskattat för) på blocket så tas inte heller skatt ut en gång till.
så länge du inte säljer för över 50tusen. Då ska staten ha skatt igen på den del som är över.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Enligt vilken regel/lag/direktiv då?
Eller handlade det om eget tyckande bara, att det är så det borde vara?
https://lagen.nu/sou/2013:46#PS4

Många länder i EU körde nettodebitering redan för över 10 år sedan. Dvs staten beskattade baserat på nettoförbrukningen av el.

Detta ledde till att svenska staten kände sig tvingade att iaf utreda saken.

Utredningen kom fram med 3 förslag.

Där nr 3 var nettodebitering som gjordes i många andra EU-länder.
Utredarna kom dock fram till att nettodebitering inte var förenligt med EU-direktiven (i deras värld). Att många EU-länder tvärtom plundrade hushållen enligt principen om att endast slutanvändaren betalar, det blundade man stenhårt inför.

Det slutade med att staten istället införde skattereduktion enligt förslag 1. Då uppnås samma effekt. Dvs slutanvändaren beskattas en gång. Då kunde ju staten säga: "titta vad god staten är som delar ut bidrag".
Med förslaget om nettodebitering så hade det ju inte gått.

Men i sin iver att beskatta folket så frångår man nu detta och plundrar på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.